הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחתם הסכם החלב: מנגנון מחיר המטרה לא ישונה


ענף החלב סבל בשנים האחרונות משחיקה משמעותית ברווחיות, שהובילה לסגירתן של רפתות וצמצום ההשקעות בענף. ההסכם שנחתם קובע את מדיניות הייצור המקומי והיבוא של מוצרי חלב לישראל לשנים הבאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2021



רפת חלב בדרום הארץ, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר משא ומתן ודיונים ממושכים בין משרד האוצר ונציגי ענף החלב, נחתם ביום חמישי האחרון הסכם חדש בין יצרני החלב למשרדי האוצר והחקלאות, בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה, כיוון שמדובר בתקופת בחירות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

ענף החלב סבל בשנים האחרונות משחיקה משמעותית ברווחיות, שהובילה לסגירתן של רפתות וצמצום ההשקעות. ההסכם שנחתם קובע את מדיניות הייצור המקומי והיבוא של מוצרי חלב לישראל לשנים הבאות.

במסגרת ההסכם:
• מנגנון מחיר המטרה, הקובע את מחיר שמשולם לרפתן לליטר חלב, יישאר ללא שינוי בשלוש השנים הקרובות, לאחריהן תינתן לשרי החקלאות והאוצר האפשרות להחליט האם להאריך את המנגנון בשנתיים נוספות עד לשנת 2026.
• סקר עלויות ייצור החלב יכלול מעתה רק רפתות המייצרות חלב בהיקף של מעל 700 אלף ליטר, דבר שיוביל להורדת מחיר המטרה ולהורדת מחיר מוצרי החלב לצרכן, וימנע את ייקור המוצרים המפוקחים.
• יינתן פטור ממכס לייבוא גבינות, יוגורטים ומעדנים של עד 5% שומן.
• יוגדלו המכסות הפטורות ממכס לייבוא גבינה צהובה ב-65% על פני 5 שנים.

החתימה על ההסכם התקיימה לאחר משא ומתן שקיימו בחודשים האחרונים נציגי משרד האוצר עם נציגי משרד החקלאות בהובלת מנכ"ל המשרד, ד"ר נחום איצקוביץ', יחד עם מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, ויו"ר התאחדות יצרני החלב, ליאור שמחה. ההגעה להסכם מהווה בשורה משמעותית לענף החלב שסבל משחיקה ברווחיות בשנים האחרונות דבר שהוביל לסגירתן של רפתות וצמצום השקעות. ההסכם יאפשר יציבות וודאות לעוסקים בענף.

שר החקלאות אלון שוסטר: ''"אני מברך על ההסכם שנחתם היום בין משרד החקלאות ומשרד האוצר, להבטחת עתיד ענף החלב הישראלי. במציאות פוליטית וכלכלית מורכבת ביותר, אנחנו מצליחים לייצר וודאות כלכלית בענף מרכזי לבטחון המזון בישראל. בזכות ההסכם שחתמנו, התכנון בענף החלב יישאר, הרפתות הפרטיות, המשפחתיות, יישארו מוגנות וכושר ייצור המזון של מדינת ישראל לא ייפגע. אמשיך לפעול לחיזוק החקלאות הישראלית, למען ביטחון המזון הלאומי שלנו, ולמען צרכני המזון הישראלים שזוכים לאספקה סדירה של תוצרת מקומית טרייה ואיכותית."


מנכ''ל יצרני החלב בישראל ליאור שמחה בחתימה על ההסכם במשרדי ההתאחדות, צילום: יצרני החלב בישראל

מנכ"ל יצרני החלב בישראל ליאור שמחה: "אנו חותמים היום בלב כבד על הסכם לא פשוט שבו נאלצנו להתפשר על חלק גדול מדרישותינו, ולהסכים לגידול משמעותי בהיקפי הייבוא. עם זאת, מתוך תחושת האחריות כלפי הציבור הישראלי והחקלאות הישראלית, ועל מנת לשמר את ביטחון המזון בישראל, ומוצרי חלב מזינים במחירים ברי השגה לאוכלוסיה כולה, החליט ציבור הרפתנים לחתום על ההסכם, גם אם לא הושגו כל מטרותיו. אני מודה לשר האוצר ישראל כץ על התנהלות הוגנת מול ציבור הרפתנים, והדאגה לענף ולציבור הצרכנים, וכמובן ולשר החקלאות אלון שוסטר שסייע רבות להגעה להסכם. "למרות האתגרים הרבים שמציב בפנינו ההסכם, כעת נוכל לחזור ולהתמקד בדבר שאותו אנו עושים על הצד הטוב ביותר מלפני קום המדינה: הפקת חלב ברמת איכות מהגבוהות בעולם ובמחירים הוגנים לטובת הציבור הישראלי כולו".

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר: "ההסכם הוא בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. לאחר שנים ארוכות שבהן סבלו יצרני החלב משחיקה ברווחיות, הצלחנו לספק להם ודאות שתסייע להם בקידום הענף בשנים הקרובות. ההסכם שנחתם מאזן בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי והמשך פיתוח ענף החלב, שהינו הטוב בעולם, לצד הגדלת המגוון ברשתות השיווק והוזלת המחיר לצרכן".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "ההסכם הוא בהחלט "פרו-רפתנים". הצלחנו להגן על מחיר המטרה, על הכמויות הקיימות, משטר התכנון והרפתות הקטנות. אני מאוד מקווה שהיועמ"ש יכיר בעובדה שהמשא ומתן מתנהל כבר חצי שנה ואינו קשור לבחירות, ושלא יחכו עם חתימת ההסכם לממשלה הבאה שמי יודע מתי תקום ומה יהיה הרכבה."

פורסם בחדשות