הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשד להרעלה נרחבת של חיות בר באזור הגליל העליון


פקחי רשות הטבע והגנים איתרו כ-20 פגרים של חיות בר באזור קדיתא שבגליל העליון, ביניהם גם עוף דורס בסכנת הכחדה. החשד - בעלי החיים הורעלו באופן מכוון. מנכ''ל הרשות: עד שלא יושת עונש כבד לא יבוא פתרון לבעיה''. החברה להגנת הטבע לשרה זנדברג: ''יש לקדם בדחיפות את התיקון לחוק הגנת חיות הבר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-07-2021



פגר של עיטם שנמצא הבוקר. צילום גיא זהרוני - רשות הטבע והגנים

כ-20 פגרי חיות בר, ביניהם אף דורס נדיר ובסכנת הכחדה נמצאו הבוקר (ג') על ידי פקחי רשות הטבע והגנים באזור קדיתא שבגליל העליון . פקחי הרשות פועלים בשעות האחרונות בעקבות חשד להרעלה נרחבת של חיות בר. באזור אותרו ונאספו כ-20 פגרי חיות בר בהם תנים, שועל, קיפוד ואף קיים חשד שעוף דורס נדיר ובסכנת הכחדה מסוג עיטם לבן זנב, שהפגר שלו נמצא בקרבת מקום, מת מההרעלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

במסגרת פעילות האכיפה, חקלאי באזור עוכב לחקירה. על פי החשד מדובר בהרעלה מכוונת באמצעות חומרי הדברה שנאסר בהם שימוש שלא לייעודם.  ברשות הטבע והגנים ימשיכו בפעילות האכיפה על מנת לאתר את האחראים לכך ולמצות עימם את הדין.

ברשות מדגישים כי הרעלת חיות בר במזיד ואף בתום לב היא עבירה חמורה על החוק והרסנית לחיות הבר והטבע בכלל. בהתאם לזאת הרשות פועלת בכל האמצעים על מנת למגר תופעות אסורות אלו. הרעלות אלה עלולות גם לפגוע ולהיות קטלניות גם לעופות דורסים, חלקם בסכנת הכחדה, הניזונים מהפגרים. הרעלות היוו את הגורם להכחדה של מינים רבים בישראל מאז אמצע שנות ה-50, במיוחד של עופות דורסים (עיט חורש, בז נודד, דיה שחורה, זרון סוף ועוד). כך נכחדו הנשרים מהגליל ואח"כ גם מהגולן.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים*: ״הרעלות הן אחד הדברים הקשים עם השפעה דרמטית במדינה ויש לנו אחריות לאומית למנוע אותם. עד שלא יושת עונש כבד לא יבוא פתרון לבעיה".

החברה להגנת הטבע: יש לקדם בדחיפות את התיקון לחוק הגנת חיות הבר

החברה להגנת הטבע פנתה היום לשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, בבקשה לקדם בדחיפות את התיקון לחוק להגנת חיית הבר, וזאת לאור ריבוי מקרי הרעלה קשים של חיות בר שהתגלו לאחרונה, ועל מנת למנוע את המשך הפגיעה הנרחבת והקטלנית, בערכי הטבע המוגנים של ישראל.

"החברה להגנת הטבע פונה אליך בזאת, בבקשה לקדם בדחיפות את התיקון לחוק להגנת חיית הבר, וזאת לאור ריבוי מקרי הרעלה קשים של חיות בר שהתגלו לאחרונה, ועל מנת למנוע את המשך הפגיעה הנרחבת והקטלנית בערכי הטבע המוגנים של ישראל", נכתב בפניית החברה להגנת הטבע לשרה.


פגר של תן שנמצא הבוקר. צילום גיא זהרוני - רשות הטבע והגנים

"אתמול, קיבלנו תזכורת כואבת לצורך הדחוף בקידום התיקון לחוק, לאחר שפקחי רשות הטבע והגנים, איתרו כ - 20 פגרי חיות בר שהורעלו, בהם תנים, שועל וקיפוד. בנוסף, קיים חשד שעוף דורס נדיר ובסכנת הכחדה, מסוג עיטם לבן זנב, הורעל למוות אף הוא. אירוע זה היה עשוי להימנע, בזכות תזכיר חוק להגנת חיית הבר, שפורסם ביום 11.10.2020 ואשר מחמיר את הענישה על הרעלות ומחזק את אמצעי האכיפה הקיימים, נגד הגורמים העבריינים. תזכיר החוק פורסם לאחר אירוע הרעלה חמור, שהתרחש ברמת הגולן ושהותיר 10 נשרים מורעלים, שמתוכם רק שניים שרדו, ולאור ההבנה כי החקיקה הקיימת אינה נותנת מענה אפקטיבי לאיום ההרעלות בישראל''.

''לאחר פרסום תזכיר החוק וקבלת עשרות הערות מהציבור'' כותבים בחברה להגנת הטבע, ''דגובש נוסח של הצעת החוק הממשלתית, אך זו לא קודמה ולא הועלתה בוועדת השרים לענייני חקיקה למרות הזמן הרב שחלף ממועד גיבושה. למרבה הצער, הרעלת חיות בר בישראל, היא תופעה נפוצה, ונציין כי רק בחודשים האחרונים, התגלו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים עשרות פגרים של חיות בר שהורעלו למוות, וכן מאות פיתיונות מורעלים שפוזרו בשטחים טבעיים והיו עלולים לגרום למותם של חיות בר רבות נוספות. בפרט, אירועי הרעלה בזדון, הם האיום הגדול והמכריע ביותר על קיומם של הנשרים בארצנו. מתוך 213 נשרים שנפגעו בין השנים 2001 - 2015, כ - 40% (82) נפגעו בוודאות מהרעלה, ולכך יש להוסיף את 74 מקרי המוות מסיבה לא ידועה, שלגביהם ההערכה היא שנגרמו מהרעלה. כך שניתן לומר, שהרעלה היא סיבת המוות של בין 40% ל-70% מהנשרים בישראל. לאור האמור לעיל, ונוכח חומרת העניין ודחיפותו, נבקשך להעלות את הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה, בהקדם האפשרי, וככל הניתן כבר בשבוע הקרוב".

פורסם בחדשות