הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפורמה בענף הלולים: ועדת הכלכלה תתכנס למו''מ לילי


יו''ר הועדה מיכאל ביטון הודיע בתום דיון טעון בוועדת הכלכלה, כי יכנס את הצדדים בלשכתו למו''מ לילי בניסיון להגיע להסכמות. חברי כנסת רבים מהקואליציה והאופוזיציה מתחו ביקורת על הגשת התקנות ברגע האחרון וללא הסכמה עם המגדלים. מנכ''ל ארגון מגדלי העופות: ''העיתוי של התפרצות שפעת העופות נפל כפרי בשל בידי שר החקלאות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-12-2021



הדיון היום בוועדת הכלכלה של הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בתום דיון טעון בועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תקנות מכסות הביצים לשנת 2022 הודיע יו''ר הוועדה מיכאל ביטון כי יכנס את הצדדים בלשכתו למו"מ לילי בניסיון להגיע להסכמות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בתוך כך, מאות חקלאים צפויים להפגין מחר, יום שלישי, בשעה 13:00, מול הכנסת בירושלים (בגן הורדים) בזמן שוועדת הכלכלה תדון בנושא תקנות הלול לשנת 2022 ששר החקלאות לטענתם, רוצה לאשר באופן חד צדדי. ''במידה ויאושרו התקנות, כ-3500 משפחות מתוכם 2200 בגבול לבנון יאלצו לסגור את המשקים ולהישאר ללא כל פרנסה''. אומרים החקלאים.

לטענת החקלאים ״שר החקלאות רוצה לפגוע במגדלי הביצים ובענף ההטלה כולו דרך התקנות בדרך של תוספת מאות מכסות, מהלך אשר יציף את שוק הביצים וימוטט את הענף. פעולה זו היא דרכו של שר החקלאות להוביל את ביטול התכנון באופן מיידי בענף. בכך בעצם פועלים שר החקלאות והאוצר, תוך כדי שהם מנסים לעקוף את הצורך בביטול התכנון באמצעות חקיקה ראשית. פעולה זו של שרי האוצר והחקלאות משמעה נטישה של מאות משפחות מגבול לבנון ולסגירה של אלפי משקים חקלאיים בענף ההטלה. המגדלים דורשים משר החקלאות לחזור בו מכוונתו לביטול התכנון באמצעות התקנות ולהמשיך לקיים מו״מ כדי לבנות יחד מתווה לשדרוג ענף ההטלה לטובת הצרכנים והחקלאיים וקוראים לועדת הכלכלה שלא לאשר את התקנות״.



ועדת הכלכלה של הכנסת החלה לדון היום התקנות מועצת הלול, לקביעת מכסות לייצור ביצים לשנת 2022. היו"ר ביטון פתח את הדיון בביקורת על כך שהתקנות הוגשו לוועדה רק הבוקר, ואמר כי לטעמו הייתה פה זילות של הכנסת. הוא הוסיף כי לאור העובדה שהתקנות הישנות פוקעות בעוד כמה ימים בסוף השנה, ביקש מהמשרד להגיש את התקנות החדשות לוועדה כבר לפני שבועיים, כדי שלוועדה יהיה זמן לקיים דיון רציני. עוד אמר היו"ר ביטון כי בתקנות שהוגשו הבוקר יש שינויים מהותיים, בעוד שסוכם כי הרפורמה בחקלאות תהייה בהסכמה.

"לעצם ההצעה שהונחה לפנינו בתקנות, בכוונתכם לסיים את עולם התכנון של ענף ההטלה ובאותו מהלך אתם רוצים להוסיף 780 מכסות חדשות. אז מה זה מכסות חדשות? מישהו יעשה לול ובשנה הבאה אין לו מכסה? אם רוצים לבטל תכנון מגדילים מינימום, כדי לא לפגוע במי שהשקיע כי קיבל מכסה", אמר היו"ר ביטון.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, קיבל את הביקורת באשר למועד הגשת התקנות, ואמר כי היה שמח אם אפשר היה להגיש אותן קודם. הוא הוסיף כי אין כוונה לפגוע במישהו, אלא רק להיטיב עם הצרכן והצרכנית והחקלאי והחקלאית.

עוד הוסיף השר פורר: "אנחנו מגיעים לדיון הזה בתקופה לא טובה מבחינת הענף, באירועים קשים של התפרצות שפעת העופות. אחד הדברים שעיצבו את הצורך בתקנות האלה הוא בדיוק הנושא הבריאותי. אני צריך שלא יהיה מחסור ושהביצים יהיו בריאות. 91% מהלולים הם ללא רישיון עסק, 36% מהלהקות בישראל ב-2020 היו נגועות בסלמונלה ובין 100 ל-150 מיליון ביצים מיובאות לישראל מדי שנה. אופן הפיזור של ענף ההטלה הוא כזה שיותר ויותר מכסות הלכו ליישובי הצפון, אבל זה הגיע לממדים עם צפיפות חסרת תקדים שנמצאת בעיקר בלולי ההטלה הישנים ומייצרת חשיפה להרבה מאוד מחלות.

"ביקשתי לקדם הליך מהיר של מעבר ללולים חדשים וכאלה שמחוץ ליישובים. אמרו לי ששפעת עופות לא קוראת בלולי הטלה ולא בצפון כי זה לא במסלול נדידת העופות, רצה הגורל ואנחנו בהתפרצות שפעת העופות באחד היישובים שמגדלים 15-20 מיליון ביצים בחודש. נדרשנו להשמיד 244 אלף עופות וזה אבדן 6 מיליון ביצים בחודש. התפללנו שהאירוע הזה לא יזלוג הלאה ולצערי בתוך היישוב הייתה זליגה למתחם לולים נוסף שהוא מודרני, הושמדו 320 אלף עופות. אני לא יודע מה יקרה מחר בבוקר או בעוד שלושה ימים מבחינת הדבקות", אמר השר פורר.

מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי הדיון הוסט לכיוון שפעת העופות, אבל זה לא ייחודי לישראל וגם באירופה יש מקרים רבים של שפעת עופות. "העיתוי הוא גרוע וזה נפל כפרי בשל בידיו של שר החקלאות", אמר. השר פורר הגיב: זה לא פרי בשל בידיים שלי, אני לא אשם בשפעת העופות. זאת שערורייה". אלקבץ הוסיף כי השר לא אשם בשפעת העופות אבל השימוש בנתונים חוטא לאמת. הוא הוסיף כי לא התקיים משא ומתן אמתי עם משרד החקלאות על הרפורמה בענף.

ח"כ יסמין סאקס פרידמן אמרה כי "יש המון נציגים שמגנים על חקלאים ואזרחים ואותי מעניינות 12 מיליון המטילות" היא שאלה האם המכסות החדשות עם השחקנים החדשים מחויבים ללולים ללא כלובים. השר פורר הגיב כי כל לול חדש יהיה ללא כלובים.

ח"כ קרן ברק, שפתחה בגילוי נאות שעבדה שנים עם מועצת הלול, אמרה: "לא הבנתי למה החקלאים הופכים להיות אויביי האומה. הם מקיימים את המשפחה שלהם ושומרים לנו על הגבולות ומאפשרים לנו להתעסק כאן בהייטק וצמיחה, בלעדיהם לא יהיה לנו חיים כאן". ח"כ רם בן ברק אמר כי להכניס 400 מכסות חדשות זה לבטל את התכנון בדלת האחורית וזה לא יתכן.

היו"ר ביטון התייחס לדברים שנאמרו ואמר כי עוד לא התחיל משא ומתן על הסכמות, אך הוא מאמין שאפשר להגיע להסכמות וכי הלילה יחל תהליך מואץ בניסיון לגבש הסכמה על תקנות ההטלה.

סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר, אלון שוסטר, אמר כי ההחלטה על ביטול התכנון הייתה החלטה שמפלגתו התקוממה נגדה והייתה הבטחה מפורשת שהיישום יהיה רק בהסכמה עם החקלאים. הוא הוסיף כי המשרד נקט בצעד חד צדדי ומביא תקנות שמשנות את ליבת החוק הקיים ומפוררות את התכנון. ח"כ יעקב מרגי מחה על כך שזומן דיון עוד לפני שהתקנות הוגשו לוועדה, ושאל האם הממשלה יודעת למי היא הולכת לחלק כל כך הרבה מכסות במכה אחת. היו"ר ביטון אמר כי נושא המכסות החדשות לא יעבוד לסדר היום וכי ביקש הסברים מהשר.

ח"כ לימור מגן תלם אמרה מנגד, כי רוב ההתנגדויות לא לגופו של עניין, וכי אין התייחסות לשאלה איך פותרים את המחסור הזה בביצים. "התפקיד שלנו לייצג את האינטרס של כלל הציבור. אנחנו לא רוצים ששום ענף יקרוס, אבל תפקידנו לדאוג לכלל הציבור ולפתור את הבעיה של המחסור", אמרה.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר תמיר גושן, אמר כי במרץ לולים שלא עומדים בדרישות השירותים הווטרינריים – 93% מהלולים, לא יקבלו היתר אכלוס. לדבריו, "ממרץ עומדות להעלם 2.2 מיליון מטילות שאין להם מקום היום בלולים. היום בשעה זו במרגליות מתמודדים עם הלולים בחווה שנדבקה ועדיין לא יודעים מה קורה עם הלולים. היה וחס וחלילה הנגיף הזה ילמד להדביק אדם לאדם אנחנו בסרט אחר לגמרי, ראו שפעת ספרדית של תחילת המאה ה-20".

ח"כ רם שפע אמר לשר החקלאות כי הוא תכנן שנגיע לפה באופן לא מסודר שלושה ימים לפני סוף השנה ונתחיל להתווכח על הפרטים. הוא קרא לשבת עם החקלאים ולהגיע להסכמות, ולא בצורה חד צדדית. ח"כ ענבר בזק הוסיפה: "אי אפשר לבטל תכנון בחקיקה עוקפת וכרגע התקנות הן ביטול התכנון בדלת האחורית".

שמעון ביטון, המגדל ביצים במושב אביבים בצפון, אמר כי השירותים הווטרינריים מהלכים אימים על החקלאים, כאשר אבני הדרך באגרת שלהם קבועים לתקופה ארוכה, עד 2027. "אני בעד לולי חופש ובעד ג'קוזי לכל עוף כי זו הפרנסה שלי, אבל אי אפשר לחכות 7 שנים להיתר בנייה ולהגיד לי היום שבמרץ סוגרים את הלולים כי המדינה לא נתנה היתר בנייה", אמר.

בתום הדיון הודיע היו"ר ביטון כי מיד לאחר מכן יכנס פגישת משא ומתן ראשונה בלשכתו, ואמר כי הוא מקווה שיביא בפני הוועדה בהקדם נוסח מוסכם של התקנות. השר פורר אמר כי הביצים בישראל יקרות ורמת הייצור ירודה. הוא הוסיף כי הוא רוצה להגיע להסכמות אבל הן חייבות לתת מענה לדרישות גורמי המקצוע במשרדו. השר פורר דיבר על יוקר המחייה ועליית מחירי הפירות והירקות ועורר את זעמם של המגדלים, שטענו כי דווקא התכנית שלו היא שתביא לעליית מחירים, ולנוכח ההתפרצות סגר היו"ר ביטון את הישיבה והודיע כי הדיון ימשך מחר.

פורסם בחדשות