הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה אישרה את פרק המזון ברפורמת היבוא


הוועדה אישרה הלילה את הנוהל המאפשר יבוא מהיר יותר של מוצרי מזון. תשעה מוצרים הוחרגו מנוהל הייבוא החדש והמקל, כולל בשר, עוף, דגים, ביצים, מזון לתינוקות ותוספי תזונה. היו''ר מיכאל ביטון: ''עשינו דבר גדול – נאפשר תחרות בייבוא ונקל על הייצור תוך שמירה על אינטרס לאומי של בריאות הציבור ועל האינטרס האקולוגי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-10-2021



הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, סיימה הלילה (ה') את הדיון בפרק המזון מתוך רפורמת הייבוא שבהצעת חוק ההסדרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הוועדה אישרה את הנוהל המאפשר יבוא מהיר יותר של מוצרי מזון, אך החריגה תשעה מוצרים המוגדרים כרגישים מהנוהל המקל - כולל בשר, עוף, דגים, ביצים, מזון לתינוקות ותוספי תזונה, בנוסף להחרגת פירות, ירקות ודבש מתקני ההדברה.

בנוסף, הושג סיכום להחרגת הדבש גם מתקן הסוכר, כך שתקן הדבש הישראלי יישאר בתוקף. הדבר לא נכתב בהצעת החוק, אך לפי הסיכום התייחס לכך שחר שטיינר, יועץ שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שאמר: "בהתאם לשיקולים אקולוגיים הסרת רשמיות תקן הדבש עלולה לסכן את הענף, לכן סיכמנו לשמור על התקן".

בעקבות חילוקי דעות במהלך הדיון בין משרד הבריאות למשרד החקלאות בנוגע לסמכויותיהם בנושא אסדרת המזון, החליט היו''ר ביטון לשלוח את כל הצדדים להגיע להסכמות.

"שאף אחד לא ינסה לנצח מישהו בנוק אאוט. שאף אחד לא ינסה להביס מישהו בקידום או בלימת חקיקה באופן דורסני. אנחנו רוצים את הרפורמה הזו, היא יכולה להיות טובה לצרכן. אנחנו רוצים גם לשים לב לבריאות הציבור ופגיעה ביצרנים המקומיים. לכן אבקש לגבש הסכמות שלא יפגעו ביצרנים המקומיים ויניחו את דעתם שהרפורמה הזו תעשה להם טוב''. אמר היו''ר ביטון לנציגי המשרדים.

באשר לחקלאות, אמר היו''ר ביטון לצדדים, ''בין אם מדובר בחלב, בשר, דבש וביצים טריות, צריך להגיע להסכמות עם משרד החקלאות. אנחנו רוצים שייובא לישראל דבש איכותי, אבל לא רוצים פגיעה בעולם ההאבקה. הוצע לאפשר יבוא בהצהרה, תוך שמירה על תקן ישראלי מחמיר על הדבש, כדי לא לפגוע בענף, ואני מבקש להגיע להסכמה בעניין זה".

על רקע חשש למחלוקות בעתיד בין שר הבריאות לשר החקלאות, באשר לשינוי הרפורמה במוצרי החקלאות גם לאחר הסיכום על החרגת מזון מהחי, הוסכם בסופו של דבר על מנגנון מיוחד וחריג שיביא את הדברים להכרעת ראש הממשלה. שינוי הוראות הרפורמה יהיה בסמכות שר הבריאות ובהסכמת שר החקלאות, אולם אם תהייה מחלוקת בין השרים הוסכם שראש הממשלה הוא שיכריע.

בנוסף להסכמות בנושא המזון מן החי, בהצעה נקבע כי הרפורמה לא תחול גם על מזון ייעודי, תוספי תזונה, מזון לתינוקות, משקאות משכרים, ועלי גת. בדיון היום ביקש היו"ר ביטון להעיר כי, כמו שנעשה בחלקים אחרים של הרפורמה, גם במקרה זה אם ירצה משרד הבריאות להוציא מוצרים מהרשימה הוא יוכל לעשות זאת באופן מהיר וליידע את הכנסת, אך אם ירצה להחריג מוצרים נוספים הוא יצטרך אישור ועדת הבריאות.

עוד נדונה היום הדרישה למסור שורה של דיווחים לכנסת, על מנת לוודא שהרפורמה אכן מתקדמת ותבוצע. שר החקלאות ושר הבריאות יתבקשו לדווחו לוועדה על הסדרת נושא חומרי הדברה על המזונות שהוחרגו והאם תהייה המשך הסדרה על אותם מוצרים. שר הבריאות ושר הכלכלה יתבקשו לדווחו לוועדה על תקני המזון שלא בוטלו ושר הבריאות יתבקשו לדווח לוועדה על הפעלת עיצומים כספיים לפי החוק.

לפי הצעת הממשלה הרפורמה בענף המזון תיכנס לתוקף באחד בינואר 2023, כאשר שר הבריאות יוכל לדחות את המועד בתקופה שלא תעלה על 9 חודשים, באישור ועדת הבריאות. בהתאם לדרישת היו"ר ביטון תקבל הוועדה דיווח על ההיערכות ליישום הרפורמה כולה.

היו"ר ביטון סיכם את הישיבה הארוכה ובירך על ההסכמות שהושגו. הוא הוסיף כי "צריך לתת גב תקציבי לרגולטורים למשימות הפיקוח. "אני גאה בנציגי הממשלה שהגיעו לפשרות ובנציגי התעשייה, היצרנים והיבואנים, אף אחד לא יצא עם מלוא תאוותו בידו. אנחנו עושים דבר גדול למדינת ישראל, מאפשרים תחרות בייבוא ומקלים על הייצור לפי התקן האירופאי, תוך שמירה על אינטרס לאומי של בריאות הציבור ועל האינטרס האקולוגי".

פורסם בחדשות