הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה: פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה תופסק תוך עשור


על פי ההחלטה, פעילות התעשייה הפטרוכימית תופסק במפרץ חיפה תוך עשור. במקביל, תקודם תוכנית לפיתוח האזור על ידי פרויקטי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי שקלים. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: ''החלטת הממשלה היא נדבך חשוב בהליך שסופו סגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הבראת המפרץ וסביבתו, ושיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-03-2022



מפרץ חיפה, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הבוקר  יום ראשון (6.3) ממשלת ישראל אישרה את הפסקת הפעילות הפטרוכימית והקמת פרויקטי תשתית רחבי היקף במפרץ חיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

החלטת הממשלה ביוזמת שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, גובשה על ידי משרד ראש הממשלה החליפי והמועצה הלאומית לכלכלה.

להחלטה שותפים גם שר האוצר אביגדור ליברמן, ושרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת התחבורה מרב מיכאלי השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הפנים איילת שקד. כמו כן שותפים להחלטה מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, ומשרד הכלכלה.

על פי ההחלטה, פעילות התעשייה הפטרוכימית תופסק במפרץ חיפה תוך עשור. במקביל, תקודם תוכנית לפיתוח האזור על ידי פרויקטי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי ₪.

לצורך מימוש ההחלטה, תוקם מנהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים, תכלול שיתופי פעולה בינמשרדיים ושיתוף השלטון המקומי והחברה האזרחית בקידום מימוש הפרויקטים ותפקח ותדווח לממשלה על העמידה בלוחות הזמנים לביצוע ההחלטה.

עיקרי ההחלטה:

• פעילות פטרוכימית: צמצום פעילות התעשייה הפטרוכימית והכימית במפרץ חיפה, עד לכדי סגירת המפעלים בתוך עשור, במסגרת מו"מ עם החברות.

• היצע הדיור: התכנית תאפשר בניה של 70,000-100,000 יחידות דיור חדשות בלב מטרופולין חיפה.

• תחבורה: התכנית כוללת שדרוג אדיר של תשתיות התחבורה הציבורית, כולל הכפלת מסילות הרכבת בין תל אביב למפרץ חיפה ומנהור הרכבת בחיפה עד שנת 2035, כך שרכבת מת"א למפרץ, במקום 80 דק' כיום – תיקח 41 דק' בלבד.

• איכות סביבה: צמצום או פינוי חוות המיכלים בקריית חיים ופינוי התעשייה הכימית במתחם הדשנים, שיקום קרקעות מזוהמות לצורך מגורים, השקעת משאבים אדירים בשטחים ירוקים, בחופים ובנחלים, ושיקום נחל סעדיה. התכנית כוללת גם פיתוח פארק מטרופוליני לאורך עשרת הק"מ של נחל הקישון ממעגנות שביט ועד האגמים של נשר, שיהיה גדול יותר מפארק הירקון

• בריאות: הקמת בית חולים חדש בקריית אתא עד 2029

• רציפות אנרגטית: התכנית מבטיחה את הרציפות התפקודית של משק האנרגיה לאורך תהליך הפינוי באמצעות קידום התשתיות הנדרשות בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים לקידום ופיתוח מפרץ חיפה.

• חדשנות: התכנית כוללת תכנון פארק הייטק חדש בסמוך ללב המפרץ והרכבל מהטכניון ואוניברסיטת חיפה, ובתוכו יזרום נחל סעדיה.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "החלטת הממשלה היא נדבך חשוב בהליך שסופו סגירת התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הבראת המפרץ וסביבתו, ושיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו. חשיבותה של ההחלטה בכך שכלל הממשלה מחויבת אליה, ובכך שהיא מספקת אופק אמיתי לתושבי חיפה והמפרץ כולו, ומשרטטת היטב את הכיוון ואת דרכי הפעולה המרכזיות על מנת להגיע אליו''.

''העולם צועד בכיוון אחד בעידן של משבר אקלים דוחק - הפסקת השימוש בדלקים פוסיליים ומעבר לכלכלה מאופסת פחמן. אני מאמינה שההחלטות העתידיות שיתקבלו, ישקפו בדיוק את המציאות הזאת. יש עוד עבודה לפנינו, ונמשיך לפעול לקידום מהיר, יעיל, ולא פחות חשוב - צודק, של פינוי מפרץ חיפה מתעשיות מזהמות''.

''אני מודה למאבק האזרחי, מבין המשמעותיים בתולדות התנועה הסביבתית, שהביא לכך שבמקום זלזול התעלמות - ממשלת ישראל מאמצת ומקדמת היום את סגירת המפעלים ושינוי פני המפרץ".

פורסם בחדשות