הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משבר האקלים: שיא של 20 שנה בהיקף הפיצויים למגדלי הפירות


עצי פרי שלא קיבלו את מנות הקור האופטימליות בחורף, ובנוסף, אירועים של גלי חום קיצוניים במהלך הקיץ האחרון, גרמו לפגיעה קשה בענף - ובעיקר בפירות הקיץ. קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פיצתה את המגדלים בכ-210 מיליון ₪ בשלוש השנים האחרונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-01-2022



מטעי אפרסק באזור קריית שמונה. צילום: אסף שמיר - באדיבות קנט

משבר האקלים כבר כאן, ונראה כי בכל שנה הוא פוגע במגדלי הפירות בצורה אחרת, ובלתי צפויה. על פי נתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, היקף הנזקים הגדול מבין כל הגידולים בשנה החולפת (2021), נגרם לגידולי הפירות, ובעיקר לפירות הקיץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בקנט מסבירים כי עצי הפרי זקוקים למנות קור במהלך החורף על מנת שיתנו בהמשך את היקפי התוצרת האופטימליים. אולם, החורף הקודם היה חם מהממוצע וסבל ממחסור במנות קור. כתוצאה מכך נגרם מחסור חמור בהיקפי יבול פירות הקיץ כגון אפרסקים, נקטרינות ושזיפים. בקנט מציינים כי הפיצוי שניתן למגדלי הפירות בעקבות המחסור ביבול, בלבד, הסתכם בכ-60 מיליון ש"ח. סכום הגבוה פי 5 מהממוצע הרב שנתי והמהווה שיא של 20 שנה.

גם בהמשך השנה, בחודשי הקיץ, היינו עדים למקרי של גלי חום קיצוניים ששברו כל שיא. למעשה, למעט יוני, כל חודשי השנה החולפת התאפיינו בטמפרטורות גבוהות מהממוצע הרב שנתי. במאי, אוגוסט ונובמבר נשברו שיאי טמפרטורות מאז החלו המדידות בארץ. במאי, לדוגמא, שרר שרב כבד בכל הארץ, עם יותר מ-40 מעלות במישור החוף, בשפלה, בנגב ובעמקי המזרח. האירוע גרר למעלה דיווחי נזק רבים מצידם של מגדלי הפירות.

בסה"כ קנט שילמה בשנה החולפת כ-80 מיליון ש"ח למגדלי הפירות – למעלה מ-60 מיליון מתוכם פיצוי עבור המחסור בתוצרת. בשלוש השנים האחרונות קנט שילמה למגדלי הפירות למעלה מ-210 מיליון ש"ח, כאשר כ-193 מיליון ₪ מתוכם שולמו למגדלים המבוטחים בביטוח המורחב. ביטוח זה מספק למבוטחים הגנה מיטבית בעת נזק, וזאת בהשתתפות עצמית נמוכה וברמות יבול וסכומי פיצוי המתאימים לצרכים של כל מבוטח. בקנט מעריכים כי גם בשנים הקרובות נמשיך להיות עדים להשלכות משבר האקלים ולנזקים העצומים אותם הוא גורם לגידולים החקלאיים בכלל, ולגידולי הפירות בפרט.

במסגרת חידוש ביטוח הפירות לשנת 2022, מועצת הצמחים חידשה את הביטוח הבסיסי עבור המגדלים. עם זאת, על רקע הנזקים הגדולים שהתרחשו בשנים האחרונות, ואלו העלולים להתרחש בהמשך, בקנט ממליצים למגדלים לרכוש ישירות בחברה ביטוח פירות מורחב שיבטיח למגדל ביטחון כלכלי וכיסוי כנגד נזקי טבע ואסונות טבע. הביטוח המורחב מבטיח כיסוי ביטוחי גם לגידולי פירות שאינם נכללים בביטוח הבסיסי אותו רכשה המועצה ובכלל זה גידולי אגוז מלך, אגס, אוכמניות, אפרסק, גויאבה, נקטרינה, משמש, רימון, שזיף, שסק ואחרים.  

במסגרת ביטוח נזקי טבע, המעניק כיסוי ביטוחי כנגד פגעי מזג האוויר הגורמים לנזק כמותי ואיכותי בפרי, ניתן יהיה לבטח כל חלקה ע"פ היבול הצפוי בה וכן לבחור בסכום הפיצוי בהתאם לרמות הביטוח המוצעות כך שישקף את יכולת הייצור של כל מגדל.

במסגרת חידוש ביטוח אסונות הטבע, המעניק כיסוי ביטוחי לנזקים אקלימיים שאינם מכוסים בביטוח נזקי טבע וכן נזקי מזיקים ומחלות לפרי שפגיעתם הינה בהיקף אזורי, הגורמים לנזק כמותי ליבול, קנט הרחיבה את הביטוח והוא כולל גם כיסוי ביטוחי לסיכון נגעי הסגר. הביטוח מיועד למקרה בו השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות יוציאו צו לביעור נגע הסגר, ובעקבות הפעולות לביעור הנגע יגרם נזק חלקי או מוחלט לעץ או נזק כמותי של אובדן יבול. תגמולי ביטוח בגין נזקי נגעי הסגר ישולמו לאחר תום שנת 2022.

עוד מציינים בקנט כי ניתן לבטח את המטעים לפי יבול נורמטיבי או להגדיל את היבול המבוטח על פי ממוצע השיווק בארבע השנים האחרונות, בכפוף לאישור קנט מראש. בנוסף, ניתן יהיה לבחור בין שתי רמות של פיצוי מירבי. כמו כן, בקנט מדגישים כי ביטוח המועצה אינו כיסוי לנזקים למטעים שאינם מניבים. מטעים אלו ניתן לבטח בביטוח אסונות טבע ישירות בקנט. מומלץ לבטח מטעים לא מניבים בסמוך לנטיעה בכדי לקבל כיסוי מלא למטע.

פורסם בחדשות