הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי הדגים: ''מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים בשוק הדגים הטריים''


שרי האוצר והחקלאות פרסמו להערות הציבור צו לביטול המכס על יבוא דגים טריים, קפואים וכן על מאכלי ים. אלי שריר, מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: ''כפי שהורדת המכס על יבוא הדגים שהחלה ב-2016 לא התגלגלה במלואה לצרכן ויצרה תלות גוברת של שוק הדגים הישראלי ביבוא שכעת מתבטאת בעליית מחירים - כך גם הורדת המכס כעת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-03-2022



דג ישראלי טרי. צילום: דני פירדמן - באדיבות ארגון מגדלי הדגים בישראל

שר האוצר אביגדור ליברמן, בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, פרסם להערות הציבור צו המבטל את המכס על יבוא דגים טריים, קפואים, מעובדים ומאכלי ים. הצו כולל ביטול של המכס על מגוון דגים כגון דניס, לברק, לוקוס, טונה ומאכלי ים נוספים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

לפי נתוני האוצר, מחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למדינות ה-OECD, כך שהצרכן הישראלי נאלץ לרכוש מוצרים אלו במחיר גבוה. כיום, המכס על יבוא דגים הינו גבוה במיוחד. כך למשל, המכס על יבוא פילה דג טרי עשוי להגיע ל-11 שקל לקילו ולייקר באופן משמעותי את המחיר לצרכן.

במשרדי האוצר והחקלאות טוענים, כי בדומה להפחתות מכסים שבוצעו בעבר, ביטול המכס על יבוא דגים צפוי להוזיל את המחיר לצרכן ולהגדיל את הצריכה. כמו כן, ביטול המכס יגדיל את מגוון הדגים המיובאים לישראל, כך שהצרכן הישראלי יוכל להנות ממבחר רחב יותר של דגים ומוצרי דגים.

עם זאת, כפי שפורסם לאחרונה ב-ynet, מחיר האמנון הקפוא, אחד הדגים הנמכרים ביותר בסופר, הוזל ליבואנים בינואר לפני שנה, אבל נראה שרוב הרשתות לא גלגלו את ההוזלה לצרכן. בנוסף, בדיקת ynet באתר השוואות המחירים פרייסז בנוגע למחירי "פילה דג אמנון קפוא ללא עור ציפוי קרח שמכיל 80% דג לפחות", שנמכר במשקל, העלתה כי ברוב המקרים המחירים שלו לא ירדו ואף עלו.

המכס על האמנון הקפוא בוטל - ההוזלה לא הגיעה לצרכן

בארגון מגדלי הדגים מתריעים כי ''מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים כללית בשוק הדגים הטריים בישראל בהווה ויותר מכך בעתיד''.  אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: "כפי שהורדת המכס על יבוא הדגים שהחלה ב- 2016 לא התגלגלה במלואה לצרכן ויצרה תלות גוברת של שוק הדגים הישראלי ביבוא, שכעת מתבטאת בעליית מחירים, כך גם הורדת המכס כעת לא תביא לירידה במחיר לצרכן, אלא דווקא לעלייה שלו.

במהלך השנים מאז החלה הורדת המכס ב-2016, היא הביאה לירידה מסוימת וזמנית במחיר, שנבלמה וכעת נמחקה כמעט לחלוטין, עם הזינוק במחירי ההובלה והיבוא. מחירו של ק"ג פילה אמנון קפוא עומד כיום על 33 ₪, מחיר שקרוב לתג המחיר שלו בשנת 2017.

למה היא כן הביאה? - פגיעה קשה בייצור המקומי: ירידה של 21% בהכנסות המגדלים וכתוצאה מכך ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, נטישה וייבוש שטחי בריכות, רובם פזורים בסמוך לגבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות הנובעות מכך ופועל יוצא מאלה - ירידה של כ- 26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי.

התוצאה - צמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא וכתוצאה - המחירים מזנקים עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד.

בהינתן תלות מוגברת ביבוא ועלויות יבוא במגמת עלייה, לצד צמצום הייצור המקומי, ומניסיון העבר (כפי שמשתקף מנתוני האמנון הקפוא), הורדת מכסים לא תביא לירידה במחיר לצרכן.

הפתרון : רק חיזוק הייצור המקומי, השיווק הישיר ופיתוח דג ישראלי טרי יביא לצרכן הישראלי דגים טריים , בריאים וברמת זמינות ומחיר יציבה ובטוחה".

תעשיית הדגים בעולם מתמודדת עם אתגרים דרמטיים הנובעים מירידת כמויות הדגה מניעת אסון אקולוגי באוקיינוסים והפחתת זיהום החופים מצד אחד ביחד עם עלייה רצופה בביקוש לדגים מכל הסוגים ובשווקים רבים - מצד שני .

בארגון מגדלי הדגים מדגישים כי בכל העולם מתבצעות השקעות ענק בפיתוח והגדלת הייצור היבשתי של הדגים , בסמוך למרכזי הביקוש בכדי לשפר את הטריות והזמינות, תוך הפחתת הזיהום הסביבתי וטביעת הרגל הפחמנית של התובלה האווירית והימית ממרחק אלפי קילומטר .

בישראל לעומת מהווה זאת סובל ענף המדגה היבשתי מגזרות חוזרות ונשנות, הענף עומד בפני חיסול ומדיניות הפחתת המכס תביא לייבוא אווירי וימי של עשרות אלפי טון – מגמה הפוכה לחלוטין להתפתחות העולמית. לא בכדי עולה מחיר הסלמון בימים אלו ב 25% - מוצר שאינו מיוצר כלל בישראל ולא מוטל עליו מכס כלשהו.

פורסם בחדשות