הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


למרות ההתנגדויות: ליברמן הכריז כי הרפורמה בחקלאות יוצאת לדרך


במסגרת הרפורמה יבוטלו או יופחתו באופן מיידי מכסים והגבלות על יבוא פירות וירקות, ובמקביל החקלאים יקבלו תמיכה ישירה מהממשלה. התאחדות חקלאי ישראל: הורדת המכסים והייבוא לא יגרמו להורדת מחירים לצרכן, אלא לחיזוק מונופול היבואנים. יו''ר ההתאחדות עמית יפרח: ''לראשונה בהיסטוריה, שר החקלאות פשוט לא קיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-03-2022



חקלאות בגליל. צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הרפורמה בחקלאות יצאה לדרך: שר האוצר, אביגדור ליברמן, פרסם היום (ג') צעדים נוספים להתמודדות עם יוקר המחיה, המתווספים לתכנית שעליה הוכרז בפברואר. במסגרת זו, תיושם הרפורמה בחקלאות ויופחתו מכסים באופן מידי יבוא על פירות וירקות וייבחנו צעדים להגברת התחרות בשוק המזון.  ''הצעדים ממשיכים את מדיניות שר האוצר להוזלת סל הצריכה ולהגברת התחרות במשק הישראלי'' נאמר בהודעת משרד האוצר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "כפי שהבטחנו אנחנו ממשיכים לפעול לטובת הגדלת ההכנסה הפנויה של אזרחי ישראל וצמצום ההוצאות. הרפורמה בחקלאות שיוצאת לדרך היום תוזיל את מחירי הפירות והירקות באופן משמעותי ותביא להורדה במחיר לאזרחים. זאת, תוך מענק חבילת תמיכה רחבה לחקלאים. גם את בעלי העסקים אנחנו לא שוכחים, נמשיך לסייע לעסקים שנפגעו מנגיף הקורונה ונעמוד לצידם בעת משבר".

ישום הרפורמה בחקלאות: הפחתת מכסים מידית על פירות וירקות
כחלק מהרפורמה בחקלאות שאושרה במסגרת תקציב המדינה לשנים 2021-2022, חתם שר האוצר היום (ג') בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, על הצו להפחתת מכסים בפירות וירקות. הצו כולל ביטול מידי של המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד). יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. הפחתת המכסים צפויה להגביר את רמת התחרות בענף ולהוזיל את מחירי הפירות והירקות בצורה משמעותית. סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-820 שקל בשנה לכל משק בית בהבשלה מלאה.

לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.

לשם יישום הרפורמה חתם שר האוצר על צו להפחתת המכס על פירות וירקות, ושר החקלאות מקדם תיקון לתקנות הגנת הצומח.

הגברת התחרות בשוק המזון
הפחתת יוקר המחיה על ידי בחינת צעדים לצמצום הריכוזיות בשוק המזון, ביניהם: החמרת תנאים לרכישות, מיזוגים והסדרי הפצה של ספקי מזון גדולים, הגבלות על יבוא בלעדי, והטלת איסור על פגיעה בייבוא מקביל.

לשם ישום המהלך ייבחנו תיקוני החקיקה הנדרשים.
מידע נוסף לחקלאים ניתן למצוא באתר משרד החקלאות

שר החקלאות, עודד פורר: "אחרי דיונים ומו״מ אינטנסיביים הגיע הרגע בו חייבים לקבל החלטות. יש לנו מחוייבות לחקלאות הישראלית ולכלל אזרחי ישראל. הרפורמה הזו מחויבת גם כדי להציל את חקלאות ישראל, שכן הפריון בה לא עלה במשך 22 שנים. יש לנו מחוייבות להוריד מחירים לאזרחי ישראל שצריכים לקחת משכנתא כדי לקנות פירות בקיץ. אנחנו עושים מה שבמשך עשרים שנה לא עשו. צריכה ישירה בחקלאות, מענקי השקעות, חיזוק תוצרת הארץ וגם פתיחה לתחרות. הורדת המכסים מתבצעת אחרי בדיקה מעמיקה של חודשים ארוכים שבה כלל הגורמים, כולל החקלאים קיימו שיח מעמיק באופן ישיר. וגם הטמענו בצו שינויים שיגנו על עוטף עזה, הערבה, הגליל והגולן".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "המהלך החד-צדדי של ליברמן ופורר יחריב את החקלאות הישראלית, והוא מצטרף לדו"ח הפייק שהופץ אתמול. אני מקווה שחברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה יהיו יותר פטריוטיים משרי האוצר והחקלאות. המהלך הזה יביא לחורבן והרס החקלאות בעוטף עזה, בגליל ובגולן, ובמקביל - לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים".

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: הכל מסך עשן אחד גדול! ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזו, והכל בחסות יוקר המחיה שאינו קשור כלל לפירות וירקות אלא בעיקר בדיור, בחשמל, בארנונה ובדלק שמשלמים אזרחי המדינה. שר החקלאות לראשונה בהיסטוריה פשוט לא קיים ואין הצדקה למשרד חקלאות שמחסל ענפים ואזורים אסטרטגיים בעוטף עזה ובגולן. אין פה עבודת מטה ואין פה חשיבה לטווח הארוך. במלחמה נגד החקלאים יש מפסיד אחד והוא הצרכן. הורדת המכסים וייבוא לא יגרום להורדת מחירים לצרכן, אלא לחיזוק מונופול היבואנים. אני קורא לראש הממשלה נפתלי בנט- אל תיתן לחיזבאללה לנצח את חקלאי הגליל ואל תיתן לחמאס לנצח את חקלאי עוטף עזה. עצור את הרפורמה החד צדדית הזו אשר תשמיד אלפי משקים חקלאיים ותפגע בצרכן״.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי מרמות נפתלי בגבול הצפון: "איך ייתכן ששרים בממשלה, במדינה דמוקרטית מתוקנת, מחליטים על מהלך חד צדדי כה הרסני שיפגע בביטחון התזונתי של תושבי המדינה, ולהרס החקלאות וההתיישבות?! הרי כבר הוכח כי הורדת מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית, אינה מוזילה את המחיר הסופי לצרכן, אך תמשיך למלא את כיסיהם של הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים. אנו החקלאים, הממוקמים בגבולות המדינה, קוראים לכל שרי וחברי ממשלת וכנסת ישראל, לא להיות אלו החתומים לדיראון עולם, על גזר דין מוות למפעל הציוני החקלאי, המהווה את שכבת המגן הראשונה לביטחון התזונה של תושבי המדינה ושמירה על גבולותיה בעיבוד השטחים החקלאיים מצפון ועד דרום''.

''אני קורא למבקר המדינה והממשלה- לבדוק את הפרת האמון הבוטה, בין שר החקלאות לחקלאי ישראל, כאשר בייבוא והצפת השוק בסחורה מחו"ל- הינו משרת את רצון היבואנים, ארגונים אינטרסנטים ובעלי רשתות השיווק – ולא את המשך קיומה של חקלאות בישראל! וחוטא לתפקידו! רצון כה עז לשינוי הרסני שכזה- בוודאי אינה כוונה מקצועית ואמינה". אומר בלחסן.

עוד מוסיף בלחסן: "מלחמת רוסיה-אוקראינה ממחישה את השלכות הרות הגורל של חיסול הייצור המקומי, ומבהירה לכל בר דעת, כי ישראל צריכה לדאוג לייצור מזון עצמאי ודווקא כעת מבצעת ממשלת ישראל, מחדל לאומי שיהיה רשום על שמה וממשיכה למלא את כיסיהם של הטייקונים בממון נוסף וחיזוק הקשר המגונה בין הון ושלטון! לא טובת האזרחים נעשית כאן אלא רק הרצון להוכיח כוחניות. אנו חקלאי ישראל קוראים לשרים וחברי הכנסת התעוררו! דרשו קיום ושמירת הצדק והערכים בשמם התחייבתם לשרת את מדינת ישראל ממושבכם בכנסת. זהו צו השעה שלכם. אנו נחרצים בעמדתנו לבלום את מגמת הממשלה להרס החקלאות ונעשה כל שביכולתנו למנוע החלטה זו!".

סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר, ח״כ אלון שוסטר (מפלגת כחול לבן): ''הההחלטה של שרי האוצר והחקלאות לצאת לרפורמה בחקלאות באופן חד צדדי היא פסולה, בלתי מידתית ומסוכנת להבטחת ביטחון המזון של מדינת ישראל ולא תוביל לשום הורדת מחירים לצרכן. הפעולות הדורסניות שהם מובילים גורמים לזעזועים בלתי נחוצים בבסיס ההתנהלות של הקואליציה''.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, קורא לראש הממשלה נפתלי בנט להתערב מיד במשבר החקלאות ולקחת אחריות על השלכות המהלך: "עתידה של בחקלאות בגבולות המדינה, היא באחריותך. אם תיפגע פגיעה אנושה, תיזכר לדיראון עולם". מאיר פנה גם לסיעות האופוזיציה ואמר, ''החקלאות הישראלית שייכת לכלל חלקי העם. יש חקלאים בוחרי ליכוד ושס לצד חקלאים בוחרי מר"צ והעבודה. החקלאות אינה עומדת במחלוקת פוליטית בין ימין לשמאל. החקלאות הישראלית היא בסיס הכוח של מדינת ישראל העצמאית. עמדו לצד החקלאים והשמיעו קולכם נגד המדיניות ההרסנית. ליברמן מאיים היום באופן לא אחראי על גורל המחרשה בעוטף עזה ועל פרנסתם של תושבי גבול הלבנון והגולן, ומשאיר אותם לגורלם, וכל זאת בכדי להשיג ניצחון תדמיתי שתרומתו למאבק ביוקר המחיה שולי באמת. המהלך הציני והמכוער אותו הובילו שר האוצר ושר החקלאות בכל תשעת החודשים האחרונים, כאשר "הציגו" כלפי אזרחי המדינה "מו"מ עם החקלאים", מו"מ שלא התחיל למעשה עד הרגע הזה, לא יצלח"

פורסם בחדשות