הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זיהום מהים בשל הסערה: כמות גדולה של זפת נפלטה לחופים


החל מהבוקר, נפלטו מהים לאורך חופי ישראל גושי זפת גדולים, בעקבות הסערה שפוקדת את אזורנו. המשרד להגנת הסביבה מתריע כי ב-24-48 השעות הקרובות עלולים להיפלט מהים גושי זפת נוספים אל החופים מנהריה ועד אשקלון. הרשויות המקומיות הונחו להפעיל את תוכניות החירום ולהיערך לניקוי החל ממחר, עם שוך הסערה. נכון לרגע זה, מקור הזיהום אינו ידוע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-02-2021



חוף דור היום. צילום: יוסי אוזן - רשות הטבע והגנים

עדכון ערב (17.2.2021) - בהמשך לאירוע זיהום החופים בשל סערת מזג האוויר, המשרד להגנת הסביבה הנחה את הרשויות המקומיות החופיות להפעיל את תוכניות החירום המקומיות ולהיערך לניקוי משמעותי החל ממחר, ככל שהסערה תשכך. בשל מזג האוויר הסוער לא ניתן לבצע פעולות ניקוי כלל, ופעולות הסיור והפיקוח שבוצעו היום על-ידי כלל הגופים היו מוגבלות. נכון לרגע זה, מקור הזיהום אינו ידוע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המשרד להגנת הסביבה מתריע כי ב-24-48 השעות הקרובות עלולים להיפלט מהים גושי זפת נוספים ולנחות בחופים מנהריה ועד אשקלון; המשרד הנחה את הרשויות המקומיות להפעיל את תוכניות החירום ולהיערך לניקוי החל ממחר, עם שוך הסערה.

מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בשטח, וממשיכים לעקוב אחר היקף נחיתות הזפת. כמו-כן, הם מקיימים  קשר ישיר עם הרשויות המקומיות, עם המפעלים לאורך החופים ועם רשות הטבע והגנים. נחיתות של זפת תועדו בחופי 14 רשויות מקומיות בישראל: המועצה אזורית מטה אשר, עכו, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, ג'יסר א-זרקה, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, נתניה, הרצליה, תל אביב, בת ים וראשון לציון.

על פי סוג הזפת ומרקמה, ההערכה כרגע היא כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שייט שעבר מול חופי ישראל. אנשי היחידה הימית נמצאים בקשר עם המרכז במלטה REMPEC (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים וחופים במזרח התיכון) ועם הסוכנות האירופית EMSA, בניסיון לבדוק מקורות אפשריים לאירוע מסוג זה.

תוכנית החירום הלאומית לטיפול בתקרית זיהום ים בשמן (תלמ"ת) אשר אושרה בממשלה ומתוקפה פועל המשרד להגנת הסביבה באירועים מסוג זה, הגדירה 3 רמות (TIER) לתגובה לאירועי זיהום ים וחופים.

המשרד להגנת הסביבה הגדיר את האירוע כ"בין-מקומי" ברמה  TIER 2B- באירוע כזה, לא ידוע מקור הזיהום ופעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום המקומיות שנפגעו מהזיהום, בהנחיית היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "המשרד להגנת הסביבה עומד לרשות הרשויות המקומיות החופיות בהנחיה ובייעוץ להתמודדות נכונה עם גושי הזפת שנחתו ממקור בלתי ידוע. המשרד נמצא בקשר עם גורמים באגן הים התיכון כדי למצות את הבדיקות למציאת מקור אפשרי לאירוע מסוג זה"

עדכון צהריים  (17.2.2021) - המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים מעדכנים כי החל משעות הבוקר היום (ד') נפלטו כמויות גדולות של גושי זפת טרייה מהים, בשל הסערה שפוקדת את אזורנו.

גושי זפת בגדלים שונים נצפו לאורך חופי הים מהרצליה ועד עתלית. מבדיקת החופים שבניהול רשות הטבע והגנים נראה כי עיקר הפגיעה הנה בחוף גלים, דור הבונים וים גדור. ריכוזים קטנים יותר נצפו גם בחוף השרון , פולג ובית ינאי.

הסערה בים עדיין בעיצומה ויתכן בהמשך שזיהום יגיע למקומות נוספים או יעלם. גיא איילון מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים מוסר, כי הרשות נערכת באופן מיידי לטפל בזיהום החופים המסיבי בזפת כדי למזער את נזקי הזיהום.

הזפת בחופים היא תוצר של פירוק והתגבשות נפט, שמנים ומוצריהם. בדרך-כלל זו תוצאה של השלכה פיראטית לים מאונייה חולפת, לעיתים במרחק רב מחופי ישראל, או זפת ישנה ששקעה והורחפה בסערה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי לא ידוע עדיין על אירוע מיוחד שיכול היה להיות מקור לכך. המשרד יעדכן בהמשך ככל שיידרש. המועצה האזורית חוף הכרמל מפעילה את תוכנית החירום המקומית שלה לטיפול בתקרית מקומית של זיהום חופים בשמן.


חוף הכרמל היום. צילום: רחל פרדו - עמותת אקואושן

מיכל שטרן רכזת הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים מסרה "הרשויות ביצעו סיורים בשטח לצורך מיפוי והערכת מצב כדי להחליט על אסטרטגיית הטיפול. בשל מזג האוויר מבקשים לא להגיע  לחוף".

עמותת אקואושן בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, מובילה ומפעילה את הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים. מתנדבים מארגונים כמו אנשי הים התיכון הצטרפו ליוזמה. 8 רשויות הצטרפו עד כה לרשת הארצית של מתנדבי חירום ים בשיתוף משרד להגנת הסביבה ובהובלת ארגון אקואושן. מ.א חוף הכרמל חיפה, חוף הכרמל, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, הרצליה, אשדוד ואילת.

אריק רוזנבלום מנכ"ל עמותת אקואושן, "מטרת יוזמה זו הנה להגביר את רמת המוכנות של רשויות וקהילות מקומיות בטיפול באירועים של זיהום ים וחוף בשמן (נפט) כמו זה שהתחיל הבוקר". עוד נמסר מהעמותה, כי למבצע הניקיון בחופים נרשמו עד עכשיו מעל 100 מתנדבים, שיסייעו בניקוי ידני בחופים בשמורות הבונים, חוף גלים וגדור וחופי הרשויות בכל חלקי הארץ. לא ברור עד מתי יארך מבצע הניקוי, נכון לעכשיו זפת ממשיכה להפלט בחופים.

פורסם בחדשות