הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוועדה לבחינת עתיד מפרץ חיפה ממליצה: לפנות את בתי הזיקוק בתוך עשור


השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: ''הצלחנו להוביל להסכמה רחבה ותקדימית לכך שהתעשייה במפרץ חיפה צריכה להיסגר, וזו בשורה גדולה לתושבי מטרופולין חיפה ולכל מדינת ישראל. זהו צעד נוסף ומשמעותי בהפחתת התלות של מדינת ישראל בדלקים פוסיליים מזהמים, בדרך ליישום החזון של אנרגיות מתחדשות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-04-2021



מפרץ חיפה, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה, שיזמו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, הגישה את המלצותיה להערות הציבור. הוועדה ממליצה לפנות את תעשיית הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית במפרץ בתוך עשור.  החזון הוא שהתעשיות המזהמות יפנו את מקומן, ומפרץ חיפה יהפוך להיות מוקד לפיתוח תעשיות ירוקות וחדשניות לטובת תושבי האזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

במסגרת ההמלצות שפורסמו היום (ב'), לא נקבע תאריך מוגדר לפינוי כפי שדרש יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, אך הוועדה ממליצה להקים ועדת מעקב ליישום התוכנית שתתכנס בכל רבעון, ותדווח לממשלה בכל חצי שנה על התקדמות הפרויקט. לאחר שנתיים תמליץ ועדת המעקב על מועד מפורט יותר בפעילות במפרץ.

"הצלחנו להוביל בוועדה הסכמה תקדימית בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה לכך שתעשיית הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית צריכות להיסגר, נושא שהייתה כלפיו התנגדות משמעותית וגורפת'' אמרה היום השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. ''עמדתנו, כפי שהובעה בפני הוועדה, היא שחיוני לקבוע מועד להפסקת הפעילות של התעשייה הפטרוכימית ומפעל דשנים, על מנת לייצר את המוטיבציה הנכונה לקדם את כל הפעולות הנדרשות כדי להביא לסגירה. בשבועות הקרובים נפעל כדי לעגן את המלצות ועדת המנכ"לים בהחלטת ממשלה, כך שמועד הסגירה הסופי של פעילות המתחם הפטרוכימי וחברת דשנים יהיה אף מוקדם יותר מסוף העשור.

"סגירת המפעלים הללו היא אינטרס בריאותי וסביבתי, אך גם אינטרס כלכלי. סילוק החומרים המסוכנים והפסקת פליטות מזהמים תביא לפתיחת עסקים חדשים, להקמת תעשיות ירוקות ולהגירה חיובית לאזור. החזון למימוש הפוטנציאל של מפרץ חיפה צריך ויכול להתממש, אך נוכל לפרוץ את תקרת הזכוכית רק על ידי סגירת המפעלים הפטרוכימיים. עמדתנו הברורה היא שכל תשתית תעשייתית חדשה שתוקם במפרץ חיפה צריכה להיות נקייה, ללא שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים, כמו גז טבעי. זו הדרך היחידה למשק לעבור לאנרגיות מתחדשות ולייצר מקומות עבודה מבוססי קיימות.

"עמדנו לאורך כל הדרך לצד תושבי מפרץ חיפה עם עמדה סביבתית וצודקת, אל מול בעלי הון וגופים שונים שניסו לטרפד את המהלך. כעת עלינו להבטיח כי כלל הגורמים הרלוונטיים ימשיכו בתהליך היישום, כולל אנשי משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שמוכרחים לתמוך באינטרס הציבורי והסביבתי, ולהתעלם מהלחצים המופעלים על חברי הוועדה.

"המלצה חשובה של הוועדה, ועליה עמדנו, היא להקים במשרד ראש הממשלה מנהלת לפיתוח כלכלי של מפרץ חיפה, אשר תהיה אמונה על קידום התכנית כפי שתוגדר בהחלטת הממשלה. רק גוף יישום חזק ומתוקצב יוכל להוציא את ההחלטה האמיצה של ועדת המנכ"לים אל הפועל.

"מוטלת עלינו האחריות לוודא שהכסף הציבורי הרב אשר יושקע בתוכנית זו, יושקע בפיתוח בר קיימא - שלא רק יביא בשורה לתושבי האזור בהיבטי זיהום אוויר וסיכונים, אלא יעניק קריאת כיוון למשק שלפיה יש להשקיע בטכנולוגיות נקיות ולהיגמל מהשימוש בדלקים פוסיליים".

פורסם בחדשות