הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחאת החקלאים: רפורמה בחקלאות רק בהסכמה !


בשעה שוועדת הכלכלה דנה ברפורמה המתוכננת בענף ההטלה, הגיעו מאות חקלאים להפגנת מחאה מול הכנסת. יו''ר התאחדות חקלאי ישראל: ''לא ניתן יד למצב בו ממשלת ישראל תפקיר את פרנסתם של אלפי מגדלי הביצים שיושבים בגבול לבנון''. מזכ''ל ההתאחדות: ניסיון העבר מוכיח כי המהלך לא יביא להורדת המחירים''. מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות: ''נחרצים בעמדתנו לבלום את החלטת שר החקלאות המעוניין להרוס את החקלאות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2021



מחאת החקלאים היום בגן הורדים מול הכנסת. צילום: באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

מאות חקלאים הגיעו היום לגן הורדים מול הכנסת בירושלים, להפגנת מחאה נגד הרפורמה בענף הלולים שמקדמים שרי החקלאות והאוצר. בזמן שהפגינו, המשיכה ועדת הכלכלה בכנסת לדון בנושא תקנות הלול לשנת 2022.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

''במידה ויאושרו התקנות'' אומרים החקלאים, כ-3500 משפחות מתוכן 2200 בגבול לבנון, יאלצו לסגור את המשקים ולהישאר ללא כל פרנסה''.

״שר החקלאות רוצה לפגוע במגדלי הביצים ובענף ההטלה כולו דרך התקנות בדרך של תוספת מאות מכסות, מהלך אשר יציף את שוק הביצים וימוטט את הענף. פעולה זו היא דרכו להוביל את ביטול התכנון באופן מיידי בענף. בכך בעצם פועלים שר החקלאות והאוצר, תוך כדי שהם מנסים לעקוף את הצורך בביטול התכנון באמצעות חקיקה ראשית. המגדלים דורשים משר החקלאות עוד פורר לחזור בו מכוונתו לביטול התכנון באמצעות התקנות ולהמשיך לקיים מו״מ כדי לבנות יחד מתווה לשדרוג ענף ההטלה לטובת הצרכנים והחקלאיים וקוראים לועדת הכלכלה שלא לאשר את התקנות״. אומרים החקלאים.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בהפגנת החקלאים: "המהלך החד-צדדי של השרים פורר וליברמן לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים. ניסיון העבר מוכיח כי זה רק יעשיר את הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים. הרפורמה גם תפגע בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל, תגרום לתלות באספקת מזון ממדינות עוינות כמו טורקיה ואחרות, מצב בעייתי במיוחד על רקע משבר אקלים עולמי עתידי שיביא למחסור במזון. ביום שאחרי הרפורמה, יגיעו לארץ תוצרים חקלאיים באיכות ירודה, ייכנסו לארץ מחלות ומזיקים שיחסלו את הגידולים המקומיים, וחקלאים יפשטו רגל ויעזבו את הענף. הצענו דרך חלופית של הורדת מכסים מבוקרת שתוריד את המחיר לצרכן, תשמור על הגידולים בארץ ותאפשר את הישרדותם של החקלאים ששומרים על הגבולות, אך לצערנו השרים לא הקשיבו. חבל שהלקח יילמד רק לאחר שהנזקים החמורים כבר ייגרמו".


מחאת החקלאים היום בגן הורדים מול הכנסת. צילום: באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח בהפגנת החקלאים מול כנסת ישראל: ״אנחנו מפגינים כאן היום, מול הכנסת בכדי להעביר מסר לממשלת ישראל: רפורמה בחקלאות רק בהסכמה! אנו לא ניתן יד למצב בו שממשלת ישראל תפקיר את הפרנסה של 3500 מגדלי הביצים שיושבים ברובם בגבול לבנון ותגרום במו ידה לסגירה של אלפי משקים חקלאיים בענף ההטלה. אנחנו לא נחליף מקצוע ולא נעלה על המריצות! אנו מאמינים שרפורמה בחקלאות צריכה לאזן בין הצורך לטפל ביוקר המחיה עבור הצרכנים לבין שימור וחיזוק החקלאות הישראלית. אנו מאמינים כי יש להמשיך את התכנון בענף ההטלה לצד שדרוג הענף תוך התייעלות וטיפול ברווחת העוף והורדת מחיר מדורגת . אנחנו כאן ונמשיך להיות כאן ולגדל ביצים, פירות וירקות איכותיים וטריים עבור אזרחי המדינה, בכל זמן ומזג אויר, בעיתות לחימה ומגפה עולמית. אנו, החקלאים, כיפת הברזל האנושית של ההתיישבות בגבולות המדינה״.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות וחקלאי מרמות נפתלי, שהשתתף במחאה החקלאים, אומר: "שר החקלאות עודד פורר החליט להביא להכחדת כל ענפי החקלאות במדינת ישראל. באם הרפורמה בהטלה ובענפי הפירות והירקות תעבור באופן חד צדדי ללא הידברות איתנו החקלאים, כפי שקורה כעת, נתחיל לראות משקים נסגרים וחקלאים עוקרים את המטעים והפרדסים הממוקמים בגבולות מדינת ישראל. אנו נחרצים בעמדתנו לבלום את החלטת שר החקלאות המעוניין להרוס את החקלאות ונעשה כל שביכולתנו למנוע החלטה זו״.


ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בהפגנה היום. צילום: באדיבות ארגון מגדלי הפירות בישראל

יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי: "הממשלה מטעה את הציבור בהבטחות פופוליסטיות שיתפוצצו לכולנו בפנים בדמות סגירת משקים חקלאים ואיבוד העצמאות התזונתית של מדינת ישראל, כך שהיבואנים ישלטו בשוק והמחירים יעלו עד לכדי איבוד שליטה. די לפופוליזם- טפלו בפערי התיווך, טפלו בכושר התחרות של החקלאים ושבו איתנו למשא ומתן בידיים נקיות. החקלאים הם מחזיקי הקרקע ויצרני המזון של מדינת ישראל והאטימות של אגף התקציבים ושרי האוצר והחקלאות בימים של מגיפה רפואית ומשבר אקלים עולמי, תהיה בכייה לדורות עד לכדי איבוד האחזקה בקרקע ואיבוד יכולת אספקת המזון לאזרחי ישראל".


יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי, צילום: באדיבות התאחדות האיכרים

סגן שר הביטחון ח''כ אלון שוסטר: ''הרפורמה בחקלאות - הוצאת צו להורדת מכסים באמצע מו״מ, היא צעד מנוגד חזיתית להסכמות שהיו הבסיס לסעיף החקלאות בתקציב. ככה לא מייצרים תכנית טובה, ככה לא בונים קואליציה. שדולת החקלאות בכנסת דורשת להמשיך את המו״מ האינטנסיבי עם ארגוני החקלאים, בלי חרב הפחתת המכסים שמתעלמת מהתמונה הכוללת.

בשעה שהחקלאים הפגינו מול הכנסת, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון הוביל גישור ארוך בין נציגי החקלאים וארגוני ענף הלול ובין משרד החקלאות בנושא מכסות הביצים לשנת 2022. מההתאחדות נמסר כי ״לא הושגו הסכמות בנוגע למספר המכסות לשנת 2022 ולא לגבי התוספת עבור המגדלים הקיימים.

בפגישת הגישור הוחלט:
1. לאשר את הסעיפים הטכניים עליהם התקבלה הסכמה במהלך הלילה והיום, לרבות-הגדרות, אזורי גידול, סוגי לולים.
2. לא התקבלה הסכמה לגבי הסעיפים המהותיים: כמו מספר המכסות שיתווספו לענף ותוספות עבור מגדלים הקיימים.

לגבי הסעיפים המהותיים שאין עליהם הסכמה- כמו מספר המכסות שיתווספו לענף ותוספות עבור מגדלים הקיימים. יתנהל במסגרת מו״מ בימים הקרובים במטרה להגיע להסכמות.

פורסם בחדשות