הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסכנה הטמונה בנופש שטוף שמש


מחקר שנערך באונ' בן-גוריון בקרב נופשים, מגלה שבזמן נופש ופעילות תיירותית, רבים מתעלמים מהסכנה הטמונה בשמש. מנחה המחקר, פרופ' יניב פוריה: ''בסביבת הבית או בשעה 16:01 החשיפה לשמש נתפסת כבטוחה. זהו דפוס התנהגות רווח ומסוכן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-04-2021



צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שיזוף ביעדים שטופי שמש מהווה תפקיד מרכזי בפעילות פנאי ותיירות. אמנם חשיפה לשמש נתפסת כמועילה ומהנה, אולם יש לה השלכות בריאותיות שליליות, המשמעותית מבניהן היא סיכון מוגבר לפתח סרטן עור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

חוקרים מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף המרכז האוניברסיטאי סורוקה, בחנו את ההבדלים בדפוסי חשיפה לשמש בקרב מטיילים, הן בעת פעילות פנאי וחופשה והן בעת פעילות תיירותית. באמצעות ראיונות עומק עם עשרות משתתפים, נבדקו הרגלי החשיפה לשמש של הציבור הישראלי.

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Tourism Review International, גילו שלושה דפוסי התנהגות שונים:
• בעת פעילות בילוי ופנאי- המשתתפים לא תפסו את החשיפה לשמש כמסוכנת ולא השתמשו באמצעי הגנה.
• בשעות בילוי בחוף הים או בבריכה בישראל בשעות הצהריים, חשיפה לשמש נתפסה כמסוכנת והשימוש באמצעי הגנה נעשה תוך הקפדה.
• במהלך חופשות בחו"ל, המשתתפים נוטים לחשוף את עצמם לשמש באופן אינטנסיבי, כולל למטרות שיזוף, ללא הקפדה על אמצעי הגנה מפני השמש.

"הציבור תופס את החשיפה לשמש כמסוכנת רק בין השעות 12:00 ל- 16:00 בים", מציין פרופ' יניב פוריה, מנחה המחקר והמנהל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון באילת. " אולם בסביבת הבית או בשעה 16:01 החשיפה לשמש נתפסת כבטוחה. זה ממצא חשוב המצביע על דפוס התנהגות רווח ומסוכן".

"ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם התפיסה שמרחבים המשמשים כ'אזורי מעבר', מקום שאינו מוגדר כבית, מאפשרים לאנשים לקחת סיכונים", אמר החוקר ד"ר אמיר שני. "בכלל זה גם סיכונים בריאותיים כתוצאה מחשיפה לשמש".

המחקר מעלה הצעה לבעלי עניין כגון: רשויות וארגונים האמונים על בריאות הציבור, משווקי תיירות ויעדי נופש לפעול למען קידום חשיפה אחראית לשמש, במטרה לצמצם ואף למנוע סרטן העור ומחלות נוספות.

"שיזוף וצורות אחרות של חשיפה לשמש משחקים תפקיד מרכזי בפעילויות פנאי ותיירות, אולם אלו כמעט לא נחקרו", ציין פרופ' פוריה, "מטרת המחקר היא לגשר על פער זה בספרות האקדמית".

למחקר שותפים: מעיין פרנקו, ד"ר אמיר שני ופרופ' יניב פוריה מהמחלקה לניהול מלונות ותיירות, בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' דניאל ורדי ז"ל, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה.


עורכי המחקר מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות (מימין לשמאל): מעיין פרנקו, פרופ' יניב פוריה וד''ר אמיר שני

פורסם בחדשות