הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מערכת חדשנית תספק נתונים ותחזיות על המתרחש בלב ים


שנת 2021 נפתחה עם הצבתה של מערכת חיישן חדשנית בלב ים, מול חופי אשדוד, שתשדר נתונים לחוף באמצעות תקשורת לווינית. הנתונים יומרו למידע מעשי בעל ערך מוסף עבור החקלאות הימית, דייגים, אנשי מקצוע, גולשים, אוהבי ים ועסקים הפועלים בים הפתוח. שותפים לפרויקט - עמותת אקואושן, בשיתוף האיחוד האירופי ו-14 מדינות נוספות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-01-2021


 


מערכת החיישנים מוצבת בים, צילום: איתי כצמן - עמותת אקואושן

בשורה לחקלאות הימית, לדייגים, לגולשים ואוהבי הים: במסגרת פרויקט "אודיסיאה", מושקת בימים אלו מערכת חיישן חדשנית בלב ים, שתכלול סנסורים לקריאת נתוני טמפרטורה, מליחות, חמצן מומס, כלורופיל וזרמים. ולראשונה - סנסור חדשני ימדוד את כמות חלקיקי המיקרופלסטיק במים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בשלב הראשון, המערכת הוצבה בחוות הדגים מול חופי אשדוד במרחק של כ-12 ק"מ מהחוף ובעומק של כ-70 מטר. המערכת תשדר את הנתונים לחוף באמצעות תקשורת לוויינית ותספק מידע חדש וחיוני הנחוץ לחקלאות הימית, לדיוק תחזיות גלים, לזרמים, תנועת מזהמים ועוד.


הצבת המערכת בים, צילום: איתי כצמן - עמותת אקואושן

לדברי ד"ר אסף אריאל, המנהל המדעי של עמותת אקואושן, זהו צעד חשוב בפרויקט אודיסאה שנועד ליצור אינטגרציה של כול הנתונים הקיימים שנאספים היום, ולהשלים פערי מידע ליצירת פלטפורמה אינטגרטיבית הנותנת 'תמונה דיגיטלית' של הים התיכון, שתספק תחזיות מדויקות וחדשניות כגון פריחות מדוזות, תנועת מזהמים וחלקיקי פלסטיק, שיפור תחזיות גלים, תחזיות לארוזיה של צוקי החוף ועוד.

"מטרת הפרויקט הינה לפתח פלטפורמה אינטגרטיבית נרחבת, חסכונית, שיטתית ונוחה למשתמש, המשלבת רשת של מערכות תצפית וחיזוי ברחבי אגן הים התיכון, הן בים הפתוח והן באזור החוף" אומר אריאל.


צילום: איתי כצמן - עמותת אקואושן

הפרויקט הוא בשיתוף פעולה של האיחוד האירופי "פרויקט הורייזון" 2020 עם עמותת אקואושן האחראית על שמירת הסביבה הימית בישראל, ועוד 14 מדינות - ביניהן מרוקו שחידשה את היחסים עם ישראל, יוון, טורקיה, איטליה, ספרד, פורטוגל, בריטניה, צרפת, גרמניה, הולנד ומצרים.

בעמותת אקואושן מציינים כי פיתוח והפעלה של תחנת הניטור הישראלית אינה מייצרת כפילות מידע ומאמצי הניטור נועדו להשלים פערי מידע קיימים ופערי הנגשה.


צילום: איתי כצמן - עמותת אקואושן

אריק רוזנבלום, מנכ"ל עמותת אקואושן, "אנחנו באקואושן שמים דגש על מיכשור ואמצעי דיגום חדשניים שיקדמו את הסביבה הימית. עשרות מחקרים ימיים בשנה מתבצעים באמצעות ספינת המחקר שבבעלות העמותה. המחקרים מתפרסמים לציבור הרחב דרך חינוך וקמפיינים כדי לחזק את הקשר בין הקהל הרחב לבין הים ולקדם את נושא הגנה ושימור הים" .

נתונים נוספים: בפרוייקט 29 שותפים, 8 שותפים אקדמים, 3 חב' טכנולוגיה, 7 מפתחי שירותי מידע ומחשוב, 6 ארגונים לא ממשלתיים 2 מומחים למדיניות ו-2 גופים שיעסקו בניהול פרוייקט מורכב זה, וכאמור מ-14 מדינות.

פורסם בחדשות