הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחשף הקטע החסר של חומת ירושלים מלפני חורבן בית המקדש הראשון


לדברי החוקרים, ממצא זה מחבר קטעים נוספים של החומה, שנחשפו לפני עשרות שנים, ומשרטט לראשונה ברצף את קו ההגנה המזרחי של העיר ערב החורבן הבבלי. בסמוך לחומה התגלו ידיות קנקני אגירה, שנשברו בתוך הריסות המבנה כאשר הוא נשרף וקרס, חותם בבלי וטביעת חותם נושאת שם בכתב עברי קדום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-07-2021


צילום ועריכה: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות

שרידים של חומת העיר ירושלים, אשר נבנתה כדי להגן על העיר ממזרח בתקופת הברזל - ימי בית המקדש הראשון בממלכת יהודה, התגלו לאחרונה במסגרת חפירות ארכיאולוגיות בגן הלאומי עיר דוד. זהו קטע החומה שהבבלים פגשו כשהחריבו את העיר בתשעה באב, לפני 2600 שנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

החפירות בגן הלאומי עיר דוד מתנהלות מטעם רשות העתיקות, בשיתוף עמותת אל עיר דוד (אלע"ד), כחלק מפיתוח הגן הלאומי.


חומות העיר ירושלים בימי בית ראשון. איור: שלום קוולר, ארכיון עיר דוד

לדברי מנהלי החפירה ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ מהמרכז לחקר ירושלים הקדומה וד"ר ג'ו עוזיאל ואורטל כלף מטעם רשות העתיקות: "חומות העיר הגנו על ירושלים מפני מספר מתקפות במהלך שלטונם של מלכי יהודה, עד להגעת הבבלים שהצליחו לפרוץ את החומות ולכבוש את העיר.

''את שרידי ההריסות ניתן לראות בחפירות הארכיאולוגיות, שחשפו במהלך השנים עדויות רבות לחורבן, כולל מבנים שנשרפו על כל תכולתם. עם זאת, לא הכל נהרס, וחלקים של החומות, שעמדו והגנו על העיר לאורך עשרות שנים ויותר, נותרו עומדים עד עצם היום הזה".


שרידי חורבן שהתגלו בסמוך לחומה בעונות החפירה הקודמות. צילום: אליהו ינאי, ארכיון עיר דוד

הקטע החדש שנחשף מחבר בין שני קטעים שנחפרו בעבר במדרון המזרחי. בשנות השישים חשפה הארכיאולוגית הבריטית קת'לין קניון קטע של החומה בחלקו הצפוני של המדרון, ותארכה אותו לימי ממלכת יהודה. כעשור לאחר מכן, חשף הארכיאולוג יגאל שילה קטע ארוך של החומה, בחפירות שקיים בחלק הדרומי של המדרון.

במשך השנים עלו טענות, הגורסות כי למרות אופיים המרשים של השרידים, אין לראות בקירות אלו שרידי חומה. עם חשיפתו של הקטע החדש שמחבר בין התגליות מהעבר, נראה כי הוויכוח הוכרע, וכי מדובר באופן חד משמעי בחומה המזרחית של ירושלים הקדומה.


קטע החומה שנחשף. צילום: קובי הראתי, עיר דוד

שחזור קטעים שפורקו בעבר במהלך חפירות בתחילת המאה ה-20, מאפשר לעקוב אחרי כמעט 30 מטרים נוספים של החומה ששרדה לגובה של 2.5 מטרים ולרוחב של עד 5 מטרים.

בספר מלכים ב', כ"ה, מופיע תיאור כיבוש העיר על ידי הבבלים: " וְאֶת־חוֹמֹ֥ת יְרוּשָׁלִַ֖ם סָבִ֑יב נָֽתְצוּ֙ כָּל־חֵ֣יל כַּשְׂדִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר רַב־טַבָּחִֽים" (מלכים ב', כה, י'). נראה כי דווקא את הצד המזרחי של החומה לא הצליחו הבבלים לנתץ, יתכן בשל תלילותו החדה של המדרון המזרחי של עיר דוד, המשתפל אל עבר הקדרון בזווית של 30 מעלות.


מנהלי החפירה: ד''ר ג'ו עוזיאל, אורטל כלף וד''ר פיליפ ווקוסבוביץ עומדים ליד קטע החומה שנחשף. צילום: קובי הראתי, עיר דוד

את ממצאי ההרס והחורבן ניתן לראות במבנה שעמד בצמוד לחומה ונחשף במהלך עונות החפירה הקודמות: בתוך המבנה התגלו שורות של קנקני אגירה, שנשברו בתוך הריסות המבנה כאשר הוא נשרף וקרס. על ידיות הקנקנים מופיעות טביעות "רוזטה" בצורת שושנה, המזוהות עם סוף תקופת ממלכת יהודה.


ידית קנקן ועליה טביעת ''למלך''. צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות


ידית קנקן עם טביעת עיגול קונצנטרי. צילום: קובי הראתי, עיר דוד


ידית קנקן ועליה טביעת רוזטה. צילום: קובי הראתי, עיר דוד

בסמוך לחומה נחשף חותם טביעה בבלי עשוי אבן ועליו תיאור דמות הניצבת מול סמלים מסוגננים של שני האלים הבבליים מרדוך ונבו. לא הרחק ממקום מציאת החותם, התגלתה גם בולה (טביעת חותם עשויה חימר) של איש יהודאי בשם "צפנ".


טביעת חותם נושאת את השם "צפן" בכתב עברי קדום. צילום: קובי הראתי, עיר דוד


חותם הטביעה הבבלי. צילום: קובי הראתי, עיר דוד

ממצאי החפירה עתידים להיות מוצגים בכנס רשות העתיקות "חידושים לחקר הארכיאולוגיה של ירושלים וסביבתה" בחודש אוקטובר הקרוב.

פורסם בחדשות