הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשביל הטבע: האפליקציה שתעדכן אתכם על מצב הניקיון ועומס המטיילים


אפליקציה חינמית חדשה של החברה להגנת הטבע, שמתעדכנת מדיווחים של מטיילים, מאפשרת לכל אחד מאיתנו לקבל מידע על מצב הניקיון ועומס מבקרים בלמעלה מ-350 אתרי טבע ברחבי הארץ, לדווח על רמת הניקיון בהם ובכך לסייע בשמירה על טבע נקי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-03-2021



צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

נמאס לכם לטייל בטבע ולהיתקל בזבל ולכלוך של מטיילים אחרים? לראות בפייסבוק ובאינסטגרם, תמונות של שבילי טיולים ונחלים מזוהמים ומלאי אשפה? לחפש חנייה במשך שעה, כדי לראות פריחה? מהיום יש דרך אחרת - גם לטייל באתרי טבע נקיים, גם לסייע למטיילים אחרים וגם לשמור על הניקיון בטבע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אפליקציה חינמית חדשה, של החברה להגנת הטבע, "בשביל הטבע", מאפשרת לכל מטייל, לקבל מידע על מצב הניקיון ועומס מבקרים, בלמעלה מ - 350 אתרי טבע ברחבי הארץ, לדווח על רמת הניקיון בהם ובכך לסייע בשמירה על טבע נקי. קישורים להורדה חינמית, מגוגל פליי ומאפסטור.

באמצעות מפה אינטראקטיבית המבוססת על הדיווחים של משתמשי האפליקציה, יוכלו המטיילים לדעת מראש, לאן כדאי להגיע. בעזרת המידע, החברה להגנת הטבע תוכל לדעת אילו אתרי טבע סובלים במיוחד מלכלוך וזיהום, ולקדם פעילות ניקיון בהם, מול הגורמים הרלוונטיים לאותו האתר. לצד מצב הניקיון, יכולים המטיילים לדווח גם על עומס המבקרים באתרי הטבע ולהוסיף תמונות ומידע עליהם.

איך זה יעבוד - כאשר נכנסים לאפליקציה, יופיעו על גבי המפה, עשרת האתרים הקרובים ביותר לנקודה שבה אתם נמצאים. לחיצה על שם אתר הטבע המבוקש, תציג את המרחק שלו מהמקום שבו אתם נמצאים, את מדדי הניקיון ואת עומס המבקרים בו, תמונות שלו ומידע כללי נוסף עליו. בנוסף, האפליקציה כוללת גם אפשרות לחיפוש עצמאי של אתרי טבע, על פי בחירה (לדוגמא – אגמון חפר, נחל סער, או עין ירקעם). חיפוש של אתר טבע מסוים, יוביל לשם האתר, מידע כללי עליו, מצב הניקיון בו, העומס ודרכי הגעה לאתר.

על גבי המפה עצמה, כל אחד ממאות אתרי הטבע, יסומן באחד משני צבעים – צבע כתום, לאתר שרמת הניקיון בו אינה טובה וצבע ירוק, לאתר נקי. רמת הניקיון באתרי הטבע, תוצג באמצעות דירוג, בין 1, ל – 5. הציון 5, הוא לאתר נקי מאוד, ציון 4 יינתן לאתר נקי, ציון 3 יקבל אתר המוגדר כ – ככה ככה, אתר בעל ציון 2, משמעותו אתר מלוכלך ומי שיקבל את הציון 1, סימן שהוא אתר ממש מלוכלך.



הדיווחים באפליקציה, יאפשרו לחברה להגנת הטבע ליצור את "מדד ניקיון הטבע, של החברה להגנת הטבע", הכולל שינויים במצב הניקיון של כל אתר, ומבט כלל ארצי - דירוג האתרים הנקיים והמלוכלכים ביותר. את כל הנתונים, אפשר יהיה לראות על גבי מפה אינטראקטיבית, בקישור הבא: https://my.teva.org.il. כל דיווח באפליקציה, ישפר את הסטטוס של המדווח באפליקציה - מ"אוהבי טבע", דרך "שומרי טבע" ועד "אלופי טבע".

המידע שייאסף, יוצג לציבור ויסייע לשיפור מצב הניקיון בטבע ולהשפעה על מקבלי ההחלטות. כל זה, רלוונטי במיוחד בתקופה הנוכחית: הסגר הסתיים, אנחנו בדרך לעונת הטיולים, ויש צורך רב יותר, לשמור על ניקיון הטבע והסביבה, כדי להגן על המטיילים, על הטבע ועל חיות הבר.

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע: "מדובר במיזם חלוץ ופורץ דרך, לשימוש בניטור אזרחי, כדי להתמודד עם בעיית הפסולת ברשות הרבים. לצערנו, זו בעיה קשה ונרחבת, וכמו כל בעיה – כדי להתמודד איתה באופן יסודי ומערכתי, צריך קודם כל למפות את היקפיה וממדיה. כיום, אין בישראל תשתית ידע כזו ובכך מתמקדת האפליקציה החדשה – תמונת מצב עדכנית, לגבי מצב הניקיון, במאות אתרי טבע בישראל. המידע שנאסוף ותמונת המצב שתתקבל, תשותף עם הגופים שאותם אתרים נמצאים בשטחם".

"בשנה האחרונה, המודעות ללכלוך במרחב הציבורי והכעס על התופעה, תופסים מקום משמעותי יותר בתודעה הציבורית וההכרה בחשיבות הטבע והשמירה עליו, הולכת וגדלה", אומרת מירב דבורי לוי, מנהלת אגף השיווק בחברה להגנת הטבע, "המטרה של האפליקציה החדשה, היא ליצור כלי, שיסייע להעלות את האכפתיות של הציבור כלפי הטבע. אנו מאמינים, כי ניקיון הטבע, הוא ביטוי של האכפתיות הזו וזו האחריות שלקחנו על עצמנו - לגייס את הציבור להתחיל לשים לב לניקיון, לדווח עליו באופן אקטיבי ולספק לשותפים לדרך, תשתית נתונים טובה, להתחיל ממנה פעולות בעולם האמיתי".

אפליקציית "בשביל הטבע", היא חלק ממהלך רחב של החברה להגנת הטבע, שמטרתו הרחבת קהילת פעילי הטבע בישראל, בין היתר באמצעות כלים דיגיטליים, המסייעים לציבור לשמור ולתרום על הטבע, כל אחד לפי מידת המאמץ והיכולת שלו.

בפיתוח המוצר, שותפה חברת קיימא, בהובלת פרופסור דן אריאלי, המתמחה בפיתוח כלים לשינוי חברתי. האפליקציה החדשה, היא חלק ממיזם הניקיון, שהובילה בחודשים האחרונים, ח"כ מיקי חיימוביץ'. "כמי שמטיילת הרבה ונתקלת בכאב לב, בלכלוך הרב בטבע הנפלא שלנו, אני מברכת את החברה להגנת הטבע, על השקת האפליקציה החדשה ושמחה שיכולתי לעזור ולסייע בהשקתה. אני קוראת לציבור – צאו לטייל, תיהנו, אבל בבקשה, תדאגו לא להשאיר זבל אחריכם ולדווח על מקומות מלוכלכים, כי אין לנו ארץ אחרת". אומרת ח''כ חיימוביץ'.

פורסם בחדשות