הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: ישראל תייצא גז טבעי לאיחוד האירופי


שרת האנרגיה, קארין אלהרר, חתמה היום על מזכר הבנות בין ישראל, מצרים והאיחוד האירופי בנושא שיתוף פעולה בנוגע למסחר, שינוע וייצוא גז טבעי למדינות האיחוד האירופי - זאת במהלך ביקורה במצרים במסגרת פורום הגז האזורי של מדינות מזרח הים התיכון. אלהרר: ''ישראל הופכת לשחקנית משמעותית בשוק האנרגיה העולמי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-06-2022



החתימה הבוקר על מזכר ההבנות לייצוא גז טבעי מישראל, צילום: Peter Adeeb Ramzy Mubarak - באדיבות משרד האנרגיה

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, חתמה הבוקר (ד') על מזכר הבנות המאפשר את ייצואו של גז טבעי ישראלי אל האיחוד האירופאי. מזכר ההבנות מכיר בתפקיד המרכזי שימלא הגז הטבעי במשק האנרגיה בקרב מדינות האיחוד האירופי עד 2030. המזכר נחתם במהלך ביקורה של השרה אלהרר במצרים במסגרת פורום הגז האזורי של מדינות מזרח הים התיכון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

לפי המזכר, בשנים שלאחר מכן, השימוש בגז הטבעי במדינות החברות באיחוד האירופי צפוי לפחות עד לעמידה במחויבות לכלכלה מאופסת פליטות של מדינות האיחוד ב-2050.

הצדדים החתומים עליו יפעלו יחד כדי לאפשר אספקה סדירה של גז טבעי למדינות החברות באיחוד האירופי ממצרים, ישראל ויעדים אחרים, וזאת באמצעות תשתיות הנזלת גז טבעי הקיימות במצרים. יש לציין כי מחויבות זו כפופה לשמירה על הביטחון האנרגטי ויכולת האספקה לשוק המקומי בכל אחד מהצדדים החתומים, ולא תימנע מישראל ומצרים מלייצא גז טבעי ליעדים נוספים.

מזכר ההבנות כולל מספר צעדים שיאפשרו את האצת יישומו. בהם, סעיף לפיו יעודד האיחוד האירופי חברות אירופאיות להשתתף בהליכים תחרותיים ולהשקיע בפרויקטים של חיפוש והפקת גז טבעי בישראל ובמצרים. כמו כן, תנוסח תכנית לניצול מיטבי של תשתיות, בחינת הצורך בהקמה ופיתוח של מתקני הנזלה חדשים, וניסוח מפת דרכים להשלמת והאצת קבלת האישורים הנדרשים ליישום מזכר ההבנות.

במקביל, יפעלו הצדדים על מנת לצמצם פליטות מתאן, ויבחנו טכנולוגיות מתקדמות ללכידת מתאן ולצמצום פעולות נישוב, בכל שלבי שרשרת האספקה. ההסכם אף כולל בחינה משותפת של אפשרויות שימוש בלכידת פחמן כחלק מגיבוש תכנית כללית להפחתת פליטות ודה קרבוניזציה של סקטור הגז הטבעי, וכן של מציאת דרכים להשקעות בפיתוח טכנולוגיות לקידום מטרות אלו.

תוקפו של ההסכם הוא מיום חתימתו ולמשך 3 שנים. לאחריהן, יחודש באופן אוטומטי לשנתיים נוספות.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "זהו רגע אדיר בו ישראל הקטנה הופכת לשחקנית משמעותית בשוק האנרגיה העולמי. מזכר ההבנות יאפשר לישראל לייצא בפעם הראשונה גז טבעי ישראלי לאירופה והוא מרשים אף יותר בהסתכלות על שורת ההסכמים המשמעותיים עליהם חתמנו בשנה האחרונה, וממצבים את ישראל ואת משק האנרגיה והמים הישראלי כשחקנית מפתח בעולם".

חתימה זו על מזכר ההבנות הינה צעד נוסף בדרך למיצובה של ישראל כמעצמת גז טבעי, שתאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים, ומשם למדינות נוספות באירופה, הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי. ייצוא הגז הטבעי משמש כמנוף מדיני ותורם לישראל מבחינה גיאו-פוליטית, זאת תוך שמירה על כמות הגז הטבעי הדרושה לצריכת המשק המקומי. למהלך זה גם משמעות כלכלית עצומה למשק האנרגיה המקומי ולכלכלה הישראלית. בנוסף, צעד זה, כמו עוד מהלכים רבים שמקדם משרד האנרגיה, מסייע לישראל ולמדינות כמו מצרים להפחית את השימוש בדלקים מזהמים כמו פחם ונפט, ומוריד באופן דרמטי את זיהום האוויר באזור.

פורום הגז הטבעי המזרח ים תיכוני EMGF הוקם בינואר 2019, על ידי ישראל, מצרים, יוון, קפריסין, איטליה, ירדן והרשות הפלסטינית. זאת, מתוך מטרה לקדם שיתוף פעולה אזורי בין ממשלות וארגונים בתחומים של הפקה, צריכה ואספקה של גז טבעי. בשנת 2021 הפך הפורום לארגון בינלאומי ואליו הצטרפו צרפת כחברה וארה"ב, האיחוד האירופי והבנק העולמי כמשקיפים. הארגון מהווה פלטפורמה לשיח אזורי של גופים וקבוצות עבודה בעניין ניצול משאבי הגז הטבעי באזור, גיבוש חזון משותף למימוש הפוטנציאל האזורי, בחינת דרכים למיצוי תשתיות קיימות ופיתוח תשתיות חדשות ועוד.

במסגרת הפורום פועלים מספר גופים ממשלתיים, מסחריים וכלכליים וכן קבוצות עבודה המקדמות נושאים מקצועיים משותפים בהם נמנים בין היתר צעדים לקידום אזור מזרח הים התיכון כידידותי עבור ספינות המונעות ב-LNG, וכן לבחינת כלים להפחתת פליטות גזי חממה בהפקה ושימוש בגז טבעי.

פורום הגז הטבעי המזרח ים תיכוני יוצר שיתוף פעולה יוצא דופן וייחודי, אשר שם את הגז הטבעי הישראלי בחזית העשייה האזורית, ומעורר עניין רב ברחבי העולם בשל תרומתו הרבה ליציבות באזור המזרח התיכון וקידום יעדי אנרגיה ירוקה בקרב המדינות החברות בפורום ועל ידי כך בכל האזור.


פורסם בחדשות