הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כרישה מסוג סנפירתנית זוהתה ותויגה לראשונה מול תחנת הכוח בחדרה


השם שניתן לה הוא 'נמשים' והיא הסנפירתנית הראשונה מסוג נקבה שהצליחו החוקרים לזהות ולתייג בחדרה. כעת הם מעוניינים לבדוק האם ישנן כרישות נוספות, או שהופתעה היא נדירה באזור. ''הכרישים הסנפירתנים נמצאים בסכנת הכחדה בים התיכון ומשמח לחקור אותם בישראל'' אומרים החוקרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-02-2021



הכרישה הסנפירתנית 'נמשים'. צילום: חזי שוחט - באדיבות אוניברסיטת חיפה

רגע לפני הסערה הגדולה, ולאחר שש עונות של מעקב אחר כרישים במוצא המים החמים של תחנת הכוח אורות רבין בחופי חדרה, זוהתה ותוייגה לראשונה אתמול (ב') כרישה סנפירתנית ע''י צוות חוקרים מתחנת מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

"עד היום תייגנו 19 כרישים סנפירתנים זכרים בשש עונות מחקר בחדרה, ואתמול לראשונה במסגרת המחקר שלנו תייגנו כרישה סנפירתנית נקבה. לסנפירתנית היה דגם נקודות ולכן בחרנו לה את השם "נמשים", אמר ד"ר אביעד ד"ר שיינין, ראש תחום טורפי העל בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה.

כפי שפרסמו חוקרי אוניברסיטת חיפה בשנים האחרונות, התופעה של התקבצות כרישים במים החמים בתקופת החורף בחופי ישראל – חדרה, אשדוד ואשקלון, היא תופעה ייחודית ומסקרנת שלא מתרחשת במקומות אחרים דומים בעולם.


הכרישה הסנפירתנית 'נמשים'. צילום: חזי שוחט - באדיבות אוניברסיטת חיפה

עד כה, צפו החוקרים בשני מיני כרישים בחדרה: כרישות (נקבות) עפרוריות וכרישים (זכרים) סנפירתנים. כך שהכרישה "נמשים" היא הסנפירתנית הראשונה שהצליחו החוקרים לזהות ולתייג בחדרה וכעת הם מעוניינים לבדוק האם ישן כרישות נוספות, או שאכן הופעתן של סנפירתניות היא נדירה בקרב הכרישים שמתקבצים מול חופי חדרה. במידה ואכן מדובר בהופעות נדירות ינסו החוקרים להבין כמובן מדוע זה קורה.

"הכרישים הסנפירתנים נמצאים בסכנת הכחדה בים התיכון ומשמח לחקור אותם בישראל במסגרת מחקר אקולוגי ארוך טווח על אוכלוסיות הכרישים, מרמת ה-DNA, מדדי דם, חברת החיידקים שלהם, מצב רבייתי ועוד. הכרישה נמשים קיבלה תג אקוסטי שמאפשר לנו לבחון את התנועה שלה לאורך חופי ישראל ולבדוק האם היא תחזור לאזור זה גם בשנים הבאות והאם הימצאותה באזור היא תופעה יוצאת דופן", אמר ד"ר שיינין.

פורסם בחדשות