הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפטור ממס מעסיקים על העסקת עובדים זרים בחקלאות יוארך בשנתיים


יו''ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג׳ג׳: מטרת הטלת המס נועדה לעודד עבודה עברית. כיוון שלא כך הדבר, נוצרה מצוקה ואין צורך בהטלת המס המכביד. שר החקלאות אלון שוסטר שהוביל את המהלך: מברך על הקונצנזוס. הדבר האחרון שאזרחי ישראל צריכים כעת זו עליה במחירי המזון שתגרם עקב השתת עלויות נוספות על החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-12-2020



חקלאות בשדות נגב, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ההיטל על העסקת עובדים זרים בחקלאות נועד במקורו לעודד עבודה של ישראלים בחממות ובמשקים. כיוון שהמציאות בשטח שונה, ומעט מאוד ישראלים מוכנים לעבוד בענף, מס המעסיקים אינו משיג את מטרתו, גורם לקשיים כלכליים ותורם להעלאת יוקר המחייה. השבוע הוחלט כי הפטור ממס יוארך בשנתיים נוספות, וכי הנושא יקודם בהליך מזורז בוועדת הכספים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בהמשך לפגישת שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר, ושר האוצר ישראל כץ לפני מספר ימים, בה הושגה הסכמה על הארכת הפטור ממס מעסיקים לחקלאים, קיים השבוע מנכ"ל משרד החקלאות ד"ר נחום איצקוביץ', שיחת זום רבת משתתפים עם גורמים רבים העוסקים בעניין, ובה הושגה התקדמות משמעותית.

בדיון השתתפו שי חג'ג', יו"ר מועצות האזוריות, משה גפני, יו"ר וועדת הכספים של הכנסת, חברי הכנסת אופיר כץ וקטי שטרית מהליכוד, מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח וכאמור מנכ"ל משרד החקלאות.

סוכם בין כל הגורמים כי יופץ במהרה תזכיר חוק לעניין הארכת הפטור ממס מעסיקים לשנתיים נוספות, וכי הנושא יקודם בהליך מזורז גם בוועדת הכספים, בהובלתו של ח"כ משה גפני, על מנת לוודא עמידה בלוחות הזמנים הקצרים שנותרו עד סוף השנה.

המשמעות של מס המעסיקים בחקלאות, המכונה היטל עובדים זרים, הוא עלות נוספת של כ-10% על כל עובד שמחזיק החקלאי. כך, חקלאי המשלם לעובדיו שכר מינימום צפוי ללא הפטור לשלם 530 ₪ נוספים בכל חודש על כל עובד שהוא מעסיק. עלויות אלו עשויות, במידה ולא יוארך הפטור במועד, להתגלגל לצרכני המזון ולהעלות משמעותית את יוקר המחייה. נוסף על כך, ההערכה היא כי משקים חקלאיים רבים לא יצליחו לעמוד בעלויות הנוספות.

לאור ההצלחה וההסכמה בין כלל הגורמים , מסר שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר, כי הוא מברך על הקונצנזוס שנוצר מקצה לקצה בעניין הצורך בפטור ממס מעסיקים בחקלאות. "הדבר האחרון שאזרחי ישראל צריכים כעת זה עליה במחירי המזון שתגרם עקב השתת עלויות נוספות על החקלאים. אני מבקש להודות לשר האוצר על ההתגייסות למהלך וכמובן לח"כ גפני, לשי חג'ג', לחברי הכנסת אופיר כץ וקטי שטרית, לעמית יפרח ולכל הנוגעים בעניין על שיתוף הפעולה והקידום המהיר של הנושא."

יו״ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג׳ג׳: ״מטרת הטלת מס מעסיקים על עובדים זרים בחקלאות נועדה לעודד עבודה עברית בחממות ובמשקים. כיוון שלא כך הדבר- ואין עובדים ישראלים שמוכנים לעבוד בחקלאות- נוצרה מצוקה ואין צורך בהטלת המס המכביד. ההחלטה של שר האוצר היא נכונה וחשובה לחקלאות הישראלית ולהמשך הבטחת ייצור מזון טרי בישראל.״ חג׳ג׳ הודה לשר האוצר, לשר החקלאות, לחברי הכנסת אופיר כץ, קטי שטרית ומשה גפני, ולהנהגה החקלאית, שפעלו יחד לקידום ההחלטה.

מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״אני מודה לשר האוצר, ישראל כץ, לחברי הכנסת קטי שטרית ואופיר כץ, ליו״ר ועדת הכספים, ח״כ משה גפני, למנכ״ל משרד החקלאות, נחום איצקוביץ וליו״ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג׳ג׳ על הפגישה העניינית ועל ההסכמה והנכונות להאריך את הפטור למס לעובדים הזרים. כמו כן לשר החקלאות, אלון שוסטר על פועלו לקידום הנושא לאורך כל הדרך. מוטלת עלינו האחריות לשמור על ביטחון המזון ועל החקלאות הישראלית ועצם הארכת ביטול המס תקל משמעותית על חקלאים רבים מעול מיותר ומתשלום חודשי של כ-600 שח מס לעובד. כעת, עם הסכמת שר האוצר, אנו, הארגונים החקלאיים, פועלים עם ח״כ גפני, ח״כ קטי שטרית וח״כ אופיר כץ להעביר בכנסת את הארכה כדי שתיכנס לתוקף במיידי״.

פורסם בחדשות