הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בוועדה המחוזית: קידום הכרזת אזור 'נפתולי מורד וגאון הירדן' כגן לאומי ושמורת טבע


רשות ניקוז ונחלים כינרת, בחזון משותף עם גופים נוספים, פעלו בשנים האחרונות למימוש התוכנית לשיקום אקולוגי ופיתוח נופי של המקטע לאורך הנהר שהוזנח במשך שנים. בשבוע שעבר, אישרה הוועדה המחוזית לקדם את ההכרזה על אזור 'נפתולי מורד וגאון הירדן' כשמורת טבע וגן לאומי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-05-2022



מורד הירדן הדרומי, צילום: תקשורות-יעל שביט

בתום תהליך ארוך שנמשך כחמש שנים, הוחלט בשבוע שעבר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לקדם את ההכרזה על אזור 'נפתולי מורד וגאון הירדן' כגן לאומי וכשמורת טבע, זאת לאחר שסבל מהזנחה קשה במשך שנים רבות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מקטע מורד הירדן סבל מזיהום חמור בעקבות הזרמת שפכים ומי קולחין עירוניים ומהטיית המעיינות המליחים מצפון הכינרת אל מורד הירדן, בנקודת הזרמה דרומית מסכר אלומות. איכות המים הירודה גרמה במשך הזמן לשיקוע ולהצטברות של סחף קרקע מליחה בקרקעית הנחל.

רשות ניקוז ונחלים כינרת, עם חזון משותף לגופים נוספים, פעלו למימוש תוכנית לשיקום אקולוגי של הנחל ופיתוח נופי במרחב תיירותי וכלכלי של שטחים פתוחים, אשר יהפכו לשמורת טבע וגן לאומי.


עבודות התשתית של רשות ניקוז ונחלים כנרת. צילום: תקשורות-יעל שביט

פרויקט 'נפתולי מורד וגאון הירדן' מהווה שלב חדש בפרויקט השיקום הלאומי רחב ההיקף המתבצע בשנים האחרונות במקטע הדרומי של הנהר על ידי רשות ניקוז ונחלים כינרת, כחלק משותפות ארוכת שנים עם רשות הטבע והגנים, המועצות האזוריות עמק הירדן ועמק המעיינות, הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות.

מטרת הפרויקט המתבצע בעלות של 70 מיליון שקלים, לתקן את הפגיעה המשמעותית באפיק הנחל ומימיו שהתחוללה במאה השנים האחרונות, החל מעבודות תיעול הנחל להובלת מים מהכינרת עבור מפעל החשמל בנהריים שתוכנן ובוצע על ידי פנחס רוטנברג ומשנות השישים של המאה שעברה פגיעה בנחל באמצעות הובלת המים המליחים של המוביל המלוח ומי חמי טבריה באפיק ופגיעה נוספת וקשה של הזרמת הביוב של טבריה ויישובי עמק הירדן אל מי הנהר.


נפתולי ומורד הירדן - המים כבר זורמים. צילום: תקשורות-יעל שביט

הפרויקט יכלול בנוסף שדרוג מקיף של תשתיות לתיירות שטח וטיילות במורד הירדן אשר יתרמו רבות לפיתוח הכלכלה והצמיחה האזורית. במסגרת התכנית תוקם תשתית טיילות להולכי רגל ולאופניים ומערכת שבילים חדשה שתייצר רצף טיולים מהכנרת ועד נחל בזק, פינות ישיבה ופיקניק ומקומות חניה ללא תשלום במקומות ייעודיים לאורך התוואי, הסדרת השבילים הקיימים, שיקום והקמת מצפורים והצבת מערכת שילוט והכוונה למטיילים.


הקמת אמפי בגשר נחום. צילום: תקשורות-יעל שביט

הירדן הדרומי הינו קטע הנהר המתחיל במוצא הכנרת ליד קיבוץ דגניה א' וממשיך דרומה עד ים המלח. בצאתו מהכנרת דרומה מהווה הנהר אבן שואבת למאות אלפי מטיילים וצליינים. האזור הצפוני עד נהריים המכונה גם 'מורד הירדן', מוקף בשטחים חקלאיים ובמוקדי היסטוריה ומורשת הקשורים לראשית ההתיישבות בארץ וללב ליבה של הזהות וההוויה הציונית והישראלית.


צילום: תקשורות-יעל שביט

מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת צביקה סלוצקי, ברך את מנכ"ל הועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אורי אילן, על ההחלטה החשובה: "ישנה חשיבות לאומית לקיומו והמשכו של פרויקט השיקום הלאומי במורד הירדן הדרומי ואנו מקווים כי ההחלטה להכריז על האזור כגן לאומי תביא לתקציב נוסף לצורך הצלתו ושיקומו של הנהר וכלל מסדרון אקולוגי חשוב המקשר בין הכינרת לירדן''.

זהו שיקום קריטי לנהר החשוב בישראל הפעולות המבוצעות בשנים האחרונות כחלק מהפרויקט הינן שיפור מורפולוגי של האפיק והשבתו להיות נחל הכולל מגוון בתי הגידול, ניקוי הבוצה מקרקעית הנחל, שתילת צמחייה אופיינית מקומית וכן פיתוח מרכיבי טיילות ונופש לאורך הנחל". אמר סלוצקי.


סלילת מדרכות להולכי רגל לאורך הירדן. צילום: תקשורות-יעל שביט

המהנדס רן מולכו, מחברת ליגמ פרויקטים סביבתיים, המוביל את תכנון הפרויקט: "הפרויקט מתבצע על ידי רשות ניקוז ונחלים כינרת, בהתאם לתכנית רב שנתית על מגוון ההיבטים הדרושים: מניעת הצפות, שיקום המערכות האקולוגיות, שיפור באיכות וכמות המים ובמשטר הזרימה של הנהר אשר יהווה בסיס להשבת ממדיו ואופיו הטבעיים בשנת 2023 על ידי הגדלת זרימת המים השפירים מהכנרת לשיעור של כ-50 מיליון מטר מעוקב לשנה (מלמ"ש) והטיית המים המליחים למורד מנחמיה. צפוי כי המערכת תשתקם בשנים הקרובות ואיתה הגעתם של מטיילים רבים שייפקדו את גדות הנחל. הגופים הציבוריים נערכים לכך ומכינים תכנית ניהול משותפת לתחזוקה ברמה נאותה של גדות הנחל והאפיק עצמו".

בנוסף אומר מולכו כי יבוצעו עבודות למיתון גדות הנהר, ביצוע שינויים מורפולוגיים להשבת מראה טבעי, פינוי הסדימנט (משקע) אשר שקע בקרקעית, פינוי מינים פולשים ושתילת צמחיה אזורית ויצירת מערכת של בתי גידול לחים אשר יאפשרו התאוששות ושגשוג המערכת האקולוגית.

פורסם בחדשות