הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מה שמתחיל בהסתה נגד הקיבוצים, נגמר ברמיסת שדות החיטה''


את הדברים אמר מזכ''ל התנועה הקיבוצית בפאנל במסגרת ועידת ישראל לחקלאות, שעסק בנושא גריעת השטחים החקלאיים, ובין השאר גם בדה-לגיטימציה כלפי הקיבוצים והמושבים. מזכ''ל תנועת המושבים: ''אם המדינה לא תפריע למנהיגות המקומית, למועצות האזוריות והערים - הם יידעו להסתדר מצוין יחד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-12-2020



הפאנל במסגרת ועידת ישראל לחקלאות ה-11, צילום: דוברות תנועת המושבים

ועידת ישראל לחקלאות ה-11 של קבוצת משוב התקיימה היום (ג') לראשונה באופן מקוון. במהלך הועידה התקיים פאנל בנושא אדמות וגריעת שטחים חקלאיים בהנחיית עיתונאי חדשות 12 דני קושמרו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בפאנל השתתפו  גם יו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן וראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון.

מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח אמר במהלך הפאנל: ״אם המדינה לא תפריע למנהיגות המקומית, למועצות האזוריות והערים, הם יידעו להסתדר מצוין יחד. כשהדבר נעשה בראייה משותפת של העיר והכפר, וכל אחד מבין  מה התפקיד שלו  ברמה הלאומית ומה הם הצרכים של הכפר מול העיר הכל נעשה פשוט יותר. התפקיד שלנו, במרחב הכפרי, הוא לשמור את הקרקע דרך החקלאות ודרך זה להבטיח את בטחון המזון של אזרחי ישראל ומדינת ישראל. ועל כן יש לחלק את הנטל בין הערים החזקות לחלשות בין תל אביב לדימונה , ולא רק בין הערים למועצות האזוריות באותו אזור זהו הצדק החלופית האמיתי.  למדינה יש אינטרס לצערי לשסות מגזר במגזר ובכך היא מסירה אחריות מעצמה . אנחנו יודעים להסתדר יחד מצוין רק בלי שיפריעו לנו״.

בתשובה לשאלתו של קושמרו על המאבק סביב נחל העאסי בניר דוד, אמר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "הייתי אתמול בניר דוד. מדובר בקיבוץ במצור. להערכתי, אם יתנו לראש עיריית בית שאן, ז'קי לוי וראש המועצה האזורית עמק המעיינות, יורם קרין, לעבוד לבד עם הקיבוץ - הם יצליחו לפתור את הדברים."

"לאורך תקופה ארוכה מאוד ובשורה שלמה של כלים, נעשתה דה לגיטימציה לכל ההתיישבות החקלאית - קיבוצים, מושבים, יישובים קהילתיים והתנחלויות'' הוסיף מאיר. ''התוצאה היא שהציבור בישראל הבין שהחקלאים הם פריבילגים ואין יותר סיבה לכבד אותם או להעריך את בעלותם על גורמי הייצור, אנחנו רואים בכל סוף שבוע עשרות טרקטורונים וג'יפים שעולים על השדות הזרועים של המושבים והקיבוצים ועשרות אנשים שפושטים על מטעי האבוקדו וקוטפים, והכל בגלל שאמרו להם שהחקלאים הם הפריבילגים במדינה. הפכו אותנו למשיסה מסיבות פוליטיות ומדינת ישראל יורה לעצמה ברגל."

ח״כ רם בן ברק (יש עתיד) יו״ר שדולת החקלאים: ״השיח הוא שיח עצוב. הפכו את זה למאבק בין העיר לבין הכפר, בין אשכנזים לספרדים. ההתיישבות העובדת דואגת שיהיו ביצים וירקות טריים לכל אזרח בישראל. הם אלה ששומרים על השטחים הפתוחים.״

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון: ״לצערנו המדינה מחלישה את החזקים ולא מחזקת את החלשים. משסים בין כולם. השטח במועצה האזורית רמת הנגב ברובו שייך למשרד הביטחון. הוויכוח הוא על המשאבים. במקומות בהם יש אי צדק, יש לעשות צדק״.

מזכ״ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן: ״כשתושבים בקריית מלאכי מסתכלים על השטחים החקלאיים במושבים ליד, זה יוצר אנטיגוניזם. אנחנו רוצים שיח והידברות״.

פורסם בחדשות