הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר מגלה: אבוקדו משפר את בריאות המעי


הוספת אבוקדו לתזונה היומית יכולה לשפר את המגוון של החיידקים הידידותיים במעי, המסייעים בטיפול כנגד טפילי מעיים. מומחי האבוקדו של 'חקלאי גרנות': ''מעמדו של האבוקדו כסופר-פוד ותרומתו לבריאות רק מתחזקת במרוצת השנים, זה הזמן ליהנות מאבוקדו המגיע לשווקים בפתיחת העונה''. וגם - איך בוחרים אבוקדו ? וכל הסיבות שיגרמו לכם למרוח את הפרי הירוק על הפנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-10-2021



צילום: Depositphotos - באדיבות חקלאי גרנות

אכילת אבוקדו מידי יום, יכולה להועיל לבריאות המעיים, זאת על פי מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים באוניברסיטת אילינוי. המחקר מצא כי צריכת אבוקדו יומית הובילה לעלייה במגוון חיידקי המעי וריכוז גבוה יותר של החיידקים המסייעים בפירוק סיבים, אשר עוזרים לייצר את התרכובות המיוצרות בתהליך חילוף החומרים, התומכות בבריאות המעיים הכללית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המחקר עקב אחר מצב הבריאות והתזונה של 163 מבוגרים הסובלים מעודף משקל. קבוצה אחת התבקשה לאכול אבוקדו מידי יום, והקבוצה השנייה לא אכלה אבוקדו. בקרב המשתתפים שאכלו אבוקדו אחד ליום במשך 12 שבועות, מצאו החוקרים שינויים חיוביים בחיידקי המעיים, כולל גיוון חיידקי מוגבר.

"אנחנו יודעים שאכילת אבוקדו עוזרת להרגיש מלאות ומפחיתה את ריכוז הכולסטרול בדם, אבל לא ידענו איך זה משפיע על חיידקי המעיים ועל התרכובות שהחיידקים מייצרים", אומרת מחברת המחקר הראשי שרון תומפסון. מחברי המחקר ציינו כי אבוקדו גם עשיר בסיבים ומחקרים אחרים הראו שמאכלים עתירי סיבים טובים לעיכול בריא.

לדברי המומחים לגידול אבוקדו של "חקלאי גרנות", הקשר בין מגוון החיידקים במעיים לבין בריאות טובה יותר כבר הוכח בכמה מחקרים, ומדענים מאמינים שפירות וירקות ממלאים תפקיד מכריע בשיפור בריאות המעיים. מערך חיידקי מעיים פחות מגוון מקושר להתפתחות השמנת יתר ובעיות בריאותיות רבות.
 

מה חושבים הישראלים על אבוקדו ?

חברת "חקלאי גרנות", מגדלת ומשווקת האבוקדו המובילה בישראל, מפרסמת את תוצאותיו של סקר שבדק מהן העמדות בנוגע לאבוקדו בקרב הצרכן הישראלי. בסקר, אשר בוצע על ידי מכון שריד, השתתפו 500 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה ומתוצאותיו עולה, כי כ-85% חושב כי האבוקדו הוא פרי בריא, מזין וטעים וכ-70% אינם מסכימים כלל כי הוא "פרי מוזר". לגבי היות האבוקדו פרי משמין הדעות חלוקות, 33% מסכימים במידה רבה, 32% חושבים שלא ול-35% זה לא אכפת.


אבוקדו בבית אריזה חקלאי גרנות. צילום: חגי נתיב

הסקר בדק גם מהם הפירות והירקות אותם רוכשים הישראלים בתדירות הגבוהה ביותר. התברר כי בירקות נמצאת העגבנייה במקום הראשון, בתדירות רכישה של 91% כלומר, היא מצויה כמעט בכל קנייה. אחריה מלפפון בתדירות רכישה של 88%, שלישי בצל בתדירות של 73%, אחריו תפוח אדמה עם תדירות רכישה של 64% וסוגר את החמישייה פלפל האדום, אשר נרכש בתדירות של 61%. עוד עולה מהסקר, כי גזר וחסה נרכשים בתדירות של כ-45%, כמעט במחצית ממספר הקניות, ואילו בטטה, כרוב, אבוקדו ופטריות, נרכשים בשיעור של כ-30%, כשליש מהפעמים. בפירות מגלה הסקר כי המובילה היא הבננה, היא נמכרת בתדירות של 67%, אחריה תפוח עץ בתדירות רכישה של 62%, אבטיח נרכש בעונה בתדירות של 52% ורביעי ענבים, עם תדירות של 37%.
 

הפרי היחיד שמכיל שמן, חוץ מזיתים ואגוזים

האבוקדו הוא הפרי היחיד המכיל שמן, חוץ מזיתים ואגוזים. כ- 20% מהרכבו התזונתי הם שמנים, בעיקר שמנים בלתי רוויים, השמנים הבריאים עבורנו, בעלי תכונות המונעות כולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב, ובמיוחד חומצה לינולאית, המסייעת לגוף לייצר הורמונים חשובים. מאחר ותכולת השמן בו גבוהה, הוא מכיל גם ויטמינים מסיסים בשמן, שעיקרי ביניהם הוא ויטמין E. זהו נוגד חמצון חשוב ביותר, שכמו תפקידו בטבע, להגן על רקמות הצמחים מפני נזקי חמצון, קרינה והרעלה, כך גם תפקידו בגופנו, בנוסף לתפקידיו האחרים. האבוקדו מכיל את כל חומצות אמינו החיוניות, מה שהופכו לבעל חלבון מלא. יש לכך ערך רב לצמחונים, לטבעונים, לתינוקות, לילדים ולאנשים בתהליכי הבראה. הוא מכיל גם פחמימות – בעיקר סיבים תזונתיים שאינם מתעכלים, אך עוזרים לתהליך העיכול. האבוקדו עשיר מאוד באשלגן ודל בנתרן ובכל מתאים לבעלי נטייה למחלות לב, כולסטרול וטריגליצרידים. יש בו ברזל, סידן, מגנזיום וויטמין C.
 

כיצד לבחור אבוקדו

ב"חקלאי גרנות" מסבירים כיצד לבחור אבוקדו: בישראל נקטפים זני אבוקדו ונארזים החל מאוגוסט עד יולי. הזנים נבדלים ביניהם בטעם, במרקם, בגודל ובאחוזי השמן שבהם. הזנים הפופולריים, דוגמת אטינגר, נקטפים בין נובמבר לאפריל וזו תקופת השיא של העונה. לרוב אין למראה השפעה על הטעם או על המרקם של פרי האבוקדו, שפשופים או כתמים קלים על פני הקליפה אינם פוגעים באיכות הפנימית של הפרי. רצוי לבחור אבוקדו ללא שריטות וצלקות עמוקות שמעידות הן על פגיעה של ברד או מכות חזקות.


אבוקדו חקלאי גרנות. צילום: מעין עופר

רמת המוצקות של האבוקדו היא הפרמטר העיקרי המעיד על מוכנות הפרי למאכל. אבוקדו בשל ומוכן לאכילה יהיה אבוקדו רך ונעים למגע , אך לא רך מאוד שעלול להיות בשל יתר על המידה. לכן, כשנעמוד מול ערימת האבוקדו אצל הירקן, או בסופרמרקט, רצוי לחשב את מועד אכילת האבוקדו ולבחור את רמת הקושי שלו בהתאם – לאכילה ב-24 השעות הקרובות נבחר אבוקדו רך ובשל לאכילה. לאכילה בעוד מספר ימים נעדיף אבוקדו קשה שיתרכך בימים הקרובים אט אט. אם קונים אבוקדו קשה רצוי להפריד את הפירות ולשמור כל פרי במקום אחר כדי להבטיח הבשלה הדרגתית ולא של כל הפירות ביום אחד. אבוקדו רך יש לשמור במקרר אולם למספר ימים מוגבל. מומלץ לא להתאפק יותר מדי ולאכול עם קצת מלח ולימון – בכפית, על פרוסה או בסלט. בתיאבון!

"חקלאי גרנות" הנה חברת השיווק, מכירה והפצה של פירות וירקות לרשתות המזון, הנמצאת בבעלותם של החקלאים מהקיבוצים והמושבים החברים בתאגיד גרנות. החברה מחזיקה בכ-25,000 דונם של מטעי אבוקדו ומספקת כ-40% מהאבוקדו שהישראלים אוכלים, לצד ייצוא אל רשתות המזון המובילות בעולם.
 

איך להשתמש באבוקדו בשגרת הטיפוח שלנו ?

ניתן ליצור מהאבוקדו, בתוספת של מוצרים טבעיים פשוטים, מסיכות מופלאות לשימוש עצמי. מסיכה מחצי אבוקדו עם כף של דבש מומס תוכל לעשות פלאים לעור הפנים בתוך 15 דקות בלבד. ניתן להוסיף כף של שמן זית להוספה של לחות. שימוש במסיכה כזו פעם בשבוע יעניק לחות והזנה לעור הפנים וישאיר את העור חלק ומחוזק.

דוגמה נוספת היא למסיכת פילינג עם חצי אבוקדו, חצי בננה וחלמון של ביצה, שניתן להוסיף להם גם כפית של שקדים טחונים או סוכר חום גס ולעסות את עור הפנים והגוף ולשטוף עם מים פושרים.

גם בקליפות האבוקדו ניתן לעשות שימוש ולהניח את הקליפה בצידה הפנימי על עור הפנים וגם על הצוואר ובית החזה למשך רבע שעה. השארית הבשרנית של אבוקדו שנותרת עליה מטיבה מאוד עם עור הפנים וכך ניתן לנצל את כל הפרי לתועלת אישית ובריאותית.



עושה פלאים לעור הפנים, צילום: Sutterstock - באדיבות חקלאי גרנות
 

מתכונים לתכשירים קוסמטיים עם אבוקדו להכנה בבית

מסיכת אבוקדו מזינה לפנים
1/2 אבוקדו רק
1 כף מיץ לימון
1 כף טחינה גולמית
1 כף שמן זית
1 כפית דבש
למרוח על עור פנים נקי, להשאיר למשך 15 דקות ולשטוף במים פושרים.

מסיכת אבוקדו מזינה לשיער
1 אבוקדו רך
1 ביצה
1/2 חצי כפית שמן אבוקדו
1 כפית לימון
2 כפיות שמן זית
לערבב היטב את כל החומרים, למרוח על השיער ולהשאיר למשך 30 דקות. לשטוף היטב ולחפוף את השיער.

מסיכת אבוקדו לעור שמן עם פצעים
1 אבוקדו רך
1 כפית שמרים מפוררים
למרוח על עור פנים נקי, להשאיר למשך 20 דקות ולשטוף במים פושרים.
מניעת סימני מתיחה לנשים בהריון
10 טיפות שמן אבוקדו
10 טיפות שמן נבט חיטה
10 טיפות שמן קלנדולה
10 טיפות שמן אתרי לבנדר
למרוח על כל הבטן 5 פעמים ביום.

* מוגש כחומר מקצועי על ידי "חקלאי גרנות", משווקת "אבוקדו גרנות" ומובילת ענף האבוקדו בישראל

פורסם בחדשות