הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפשיעה בעלייה, האמון ברשויות החוק בירידה: דו''ח הפשיעה החקלאית חושף נתונים מדאיגים


דוח של ארגון 'השומר החדש' שנחשף בכנס המאבק בפשיעה החקלאית בישראל, חושף נתונים קשים - במהלך שנת 2020 חלה עלייה של 46.6% במספר אירועי הפשיעה. שר החקלאות אלון שוסטר: ''עצירת הטרור החקלאי היא משימה לאומית, המלחמה בטרור חקלאי מחייבת שיתוף פעולה רב זרועי בין כל רשויות האכיפה במדינה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-03-2021



פשיעה חקלאית במחוז דרום, צילום: באדיבות ארגון 'השומר החדש'

במהלך שנת  2020 התרחשו בישראל 2,172 אירועי פשיעה חקלאית, וזאת בהשוואה ל־1,481 אירועים בשנת 2019. המספרים משקפים עלייה חדה של 46.6%. הנתונים נחשפו היום בכנס המאבק בפשיעה בישראל שמובילים "ישראל היום", "ארגון השומר החדש" ו"התאחדות האיכרים", ובהשתתפות שר החקלאות אלון שוסטר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

לנוכח הידרדרות במקרי האלימות, הכנס עסק בנושאים הבוערים בנושא הביטחון האזרחי בישראל וביקש לייצר דיון מעמיק עם מובילי דעה, אנשי ציבור, חוקרים, ראשי רשויות ותושבים, כדי לדון בפתרונות וביצירת מדיניות למיגור התופעה.

שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר (כחול לבן) אמר במסגרת פאנל בכנס : "עצירת הטרור החקלאי היא משימה לאומית. המלחמה בטרור חקלאי מחייבת שיתוף פעולה רב זרועי בין כל רשויות האכיפה במדינה. הטרור כלפי חקלאים מסכן את פרנסת החקלאים ואת הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל ויש לעקור אותה מן השורש. זהו נושא שעליו נאבקתי לאורך כל כהונתי ואמשיך לפעול למען חיזוק השיטור והסיור במרחב הכפרי ואקדם את החקיקה שתאפשר קעקוע ארגוני הפשע שפוגעים בכושר ייצור המזון בישראל ובאמון הציבור במוסדות אכיפת החוק והסדר הציבורי."


שר החקלאות אלון שוסטר בכנס הפשיעה החקלאית, צילום: אלעד מלכה
 

הפשיעה בעלייה, האמון ברשויות החוק בירידה


דוח הפשיעה החקלאית של השומר החדש לשנת 2020 חושף נתונים קשים על מצב החקלאות בישראל ומציג תמונת מצב מדאיגה, שבה כמות הפשיעה הולכת ועולה, אך הפניות למשטרה ולגורמי האכיפה הולכות ומתמעטות, בשל טיפול לא מספק בבעיה.

מהדוח עולה כי בשנת 2020 התרחשו 2,172 אירועי פשיעה חקלאית, בהשוואה ל- 1,481 אירועים שהתרחשו בשנת 2019, כלומר, עלייה של 46.6% במספר האירועים השנתיים. מרבית אירועי הפשיעה (59%) הם גניבות של תוצרת חקלאית וציוד חקלאי, ו- 58% מהחקלאים העידו כי סבלו השנה מאירועי פשיעה חקלאית.

למרות שנגרם להם נזק כלכלי עצום (נאמד ב- 23,518,535 מיליון ₪, עלייה של 10% בהשוואה לשנת 2019) והם חשופים לסכנות ואלימות (68% מהחקלאים סיפרו שהם מרגישים פגיעה בתחושת הביטחון האישי שלהם), נראה שהחקלאים לא ממהרים לדווח על מקרי הפשיעה למשטרה. כ- 35% מהם אמרו שאינם מדווחים בשל חוסר אמון, היעדר טיפול ואוזלת היד של המשטרה. החקלאים שבוחרים לדווח מציינים כי הם עושים זאת בשביל הביטוח בלבד.

ואכן, הנתונים מראים כי כ- 60% מתיקי הפשיעה החקלאית בארץ נסגרו בגלל "חוסר עניין לציבור" בעוד שרק ב-3% מהמקרים הוגש כתב אישום. כתוצאה מכך, 81% מהחקלאים מעידים כי הם מרגישים שהם לבד בחזית המאבק כנגד פשיעה חקלאית.




 

שגרת החיים - אלפי עסקים נדרשים לשלם פרוטקשן לעבריינים


שירה הרפז, דור שני לחקלאים בארץ: "בשנה האחרונה זה נהיה גיהינום. שלוש פעמים ביום אנחנו מוצאים גנבים בשטח, חלקם בורחים אבל חלקם פשוט לא סופרים אותך. שברו לנו את החלונות של הטרקטור, גונבים לנו פירות על בסיס יומי. לפני שנה חתכו לנו את הניילונים של החממות. אנחנו מגיעים לנזקים של מאות אלפי שקלים בשנה, ואנחנו מרגישים שאין מה לעשות".

גלעד נופר, דור שלישי לחקלאים בארץ: "חוץ מהנזק הכלכלי המטורף, יש גם את הפחד, לאן עוד זה יכול להגיע? למשפחה, לבית? זה משהו שחייבים לעצור אותו".


גלעד נופר, דור שלישי לחקלאים, צילום: מיה טנר - באדיבות ארגון 'השומר החדש'

מנכ"ל ומייסד ארגון "השומר החדש", יואל זילברמן, התייחס בכנס לפשיעה החקלאית כחלק מתופעה הולכת וגוברת של אלימות וחוסר שליטה שמתבטאים בכל התחומים: "שגרת החיים היא שאלפי עסקים נדרשים לשלם פרוטקשן לעבריינים, רציחות יומיומיות בחברה הערבית ורצח נשים, בנייה בלתי חוקית בהיקפים של מאות אלפי מבנים, כמות בלתי נתפסת של נשק לא חוקי, השתלטות פיראטית על מאות אלפי דונמים, טרור וגניבות חקלאיות בכמויות אדירות, ובפועל, באזורים רבים כמעט שאין נוכחות משטרתית או אכיפה כלשהי. הציבור עומד עם ציפייה ברורה שמנהיגות המדינה תמציא את עצמה מחדש ותפעל ללא לאות כדי למנוע את קריסת המשילות ואובדן הביטחון האישי במדינה."

ארגון השומר החדש שם לו למטרה להציף את תופעת הפשיעה החקלאית בקרב אזרחי ישראל, מעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות כפי שאנו מכירים אותה מהעשייה היומיות בשטח. הדוח מהווה כלי להיכרות מעמיקה עם היקף תופעת הפשיעה החקלאית וזאת לצד השפעותיה של הפשיעה החקלאית על החקלאים והחקלאות בישראל – הנמצאים בחזית המאבק.
לדו"ח המלא של ארגון השומר החדש > https://bit.ly

פורסם בחדשות