הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שפעת העופות ממשיכה להתפשט: למעלה ממיליון עופות וכ-8,000 עגורים נגועים


אתמול התגלה מוקד נוסף, בו אותרו למעלה מ-18,700 עופות הנגועים בנגיף. עובדי משרד החקלאות נפרסו בכל המוקדים ובודדו את העופות הנגועים. נוכח המשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו לציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-01-2022



שטח ההסגר בחוות הלולים בעמק חפר, צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

משרד החקלאות ופיתוח הכפר איתר אתמול (ב') חוות לולים נוספת במועצה מקומית בנימינה-גבעת עדה ובה עופות הנגועים בשפעת עופות. בחווה, במועצה המקומית בנימינה, אותרו למעלה מ-18,700 עופות רבייה לפטם הנגועים בנגיף. השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בודדו את החווה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המקרה האחרון של שפעת עופות התגלה ביום רביעי שעבר (5 בינואר) במושב אביאל. למרות ההפוגה בתחלואה, משרד החקלאות ממשיך לפעול במתכונת חירום, ומנטר באופן אקטיבי חוות באזור.

הנגיף אותר בחווה בעקבות תמותה חריגה עליה דיווחו הבעלים. בעקבות זאת, דגימות נשלחו למעבדות השירותים הווטרינריים, והיום דווח כי בדומה למקרים האחרים שזוהו בארץ בחודשיים האחרונים, מדובר בזן האלים של השפעת H5N1, שגורם לתמותה נרחבת בקרב עופות.

נוכח המשך ההתפשטות של המחלה, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו לציבור: יש להימנע ממגע עם עופות ועופות בר. נתקלתם בעוף חולה או פגר של עוף בר, או יש לכם שאלה בנושא, צרו קשר עם מוקד משרד החקלאות 6016* הפעיל 24/7.

כמו במקרים קודמים השנה, גם במקרה זה מדובר בשפעת עופות שעלולה לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם, ובלבד שננקטו אמצעי זהירות, כפי שהובהר לעיל, וכי טיפול בעוף נגוע נעשה על ידי אנשי מקצוע ובמיגון מתאים. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.


צילום: קק''ל - באדיבות משרד החקלאות ופיתוח הכפר

בתוך כך, משרד החקלאות מחזיר את אגמון החולה לרשות קק"ל, זאת בתום שבועיים בהם פעלו מאות עובדי משרד החקלאות לילות כימים במטרה להשלים את פינוי הפגרים של העגורים. במסגרת השבועיים האחרונים, פינו עובדי משרד החקלאות כ-8,000 עגורים, המהווים כ-95% מכלל הפגרים שנמצאו במקום. כעת נותרו באגמון עשרות בודדות של פגרים שיפונו על ידי קק"ל ורשות הטבע והגנים. במקביל, יתגברו עובדי משרד החקלאות את כוחותיהם בשאר המוקדים שנותרו בקרב הלולים הנגועים.

הנחיות לציבור מגדלי העופות והציפורים בכל הארץ: יש להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים באופן שלא יוכלו לבוא במגע עם עופות בר או בעלי חיים אחרים; יש לצמצם את הכניסה לכלובים למינימום הנדרש לצורך טיפול נאות בעופות; אין להיכנס לכלובים עם נעליים בהן הולכים מחוץ ללול; יש להימנע לחלוטין מכניסה למשקים ופינות חי שאינם בבעלות ישירה; על כל תסמיני תחלואה או תמותה חריגה בעופות, יש לדווח מידית לרופא הווטרינר המטפל, למוקד העירוני או לרופא הווטרינר הרשותי ובכל מקרה, אין לטפל בעופות החולים או להשליך את פגריהם בצורה לא מוסדרת.

למידע נוסף, ניתן להיכנס למתחם שפעת העופות באתר משרד החקלאות.

שר החקלאות עודד פורר: "אנשי המקצוע של משרד החקלאות עובדים במסירות כבר שבועות לסיומו של אירוע שפעת העופות עמו אנו מתמודדים. תפעול האירוע נעשה תוך מזעור סבלם של בעלי החיים ובמטרה לשמור על בריאות הציבור ולמנוע הדבקת אדם. צוותינו עובדים קשה לשימור שליטה מלאה על התפשטות שפעת העופות, אך במקביל נערכים לכל תרחיש".

נעמה קאופמן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "אגמון החולה הוא אחד מפנינות הטבע המקסימות של ישראל, והקהל הישראלי מצביע ברגליים בתקופת הנדידה ומגיע בהמוניו לראות את העגורים. השנה לצערנו המראות הפסטורליים הוחלפו בצוותי עבודה של משרד החקלאות, אך מטרתנו הייתה להוביל למענה מהיר ויעיל כך שתהיה מינימום פגיעה בעגורים, בשמורה ולבריאות הציבור. מגדלי העופות בפרט והציבור הישראלי בכלל נדרשים לנקוט במשנה זהירות מחמירים בתקופה זו ולדווח לנו על כל מקרה חריג על מנת שנטפל בהקדם. אני מודה לאנשי המשרד ולצוותי העבודה על מסירותם בשבועות לא פשוטים אלו".





פורסם בחדשות