הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרי האוצר והחקלאות מציגים רפורמת ענק בענף החקלאות: פתיחת השוק לייבוא


השרים מקדמים תכנית רוחבית, שצפויה להפחית את מחירי הפירות והירקות ותוביל לדבריהם לחיסכון של מאות שקלים למשפחה. ראשי המועצות וההנהגה החקלאית הכריזו על שביתה ביום א' וטוענים כי התכנית מקודמת באופן חד צדדי ומעבירה שינויים באבחת יד''. מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן: ''צבר הגזירות ימחק באופן מיידי ענפים שלמים וימוטט את החקלאות הישראלית''. יו''ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: ''לא תהיה עסקת חבילה במשק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-07-2021



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר,  הציגו היום (רביעי) תכנית רוחבית להגדלת התחרות ותמיכה בענף החקלאות, המקודמת במסגרת השינויים המבניים הנלווים לחוק התקציב לשנים 2021-2022.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בהודעה המשותפת נמסר, כי ''התכנית צפויה להגביר את התחרות בענף החקלאות דרך הפחתת מכסים רוחבית עבור כלל מוצרי הפירות והירקות לפי מתווה הדרגתי והפחתה מיידית של רשימת מוצרים הכוללת ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד''.

באשר לענף ההטלה, תינתן תמיכה ישירה לחקלאים על כל ביצה (עד 40 אלף שקלים בשנה לכל בעל מכסה), עם עדיפות לחקלאים בגליל במטרה לחזק את הפריפריה. בנוסף, יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים.

''מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים, הפחתת המכס צפויה להוזיל את מחיריהם בצורה משמעותית, וכן את מחירי הביצים בשיעור מוערך של 25 אחוזים ויותר; סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה, חיסכון של 840 שקלים בשנה לכל משק בית'' אומרים במשרדי האוצר והחקלאות.



כמו כן, התכנית כוללת צמצום רגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית, כתוצאה מכך, צפויה הגדלה משמעותית של מגוון המוצרים, כך שיהיה ניתן לצרוך נקטרינות ומשמשים בכל השנה ולא רק בחודשי הקיץ. בנוסף, יכנסו לישראל מוצרים שכיום אינם נגישים לצרכן הישראלי, כגון פירות יער ודוריאן.

בתכנית, חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות הכוללת תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, תמיכה ייעודית לענף הביצים, הרחבת הטבות מס דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל 2 מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.


שרי האוצר והחקלאות במסיבת העיתונאים היום, צילום: דוברות משרד האוצר

התכנית מהווה צעד משמעותי בהצבת ישראל לצד המדינות המפותחות בכל הנוגע לאופן התמיכה בחקלאות ומיישמת את המלצת ה-OECD למדינת ישראל.  התכנית מתווה לוחות זמנים ברורים וצפויה לחול בפעימות על פני 5 שנים והמתווה ייבחן מדי שנה תוך בדיקה האם יש ירידה בשטחים המעובדים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הרפורמה בחקלאות היא מהחשובות בחוק ההסדרים ובאה לחזק את החקלאי הישראלי תוך טיפול ביוקר המחיה והטבה עם הצרכנים. הרפורמות שאנחנו מובילים נועדו לשני דברים עיקריים: לעשות סדר במשק ולהיאבק ביוקר המחיה. שני מרכיבים אלה מנחים את המהלכים השונים שלנו. אני מקווה שלאחר שנעביר את התקציב וחוק ההסדרים נקום לבוקר חדש".

שר החקלאות, עודד פורר: "אנחנו מציגים היום את הרפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בחקלאות ב-30 השנים האחרונות. אחרי שהחקלאות דרכה במקום שנים ארוכות, אנחנו מנערים אותה ויוצאים למהפכה חקלאית, למען הצרכן, לטובת חדשנות וצמיחה ישירה לחקלאי.
הרפורמה הזאת מבוצעת ותבוצע, לא כהנחתה ולא כהתרסה. תפיסת עולמי מאד ברורה לגבי חשיבות החקלאות: עוגן לאחיזה בקרקע ולחיזוק ההתיישבות כבסיס לביטחון התזונתי של אזרחי ישראל וכמשאב לאומי".

ארגוני החקלאים וראשי המועצות האזוריות הכריזו על שביתה ביום ראשון

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ד') במועצה האזורית רמת נגב, הכריזו ראשי המועצות האזוריות וראשי ההנהלה החקלאית על שביתת אזהרה ביום א' הקרוב.  לטענתם, ''הרפורמה מקודמת באופן חד צדדי ומעבירה באבחת יד בחוק ההסדרים שינויים בחקלאות, בהם פתיחת המשק לייבוא מזון טרי בעבור נזיד עדשים ואיום על ענף ההטלה''.

במסיבת העתונאים השתתפו ראשי ההנהגה החקלאית: שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי, דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יחד עם ראשי המועצות האזוריות.

ראשי המועצות האזוריות הכריזו על שביתת האזהרה לאחר שהצביעו פה אחד על ההחלטה לשבות באסיפה הכללית של מרכז השלטון האזורי המייצג את 54 המועצות האזוריות מכל הארץ - מהגולן ועד חבל אילות. כמו כן, יו"ר נשיאות המגזר העסקי הכריז כי ''לא תהיה עסקת חבילה במשק אם החליטו ללכת על החקלאות ועל המגזר העסקי על הראש''.

עוד הודיעו ראשי המועצות האזוריות וראשי ההנהגה החקלאית כי מדובר בצעד ראשון וכי אם לא יגיעו להבנות ירחיבו את המחאות.

שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "ישראל חייבת לייצר לעצמה מזון טרי. הדרך היחידה להתמודד עם חרמות של חברות ענק נגד ישראל היא עצמאות בייצור המזון הטרי, אחרת זה חוסר אחריות, ואנחנו לא נאפשר זאת. כמה טוב שהחליטה הממשלה להתפיל מים בעצמה ולהיות מסוגלת לייצר לעצמה את מי השתיה ולא הסתמכה על טורקיה. אתמול זה גלידה מחר זה ירקות טריים. לא נוותר על הבריאות ונדאג שתמיד יהיה כאן שפע בריא וטעם משובח. לכן, היום באסיפה הכללית של מרכז השלטון האזורי הצביעו ראשי המועצות האזוריות פה אחד על שביתת אזהרה במועצות ביום א הקרוב."

יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "אני מודיע לכם חגיגית כמי שעומד בראשות נשיאות המגזר העסקי- לא תהיה עסקת חבילה במשק אם החליטו ללכת לחקלאות ולמגזר העסקי על הראש ולא ניתן להם להכניס את זה לחוק ההסדרים. אני קורא לשר האוצר ליברמן- אל תיתן לאגף התקציבים להוליך אותך שולל, הם ניסו לעשות זאת כשהיית שר התשתיות והחלטת על התפלת המים המשמעותית שהצילה את מדינת ישראל מהתלות לייבא מים מטורקיה. 100 שקל לדונם זו איננה תמיכה ישירה, זו יריקה בפרצוף לחקלאים שאומרת להם תסגרו את המשק מה שיוביל לצמצום הגידולים ולנטישת קרקעות- הרס מפעל החקלאות והציונות היושבת על גבולות המדינה"


יו''ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי, צילום: מרכז השלטון האזורי

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״כשהוקמה הממשלה הנוכחית הצהיר ראש הממשלה שמדובר בממשלת קורונה שתתעסק בקורונה ולא בשינויים קיצוניים כפי שעוסקים באוצר במסגרת חוק ההסדרים. במידה וייושמו תכניות האוצר, המשמעות היא שמדינת ישראל קיבלה החלטה שהיא לא רוצה שאזרחיה יאכלו פירות מרמת הגולן, עגבניות מעוטף עזה וביצים מגבול הלבנון. זוהי פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית! אנחנו בחזית ניאבק למען חקלאות ישראלית, למען חקלאי ישראל לדורות הבאים״.


מתוך דבריו של יו''ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ''ל תנועת המושבים, עמית יפרח, צילום:  באדיבות תנועת המושבים

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית. בכל העולם, בכל פעם שהלכו על מהלך שכזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו, נתנו ארכה של מספר שנים להתארגנות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש, ומנחיתים רפורמה מהיום למחר. העלות של המהלך מוערכת בכ-3 מיליארד ש"ח בשנה, והסכום עליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפניהם של החקלאים. כך גם לגבי העלאת המיסים על ההתיישבות העובדת, המהווה כ-90% מחקלאי ישראל. צבר הגזירות שניתכות על החקלאים, ימחק באופן מיידי ענפים שלמים וימוטט את החקלאות הישראלית. גם הכוונה להעביר את האגף להגנת החי והצומח למשרד הכלכלה, משול להעברת החלטות רפואיות בבי"ח לידי צוות כלכלנים. אני קורא לשרי האוצר והחקלאות לשקול שוב את הרפורמה, שבמתווה הנוכחי שלה תגרום נזק עצום".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי מרמות נפתלי בגבול הצפון: "תכנית משרד האוצר לרפורמה בחקלאות שהוצגה היום,  עתידה להמית חורבן על החקלאות בישראל, אשר תיכחד לחלוטין באם רפורמה זו תאושר. הרי כבר הוכח כי הורדת מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית, אינה מוזילה את המחיר הסופי לצרכן, אך תמשיך למלא את כיסיהם של הטייקונים בעלי רשתות השיווק והיבואנים. אנו החקלאים, מגדלי הפירות, הממוקמים בגבולות המדינה, קוראים לכבוד שרי האוצר והחקלאות, לא להיות אלו החתומים על גזר דין מוות למפעל הציוני החקלאי, המהווה את שכבת המגן הראשונה לביטחון התזונתי של תושבי המדינה ושמירה על גבולותיה בעיבוד השטחים החקלאיים מצפון ועד דרום, חובת המדינה לעודד את חקלאיה במדינת ישראל- ולא את חקלאי טורקיה, או פולין. ה'מתנה' כביכול, שמציע האוצר בתכנית בדמות 'תמיכה תקציבית ישירה' הינה לעג לרש. אין אנו רוצים בהבטחות ומתנות, אלא רק לעבד את האדמות החקלאיות ולספק לתושבי המדינה תוצרת חקלאית בריאה".


ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי . צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל

סגן שר הביטחון ח"כ אלון שוסטר ושר החקלאות ופיתוח הכפר לשעבר בתגובה לתכנית: ''יש מקום לדון בהקטנת התמיכה העקיפה בחקלאות והגדלה ראויה של התמיכות הישירות. כפי שאמרתי בעבר, הסרת החסמים בתחום היבוא החקלאי בלי תמיכה מתאימה תביא להתמוטטות החקלאות הישראלית. הרפורמה שגובשה במשרד האוצר ובמשרד החקלאות צריכה להידון בנחת ובמקצועיות, לא במסגרת סד הזמנים של חוק ההסדרים, ותוך הקצאת משאבים לתמיכה הישירה. המהלך חייב להתבצע בהידברות עם כלל הארגונים החקלאים. ראוי שמדינת ישראל תראה לנגד עיניה את האינטרס הציבורי בשמירה על החקלאות הישראלית ביחד עם הדאגה למחירים סבירים לצרכן. יחד עם שותפיי בקואליציה אמשיך לעמוד על חוסנה של החקלאות הישראלית ועל הביטחון התזונתי של מדינת ישראל''.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך את שר האוצר ושר החקלאות על תכניתם להפחתה רוחבית של מכסים על פירות, ירקות וביצים, במטרה להגביר את התחרות בשוק המקומי, ובמקביל להעניק תמיכה רחבה לחקלאים. זהו מהלך בכיוון הנכון. "איגוד לשכות המסחר פועל מזה שנים להפחתה ולביטול מכסי המגן הגבוהים על גידולים חקלאיים בישראל."

"השיטה האנכרוניסטית הפועלת בישראל של מכסי מגן חסרי תקדים בייבוא גידולים חקלאיים פוגעת דווקא בשכבות האוכלוסייה הרחבות בישראל. המטרה המרכזית חייבת להיות הפחתת מחירי הגידולים החקלאיים ומוצרי המזון לציבור הצרכנים. יחד עם זאת, צריך לשמור על המגזר החקלאי בישראל באמצעות מעבר לשיטה של סבסוד ישיר של החקלאים הישראלים. מעבר לכך, יש להבדיל בין מוצרי מזון לבין גידולים חקלאיים, שכן במוצרי מזון יש מרחב גדול להפחתת מכסי המגן."

"אין שום ספק שאימוץ התקינה האירופאית בתחום הגנת הצומח הינו מהלך נכון שמשתלב באופן ישיר עם רפורמת הייבוא להשוואת התקינה הישראלית לזו המקובלת באירופה."  לין הוסיף, "תחרות אמת חייבת להיות של הייצור המקומי כולו מול הייבוא. תחרות מקומית מוגבלת לעולם לא תשפיע על הפחתת מחירים משמעותית. בהעדר תחרות בפני הייבוא, רמת המחירים המקומית תעלה לנקודה שבה רמת המחירים המקומית תתחרה מול הייבוא, הכולל את העלות של מכסי המגן." "אכן שר האוצר מוביל שינויים שיתרמו ליצירת תחרות אמת ובדרך הנכונה, ולא בדרך הפסולה של אפליה לרעה של המגזר העסקי בישראל לעומת ספקי חוץ."

פורסם בחדשות