הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דוח רשות הטבע והגנים: עליה במספרן של חיות בר פגועות שנזקקות לטיפול מידי יום


מידי שנה עולה מספרן של חיות-בר פצועות או כאלו שנמצאות במצוקה, והן מפונות לטיפול בתחנות מעבר ובבית החולים לחיות בר ברמת גן. דוח סיכום לשנת 2021 של ה'חיבולנס' חושף את הסיבות והמחיר הכבד אותו משלמות חיות הבר בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-03-2022



השבה של בז לטבע. צילום יניב כהן - רשות הטבע והגנים

מדוח הסיכום לשנת 2021 של ה'חיבולנס' של רשות הטבע והגנים, עולה כי בכל יום בממוצע פונו לטיפול 24 חיות בר פגועות או שנמצאו במצוקה, כאשר היום העמוס ביותר בשנה היה ב־2 ביוני, שבו פונו 102 חיות בר פגועות - בשיא עונת הגוזלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

ה'חיבולנס' הוא מערך ארצי מבוסס מתנדבים של רשות הטבע והגנים, שמטרתו לסייע ולהעביר חיות בר פגועות או כאלו במצוקה לטיפול בתחנות מעבר ובבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן.


ניידת החיבולנס. צילום: רשות הטבע והגנים

מהדוח עולה, כי בכל שנת 2021 ניתן מענה ופונו באמצעות החיבולנס 8,675 חיות בר - מספר שיא מאז הקמתו ב-2017 וגידול של למעלה מ-12% לעומת שנת 2020 בה ניתן מענה ופונו 7,078 חיות בר, ממוצע של 19 חיות בר ביום לעומת 24 בשנת 2021. בשנת 2019 ניתן מענה ופונו 5,450 חיות בר (ממוצע יומי של 15 חיות בר) ובשנת 2018 פונו 4,086 חיות בר (ממוצע יומי של 11 חיות בר).

נתונים אלה משקפים גידול של למעלה מ-100% אחוז בחיות הבר שניתן להן מענה ופונו לטיפול בכל שנה בין שנת 2021 לשנת 2018.

עוד עולה מהדוח, כי החיה הנפוצה ביותר שמועברת לטיפול על ידי מערך החיבולנס היא קיפוד מצוי עם כ-2071 מקרים מתוך סך המקרים. הקיפוד המצוי בולט גם בשנים 2018-2020. מיני חיות בר נוספים שנפוצים במערך החיבולנס הן: בז מצוי, עורבני שחור כיפה, סיס חומות, תנשמת לבנה, מלכישליו חלודי, בולבול צהוב שת, עטלפון לבן שוליים, זיקית וצב יבשה. עוד חיות בר בולטות הן דיה שחורה, אוח עיטי, איית צרעים, שקנאים וצב ים חום.

יצוין כי מינים גדולים / טורפים ומינים אדומים של עופות בר בסכנת הכחדה כדוגמת נשרים ועופות דורסים אחרים, מועברים לרוב לטיפול ישירות על ידי פקחי רשות הטבע והגנים ברחבי הארץ. בלמעלה מ-80% מהמקרים חיות הבר שניתן להן מענה ומועברות לטיפול הן פרטים בוגרים, כאשר כ-16% נוספים הן גוזלים או פרחונים.


קיפוד מצוי. צילום דותן רותם - רשות הטבע והגנים

על פי הדוח, גורמי הפגיעה העיקריים הידועים הם: סקבייאס, ממנה סובלים לרוב קיפודים, תקיפות כלב/חתול, דריסה, מלכודת דבק, חשד להרעלת בוטוליזם ואחזקה בשבי.

החיבולנס של רשות הטבע והגנים הוא חלק מרכזי בשרשרת הטיפול בחיות בר פגועות/במצוקה במטרה ובשאיפה להשיבן בחזרה אל הטבע לאחר טיפול ושיקום. נכון להיום מערך החיבולנס מונה כ-400 מתנדבים בטווח גילאים רחב משנות העשרים ועד שנות השבעים, מכל אזורי הארץ.

המערך כולל בנוסף כ-40 תחנות מעבר מהצפון ועד הדרום והוא מנוהל בסיוע 7 קבוצות ואטסאפ אזוריות בהן חברים מאות מתנדבים ועובדי רשות הטבע והגנים. בנוסף מופעל דף פייסבוק פעיל המונה אלפי חברים/מתנדבים. המערך נמצא בקשר צמוד עם מוקד רשות הטבע והגנים (3639*) הפעיל 24/7 ומקבל דיווחים באופן שוטף על חיות בר פגועות בכל הארץ ומעביר אותם לקבוצות המתאימות.

רוב חיות הבר מועברות בסופו של תהליך לבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן, שהינו היחיד בארץ המטפל בחיות בר פגועות (למעט מספר תחנות בודד המסייעות בטיפול במגוון מינים מוגבל), זאת בשל מגוון שיקולים ובהם: ריכוז הניטור, ריכוז הידע והיכולת, השקעת תקציבים ומשאבים במקום אחד ועוד.


עטלפון לבן שוליים. צילום עמרם צברי - רשות הטבע והגנים

אילנה לני דקל, מנהלת מערך החיבולנס ברשות הטבע והגנים: "העברת חיות הבר לטיפול היא משימה המצריכה כוח אדם ומשאבים רבים מסביב לשעון, במיוחד בתקופות העמוסות, כגון עונות הנדידה והקינון. העברת חיות בר באמצעות הקמת מערך החיבולנס בשנת 2017, המתבסס בעיקר על מתנדבים מסורים, ייעלה את המענה והעברת חיות הבר הזקוקות לטיפול, ונכון להיום רוב חיות הבר הפגועות, ממגוון רחב של מינים ומכל רחבי הארץ, מגיעות לטיפול בבית החולים באמצעות מערך מרשים זה. נתוני החיבולנס מלמדים כי ישנה מדי שנה עליה בקריאות להעברת חיות בר בשל הגידול בגורמי הפגיעה בחיות הבר כגון: פסולת בשטחים הפתוחים ומרחבי יישובים, התחשמלויות, דריסות/תאונות, צמצום אזורי מחיה ועיור המגדילים את הסיכוי של חיות בר, בעיקר בעלי כנף, להיפגע מבניינים ותשתיות. כל זאת בנוסף להעלאת המודעות והחשיבות להצלת חיות הבר בקרב הציבור והמענה שמערך החיבולנס מספק למען נושא זה''.

זיהיתם חיית בר פגועה או במצוקה? דווחו על כך באמצעות מוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639.

ד"ר יגאל הורוביץ וטרינר הספארי ומנהל בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים: "אנחנו מטפלים בכל שנה באלפי חיות בר. גם השנה, הגיעו לבית החולים לחיות בר יותר מ- 8000 בעלי חיים, שקיבלו טיפול מציל חיים שכלל גם ניתוחים מורכבים, פיזיותרפיה, הידרותרפיה, טיפול תומך ולעיתים גם אשפוז ממושך. אנו מודים מקרב לב לאילנה לני דקל מנהלת מערך החיבולנס ולכל המתנדבים המסורים שבעזרתם חיות הבר מגיעות אלינו בזמן ובמהירות ומקבלות את הטיפול המקצועי הדרוש להם. אנו בטוחים כי הסיוע של אנשי החיבולנס יימשך גם בשנים הבאות ויתמוך בפעילות הענפה של בית החולים''.

פורסם בחדשות