הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחאת החקלאים: הפגנות ברחבי הארץ כנגד הרפורמה בענף החקלאות


אלפי חקלאים הפגינו היום בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ, במחאה על כוונת משרדי האוצר והחקלאות להכניס לחוק ההסדרים את הרפורמה בענף החקלאות. דובי אמיתי: ''מי שאחראים על המחיר לצרכן הן רשתות השיווק ולא החקלאים. נמשיך להילחם עד להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-07-2021



הפגנת החקלאים היום, צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק

החל משעות הבוקר מפגינים חקלאי ישראל ברחבי הארץ במחאה על הרפורמה ההרסנית לדבריהם, ששרי האוצר והחקלאות מנסים לקדם ולשלב ב"חוק ההסדרים". הצמתים בהם הורגשו חסימות ושיבושי תנועה: צומת הגומא, צומת מגידו, צומת כברי, צומת חפר, צומת ביל״ו, צומת גילת, צומת עין יהב וצומת פצאל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אמש פוצצו ראשי ההנהגה החקלאית את פגישת המו"מ במעמד מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן וצוות המו"מ באגף התקציבים באוצר, לאחר שהמנכ"לית הודיעה בשם השר, שהם אינם מוכנים לחתום על הסכם כולל שלא במסגרת חוק ההסדרים.
 

הפגנת החקלאים היום, צילום: רונן אינגל


ביום שני הקרוב, לבקשת חברי הכנסת יעל רון בן משה, רם בן ברק, רם שפע, משה ארבל ומיכל רוזין - ועדת הכלכלה תקיים דיון מהיר שיעסוק ברפורמה המתוכננת בענף החקלאות. הרפורמה, שפרטיה פורסמו בשבוע האחרון, כוללת ביטול והורדת מכסים לצד מעבר לתמיכה ישירה בחקלאית. בבקשה לקיום הדיון מסבירות ומסבירים חברות וחברי הכנסת, כי מדובר ברפורמת ענק שיהיו לה משמעויות מרחיקות לכת, בנוסף לנזק כלכלי ומקצועי בלתי הפיך לחקלאות, השפעות שליליות לטווח הארוך על ביטחון המדינה, על הפריסה הדמוגרפית ועל ביטחון המזון.


הפגנת החקלאים היום, צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק

ראשי ההנהגה החקלאית מסרו כי "את ההתיישבות לא הקימו בחוק ההסדרים, ולא יפרקו בחוק ההסדרים. אנחנו מתכוונים ללכת בכל הכח מול השותפים הקואליציוניים, גם במחיר של משבר קואליציוני. רפורמה חד צדדית כפי שהיא מונחת היום היא אמירה ברורה של משרדי האוצר והחקלאות שהם קיבלו החלטה שהם רוצים שאזרחי ישראל יאכלו פירות וירקות מטורקיה, ירדן ומצרים וביצים מאוקראינה, בזמן שחקלאי רמת הגולן, עוטף עזה וגבול הלבנון יעקרו את מטעיהם ושדותיהם וילכו לחתום בלשכת האבטלה ואת שטחיהם יאיישו אוגדות של הצבא. מה שבלוני התבעירה, החמאס והחיזבאללה לא הצליחו לעשות עד היום, מנסים לעשות לנו בתוך הבית".


הפגנת החקלאים היום, צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק

יור המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי: ״מי שאחראים על המחיר לצרכן הם רשתות השיווק ולא החקלאים. נמשיך להילחם עד להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים. מה שבלוני התבערה, החמאס והחיזבאללה לא הצליחו לעשות עד היום, מנסים לעשות לנו בתוך הבית - ירי בתוך הנגמ"ש"


הפגנת החקלאים בצומת גומא, צילום: ענת זיסוביץ

עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים: ״המאבק הוא על החקלאות הישראלית. האם שווה להרוס את מפעל ההתיישבות ולפגוע אנושות בחקלאי עוטף עזה מגדלי הירקות, מגדלי הביצים בגבול הצפון והפירות ברמת הגולן - וכל זה בשביל חקלאי ארדואן? אני מציע לשר החקלאות הנכנס: קודם כל תעמיד את חקלאי ישראל עם נתוני פתיחה מתאימים הכוללים הפחתה במים וחסמים בעובדים הזרים ותשקיע בדור הצעיר וחדשנות .כשהבן רואה מה המדינה עושה לאבא, בוודאי שאין קיום לחקלאות ודור המשך. אנחנו בשבר ערכי, וכשהמדינה תתעורר כבר יהיה מאוחר, יישארו פה יבואנים ופקידים. חקלאות והתיישבות לא תהיה פה״.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "חקלאים בכל רחבי הארץ יצאו היום להפגין כדי לומר בקול רם וברור: מי שקובע את המחיר בסופר הוא לא החקלאי שמקבל שקלים בודדים על התוצרת - אלא רשתות השיווק שמוכרות במחיר של פי כמה וכמה וגורפות מיליארדי שקלים על גב הצרכנים ועל גב החקלאים. לחקלאים אין שום השפעה על מחירי הפירות והירקות, ושום השפעה על יוקר המחיה. מדובר בפחדם של שרי האוצר והחקלאות לתקוף את רשתות השיווק והקמעונאים, ולכן הם נטפלים דווקא לחקלאים, אלה שעובדים בשדה, בחמסין ובחורף. פערי התיווך הם של מאות אחוזים, אבל כנראה שעם בעלי רשתות השיווק הם מפחדים להתעסק. הגענו לכאן, כמו גם לצמתים בכל רחבי הארץ, כדי להוכיח שלא ניתן שיסגרו את החקלאות במדינת ישראל. לא נשתף פעולה עם רפורמה שתפגע במדינה, באזרחים, בחקלאים, בביטחון הפיזי והתזונתי של כולנו".


הפגנת החקלאים בצומת גומא, צילום: ענת זיסוביץ

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל וחקלאי מרמות נפתלי, שהשתתף בהפגנה בצומת הגומא, אמר: "ממשלת ישראל החליטה לעשות פיגוע ממוקד נגד הבטחת המזון העתידי של תושבי מדינת ישראל ולחסל את ההתיישבות והחקלאות. כבר כולם מבינים וגם הציבור הרחב, כי הבעיה נמצאת בפערי התיווך וברשתות השיווק ולא אצל החקלאים! מאחר ומשרדי האוצר והחקלאות אינם רוצים לפגוע בטייקונים ובבעלי רשתות השיווק, הם נטפלים לחקלאים ומבטיחים הבטחות שקריות לציבור!".

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אומר כי הרפורמה שגיבש האוצר מאיימת על ביטחון המזון של תושבי מדינת ישראל. ״רוב חברי הכנסת יודעים שהרפורמה הרסנית, ואני רוצה להאמין שהם ילכו עם האמת שלהם ולא יתנו יד לפגיעה אנושה בענף החקלאות. אנחנו משקיעים את התקציב הגדול ביותר בביטחון, אבל באותה שעה אנחנו עלולים לפגוע בביטחון אם נהיה תלויים במדינות אחרות ביבוא מזון טרי ואם נפקיד בידיהן את ההחלטה אם להפסיק את אספקת המזון. יוקר פירות והירקות מחייב טיפול, אולם מה שגורם לו הם פערי התיווך. פערי התיווך הגבוהים הם פשע! צריך להקים ועדת חקירה כדי לבדוק את הגורמים לפערי התיווך ואיך ניתן לצמצם אותם״.


הפגנת החקלאים היום, צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "חקלאי לא מוותר על יום עבודה בשדות ובמטעים אלא אם מדובר במקרה של חיים ומוות. הרפורמה החד צדדית של משרד החקלאות והאוצר היא גזר דין מוות לחקלאים ולחקלאות. וחקלאי ישראל יצאו היום לצעוק את צעקתם כדי שתישמע במשרדים האטומים בירושלים. אין ציונות בלי חקלאות ואין ביטחון בלי חקלאות. איפה שאנחנו לא נחרוש את השדה נאבד את הריבונות. אנחנו לא מוותרים על הריבונות ואנחנו נלחמים על עתיד החקלאות ואני פונה לעם ישראל, למרות אי הנעימות שנגרמת עקב ההפגנות, לתמוך בחקלאי ישראל, להבין שלא הם אחראים ליוקר המחיה אלא רשתות השיווק שעושות מיליארדים על גב החקלאים ועל גב הציבור ובהם יש לטפל לפני הכל".


הפגנת החקלאים היום, צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק

אורי דורמן, יו"ר החברה לפיתוח הגליל אמר בהפגנה: "לא נשקוט עד שהממשלה תמשוך לאלתר את הצעתם של שרי האוצר והחקלאות, המאיימת להחריב את החקלאות והחקלאים של מדינת ישראל. האדמה בגליל ובגולן ניתנה לנו לעיבוד לייצור מזון, כאן נלחמו מייסדי הישובים מול האויב הנמצא במרחק ק"מ ספורים מעבר לגדר הגבול הצפוני וכיום נלחמים מול אויב מבית- ממשלת ישראל. כולם יודעים מי אחראי למחירי המזון הגבוהים. לא החקלאי! המקבל מעט, רשתות השיווק הגובות מחירים בלתי הגיוניים לצרכן. אנו קוראים לצרכנים להילחם לצדנו להורדת מחירי המחייה בישראל ולא לפגוע בחקלאים, יצרני המזון בגבולות המדינה. אנו דורשים מכל אלו שהתרוצצו כאן טרום בחירות, עם הבטחות לחקלאים, לעמוד במילתם ולהתנגד לרפורמה שתותיר את מדינת ישראל תלויה בממשלת ארדואן בטורקיה ובזו שבאוקרינה, משם מאיימים שרי האוצר והחקלאות לייבא ביצים ולחסל את ענף ההטלה במושבים בגבול לבנון. תתבייש ממשלת ישראל".

פורסם בחדשות