הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סין עיכבה משלוח של פרי הדר מישראל מחשש לקורונה


אוניה עם 200 אלף ק''ג של פירות הדר מישראל נתקעה במכס בנמל שנחאי, ללא כל הסבר מצד השלטונות. המשלוח שוחרר רק לאחר התערבות מנכ''ל משרד החקלאות ושגריר ישראל בסין, ולאחר שהסינים ביצעו מבדק ב''זום'' לשלושה בתי אריזה ישראלים בזמן אמת, בנוכחות מפקחי משרד החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2020



צילום: מוטי אביבי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משבר הקורונה העולמי הוביל למשברים נוספים ולא רק בפן הבריאותי. במדינות רבות ברחבי העולם הוחמרו הבדיקות על ייבוא מוצרים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במוצרי מזון כמו פירות וירקות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אונייה שיצאה מישראל לסין ועליה כ-200,000 ק"ג פרי הדר בערך כולל של כ-400,000 דולר, נעצרה בשער הנמל בשנחאי וסורבה להיכנס, ללא כל הסבר. כיוון שמדובר בתוצרת חקלאית טרייה, עלה החשש כי העיכוב יגרום הפסדים כספיים לחקלאים הישראלים.

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר ד"ר נחום איצקוביץ פנה לשגריר ישראל בסין צבי חפץ, ולנספחת הכלכלית בבייג'ינג אסתי איילון-קובו, בבקשה להתערב בעניין. לאחר ברור שערכו, הסתבר כי שלטונות הגנת הצומח הסינים הקשיחו את נהלי העבודה ומקפידים ביתר שאת על הדרישות להכנסת תוצרת חקלאית ומזון.

בישראל חיפשו פתרון יצירתי שיוכיח לסינים כי ישראל פועלת לפי תנאי ה"תו הסגול" באופן ששומר על היגיינה לאורך כל שרשרת הגידול והאריזה. עובדי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, הכינו סרטוני וידאו שצילמו את כל תהליך הגידול, אישור החלקות לייצוא, האריזה בישראל, בדגש על סניטציה, שמירה על ריחוק חברתי, כפפות ומסכות.

אך הסינים לא הסתפקו בכך, וביקשו לבצע מבדק וירטואלי ב"זום" לשלושה בתי אריזה בזמן אמת. המבדק נעשה עם צוות עובדי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ונציגי בתי האריזה בתיווך נציגי שגרירות ישראל בסין. כך למשל, מפקחי משרד החקלאות הישראלים נשאלו כיצד אנשי בית האריזה שומרים על מיגון, על אופן השימוש במסכות וכפפות, אמצעי ניקוי וחיטוי, ריחוק חברתי, בדיקות יזומות לאבחון הנגיף ועוד. בסופו של דבר, ישראל הצליחה להוכיח לרשויות בסין כי היא עומדת בכל התקנות והוראות העבודה המחייבים למניעת הפצה של קורונה.

במשרד החקלאות מציינים, כי ההקפדה לא באה כהחרפה של המדיניות או הקשרים אלא בשל מגבלות הקורונה שמביאות לשינוי נהלים בכל העולם וגם בישראל. עוד הדגישו הרשויות בסין כי לא מדובר במקרה נקודתי כלפי ישראל, אלא במדיניות של הרפובליקה כלפי הרבה משותפות הסחר החזקות שלה, כמו גרמניה והולנד. בנוסף, סין גילתה גמישות גדולה לעשות שימוש בצילומים בדבר עמידה בתו הסגול. במשרד החקלאות מדגישים שבתקופה זו לאור והתנאים המשתנים בסחר בין המדינות בעקבות הקורונה, מומלץ לוודא מול מדינת היעד האם נעשה שינוי בדרישות.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "אני נפגש עם חקלאים רבים ברחבי הארץ ושומע על כך שערוצי שיווק רבים של התוצרת הטרייה הישראלית נפגעו כתוצאה מהמשבר הכלכלי המלווה את מגפת הקורונה. לאור זאת, אני מברך על כך שהצלחנו לאפשר את מכירת פירות ההדר מתוצרת כחול לבן בסין. אנחנו פועלים כל העת לפתיחתם של ערוצי שיווק נוספים עבור חקלאי ישראל, ולחיזוק החקלאות הישראלית"

ייצוא פירות הדר מישראל לסין החל בשנת 2007, לאחר תהליך הערכת סיכונים ממושך שבוצע על ידי שלטונות הגנת הצומח של סין (AQSIQ) ובסיומו נחתם הסכם בילטראלי בין השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות הישראליים לבין מקביליהם בסין. מאז תחילת ההסכמים, יוצאו לסין כ-6,000 טון פירות.

פורסם בחדשות