הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שוב - הברחה של פירות וירקות מרצועת עזה


בשבוע אחד נתפסו כ-8 טון של תותים וכ-375 ק''ג של עגבניות שעברו לישראל בדרך לא חוקית מעזה. בתותי השדה נמצאה כמות חומרי הדברה חריגה וגבוהה הרבה מן התקן המותר, כמו גם חומרים שאינם מותרים לשימוש בתותים - מה שמהווה סכנה מהותית לבריאות הציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-12-2020



תותים מעזה שנתפסו בשוק הכרמל בתל-אביב, צילום: משרד החקלאות
 
מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח) פעלו בשבוע האחרון במחסומי עוטף ירושלים, בשוק באר שבע ובשוק הכרמל שבתל אביב, במטרה לאתר ירקות ופירות שמקורם מעזה ועברו לישראל בדרך לא חוקית. סך הכל נתפסו כ-8 טון תותים מוברחים וכ-400 ק"ג עגבניות. כנגד כל המבריחים נפתחו הליכים משפטיים.
 
» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק
 
בשוק בבאר שבע נמצאו 375 ק"ג של עגבניות שמקור גידולן הוא בעזה. על אף שמותר לשווק עגבניות מעזה, במקרה זה העגבניות לא עברו את שרשרת הבדיקות המתבצעת בכל משלוח תוצרת חקלאית טרייה, ולא בוצע דיגום לשאריות מיקרוביולוגיות ושאריות חומרי הדברה. כאשר לא מתבצעות בדיקות אלו והגידול נעשה ללא פיקוח משרד החקלאות, קיימת סכנה מהותית לבריאות הציבור כמו גם לענפי חקלאות רבים כיוון שלא בוצעה בדיקת מזיקים.
 
בנוסף, סוכלו בשבוע האחרון עוד 5 ניסיונות הברחה של תותי שדה מעזה. בין התותים שאותרו, היו גם כ-840 ק"ג בפעילות משותפת עם השיטור העירוני בשוק הכרמל שבלב העיר תל-אביב-יפו. בשתי פעילויות נוספות במעבר אל-זעים שבעוטף ירושלים, נתפסו עוד שני ניסיונות הברחת תותי שדה, כאשר במקרה אחד נתפסו 600 ק"ג תותים ובמקרה השני נתפסו 4.5 טון ובהם התותים המבוקשים. מקרה נוסף סוכל במחסום ביתר הסמוך ליישוב ביתר עלית, ובו נתפסו למעלה מ-600 ק"ג תותי שדה. המקרה הרביעי התרחש במחסום המנהרות שבעוטף ירושלים. בבידוק ביטחוני שנעשה בשיתוף עם חיילי המחסום, נעצר רכב חשוד שהגיע מכיוון בית לחם. במהלך הבדיקה נמצאו בתא המטען של משאית 1.2 טון של תותי שדה שמקור גידולם גם הוא מעזה.
 
 
 תותים מעזה שנתפסו במעבר אל-זעים בעוטף ירושלים, צילום: משרד החקלאות
 
מבדיקה מדגמית במעבדות משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נמצאו בתותי השדה כמות חומרי הדברה חריגה וגבוהה הרבה מן התקן המותר, כמו גם חומרים שכלל אינם מותרים לשימוש בתותי שדה. הימצאות חריגות אלו בתותי השדה ובכלל בתוצרת החקלאית אותה אזרחי ישראל צורכים, מהווה סכנה מהותית לבריאות הציבור. על כן, כל התותים שנתפסו הועברו להשמדה.
 
על פי חוק שיווק תוצרת חקלאית ישנם מספר תנאי סף לכניסת תוצרת חקלאית לארץ, ובניהם: חובת מעבר סחורות במקומות מוסדרים על פי חוק, דיגום התוצרת לשאריות מיקרוביולוגיות ושאריות חומרי הדברה בכדי לוודא שהתוצרת הושקתה במים מתאימים וטופלה בחומרים מורשים ועוד. תוצרת חקלאית שלא עברה את התהליכים הללו, מהווה סכנה מהותית לבריאות הציבור וכן עלולה להוביל לכניסת מזיקים ונגעים, אשר עלולים להרוס ענפי חקלאות רבים. הירקות שמקורם בעזה, אשר מותרים לשיווק בישראל, הם עגבניות וחצילים בלבד.
 
 פורסם בחדשות