הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאות דונמים נפגעו בשריפה באתר הארכיאולוגי תל גזר


באתר הארכאולוגי נמצאים שרידיה של העיר הכנענית העתיקה גזר, ששכנה סמוך לצומת דרך הים הקדומה בין לטרון לרמלה. על פי בדיקה ראשונית לא נפגעו בצורה דרמטית המונומנטים הארכאולוגיים במקום ומחר עם אור ראשון תבצע רשות הטבע והגנים סיור יסודי לבחינת הנזקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-07-2022



השריפה בגן לאומי תל גזר. צילום: רועי שטראוס - רשות הטבע והגנים

מאות דונמים נשרפו היום (ב') בגן הלאומי תל גזר, כתוצאה משריפה שהחלה בשעות הצהריים במושב בית עוזיאל, ככל הנראה משריפת גזם בשטחים החקלאיים. מהירות הרוח גרמה להתפשטותה לכיוון תל גזר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מרשות הטבע והגנים נמסר, כי על פי בדיקה ראשונית בשטח, מונומנטים ארכיאולוגיים באתר לא נפגעו בצורה דרמטית.  כוחות כיבוי אש יחד עם כ 20 פקחי רט״ג השתתפו בכיבוי האש. מחר, עם אור ראשון תבצע הרשות סיור יסודי לבחינת הנזקים בגן הלאומי תל גזר.


המונומנטים הארכאולוגיים בגן לאומי תל גזר. צילום: רועי שטראוס - רשות הטבע והגנים

במספר פרסומים שונים מהיום, דווח כי שריפת הענק שהשתוללה בתל גזר  החריבה את האתר הארכיאולוגי, גן לאומי תל גזר. מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, מבקש להוריד את גובה הלהבות: "תל גזר אמנם נשרף והמראות ללא ספק מחמיצים את הלב. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי לרוב, שריפה לא מסבה נזק בלתי הפיך לממצא הארכיאולוגי, העשוי אבן. בעבודה מאומצת, צוותי השימור שלנו יוכלו להסיר את הפיח מהממצאים העתיקים באתר, שנחשב לאחד החשובים בארץ.  בנוסף, רוב הממצא הארכיאולוגי בתל נמצא מתחת לפני השטח ולכן, מוגן מפני השריפה".


המונומנטים הארכאולוגיים בגן לאומי תל גזר. צילום: רועי שטראוס - רשות הטבע והגנים

ארכיאולוגים ואנשי שימור מרשות העתיקות יגיעו מחר למקום כדי לאמוד את הנזק. "אנו נפנה אל הממשלה בבקשה לעגן תקציבים, על מנת שהאתר החשוב ישומר, ישוחזר ויוצג לציבור, כראוי לו", מסכם אסקוזידו.


צילום: רועי שטראוס - רשות הטבע והגנים

תל גזר הוא אתר ארכאולוגי וגן לאומי בישראל, השוכן לצד הצומת של דרך הים הקדומה ודרך יפו-ירושלים, בתחום מועצה אזורית גזר, בין לטרון לרמלה, ומזוהה עם העיר הכנענית העתיקה גזר. התל הוא מהחשובים שבתלי ארץ ישראל, יחד עם תלי חצור, מגידו ובאר שבע.

» פורסם בחדשות