הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בממשלה: קידום חדשנות טכנולוגית בתחומי האקלים


במסגרת ההחלטה ההיסטורית תתבצע השקעה בהיקף של כ-3 מיליארד ₪ בטכנולוגיות אקלים וגיוסן לסייע בעמידה ביעדים של מדינת ישראל סביב משבר האקלים עד שנת 2026. ''הזדמנות אדירה לדור הנוכחי לייצר פתרונות להתמודדות עם משבר האקלים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-06-2022



צילום: רם שדמון - באדיבות משרד החקלאות ופיתוח הכפר

הממשלה אישרה היום (א') החלטה היסטורית בתחום חדשנות באקלים, בהיקף של כ-3 מיליארד ₪ עד שנת 2026.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

עיקרי ההחלטה, האצת אקו-סיסטם חדשנות בטכנולוגיות אקלים (אקלים-טק) בישראל וגיוס אותן טכנולוגיות לסיוע בעמידה ביעדיה של ישראל סביב משבר האקלים. זאת, על בסיס יתרונות יחסיים של החדשנות הטכנולוגית הישראלית, ובעזרת יצירת יתרונות יחסיים בסביבה העסקית-רגולטורית בישראל.

ההחלטה אושרה בהמשך לעבודת המטה שיזמו שרת האנרגיה קארין אלהרר, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג,  שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, והצוות הבין-משרדי שהוקם בנושא.

ההחלטה מבוססת על דו"ח מפורט שהוביל צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן, מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, ומנכ"ל רשות החדשנות דרור בין.

החלטת הממשלה תכלול יעדים כמותיים משמעותיים לעידוד החדשנות באקלים, בהם בין השאר:
• הכפלת מספר המחקרים היישומיים בתחום האקלים טק; הכפלת מספר הפטנטים בתחום
• הכפלת מספר חברות ההזנק החדשות הקמות בכל שנה מ-55 ל-110 ב-2026
• הגדלת מספר מיזמי הפיילוט המבוצעים על גבי תשתיות מדינה בשנה מ-35 ל-70 בשנת 2026
• הגדלת מספר הגיוסים המשמעותיים בשנה (יותר מ-10 מיליון דולר) מ-20 בשנת 2021 ל-50 בשנת 2026
• ביסוס 10 קרנות הון סיכון הישראליות המתמחות בטכנולוגיות אקלים עד שנת 2026 (לעומת 1 כיום)
• הכפלת מספר קרנות ההון סיכון הזרות הפעילות בישראל המתמחות בטכנולוגיות אקלים (יבצעו לפחות עסקה אחת בממוצע לשנה) מ-20 בשנת 2021 ל-40 בשנת 2026

בצעדים שנכללו בהחלטת הממשלה:
• קידום ומימון של מחקר יישומי בתחומי האקלים
• מהלכים דיפלומטיים לקידום מחקר משותף בנושא חדשנות אקלים
• מימון וקידום של חברות הזנק בתחומי האקלים-טק
• הקמת קהילת חוקרים בתחום
• שימוש בלוויינים לניטור שינויי אקלים ומפגעים סביבתיים ולצורכי קבלת החלטות ומחקר יישומי
• הקמת חממה טכנולוגית לקידום מיזמי טכנולוגיית אקלים
• קרן פיילוטים למימון ניסוי והטמעה של טכנולוגיות אקלים בישראל
• הקמת צוות למעקב ובקרה שיפרסם אחת לשנה דו"ח שנתי שידווח לציבור על ההתקדמות הממשלתית

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: ״הדרך להתמודד עם אתגרי האקלים ולעמוד ביעדים שהציבה הממשלה היא באמצעות שימוש בטכנולוגיה וברתימת החדשנות וההייטק הישראלי. המיקוד של ההייטק הישראלי כיום הוא בתחומים כמו שירותי תקשורת, פינטק, וסייבר ופחות בתחומי אקלים, אגרוטק ואנרגיה. החלטת הממשלה תחזק תחומים אלו. היעדים שחתרתי אליהם שהצבנו היום בהחלטת הממשלה הם שאפתניים וכוללים למשל : להכפיל תוך 5 שנים את מספר חברות ההזנק הפועלות בתחום האקלים בישראל של 10 קרנות הון סיכון ישראליות שמתמחות בתחום האקלים, עד שנת 2026 (לעומת אחת בלבד שפועלת כיום) והכפלה של מספר קרנות ההון סיכון הזרות שמתמחות באקלים מ-20 כיום ל40 עד שנת 2026. מודה לראש הממשלה ולשרות זנדברג ואלהרר על השותפות.״

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "משבר האקלים הוא הסיכון המשמעותי ביותר הניצב בפני האנושות. לצד זאת, הוא גם מהווה הזדמנות אדירה לדור הנוכחי לייצר את הפתרונות להתמודד עימו, גם למען הדורות הבאים. כפי שמתחיל להיות ברור לכולם, מעבר לכלכלה דלת פחמן מהווה הזדמנות להצמחת טכנולוגיה חדשנית ישראלית. ישראל, כאומת הסטארט-אפ והחדשנות, יכולה להוות עוגן מרכזי לעמידה הגלובלית באתגרי האקלים, והחלטת הממשלה והפעולות שאנו מקדמים בתחום הם נדבך משמעותי בדרך ליצירת תעשיית טכנולוגיות משגשגת, כחול-לבן."

קארין אלהרר, שרת האנרגיה: "אנחנו במשרד האנרגיה, יחד עם השותפים שלנו בממשלה, מבינים שהדרך לעמידה ביעדים המאתגרים של משק האנרגיה היא באמצעות טכנולוגיה חדשנית. בעוד שלפי ההערכות, כ-45% מהטכנולוגיות שיישומו ב-2050 עוד לא הומצאו או שנמצאות כעת בשלב הפיתוח האקדמי, ברור לנו שהטכנולוגיה לעמידה ביעדים ב-2030 כבר כאן ורק על ידי שיתוף פעולה בין משרדי של הרגולטורים המגוונים ויצירת פלטפורמות המאפשרות אימוץ חדשנות, נעמוד ביעד. משרד האנרגיה, באמצעות יחידת המדען הראשי, הגדיל את ההשקעות בחדשנות בשנים האחרונות באופן עקבי ובשנת 2021 תמך בפרויקטים, חברות ומחקרים בהיקף של למעלה מ-100 מיליון ₪, בין היתר בקידום מתקני אגירת אנרגיה, מימן ירוק, ייצור אנרגיה בדו שימוש והפחתת ההשפעה הסביבתית של תשתיות האנרגיה. אנו מצפים להמשך תמיכה מסיבית ומשולבת של כלל משרד הממשלה ורשות החדשנות, על מנת להפוך את ישראל למעצמה טכנולוגית בתחומי האנרגיה והאקלים".

» פורסם בחדשות