הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


'גמלאי לחקלאי': סבא וסבתא משתלטים על המטע


יוזמה ייחודית של צמח ניסיונות וחברת שירוחן, מפגישה גמלאים מרחבי הארץ וחקלאים בעלי מטעים. התוצאה - יום קטיף חוויתי שבסופו כל הצדדים מרוויחים. לאור הניסיון המוצלח שהתחיל בעמק הירדן, נשקלת עכשיו האפשרות להרחיב את הפעילות לאזורים נוספים בארץ. אחד המשתתפים בפרויקט: ''חוויה מפעימה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-12-2020



משתתפי פרויקט 'גמלאי לחקלאי' במטעי אבוקדו בעמק הירדן. צילום: יהודה בוקסבאום

תקופת הקורונה מאתגרת מאוד עבור אוכלוסיית הגמלאים, שממעטת לצאת מהבתים, לייצר מפגשים חברתיים עם בני גילם ולבלות בפעילויות עם משמעות וערך. אוכלוסייה זו מאופיינת בשנים האחרונות בפעלתנות וסקרנות: הם עובדים עד גילאים מאוחרים יותר, מטיילים בארץ ובעולם ומחפשים אתגרים חדשים בכדי להכניס משמעות ועומק לחיים שאחרי הפרישה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

תאגיד 'צמח ניסיונות' נרתם בשבועות האחרונים לפרויקט 'גמלאי לחקלאי' בשיתוף עם חברת 'שירוחן'. הפרויקט מאגד קבוצות של 15-20 אנשים בני הגיל השלישי, ליום הכולל אירוח במטעי עמק הירדן, סיור מודרך וגולת הכותרת - קטיף פירות בהתאם לעונה. פעילות חקלאית היא פתרון שנותן מענה לכל האתגרים שהתקופה הזו מציפה עבור אוכלוסיית הגיל השלישי - פעילות משותפת, בעלת ערך, באוויר הפתוח.

הפיילוט המוצלח הסתיים לאחרונה בקטיף תפוזים בפרדסי קיבוץ אלומות ובקטיף אבוקדו במטעי קבוצת כנרת. בימים אלה נשקלת האופציה להרחיב את הפרויקט שנולד בעמק הירדן למחוזות נוספים בארץ, ומתגבשת קבוצה נוספת שתצא לקטיף תפוחים ברמת הגולן.


'גמלאי לחקלאי' במטעי אבוקדו בעמק הירדן. צילום: יהודה בוקסבאום

רונן זרצקי, אחד המשתתפים: "אנו קבוצה של חברים עירוניים מאזור ראש העין והמפגש היחידי שלנו עם אבוקדו מאז ומעולם היה בסופר. מעבר לנוף הייחודי של עמק הירדן והמטעים, פתאום המפגש עם אבוקדו בטבע היה עבורנו חוויה מפעימה. בקטיף התפוזים היינו קבוצה של 4 אנשים, וכל כך נהנינו מהקונספט של הפרויקט, שכשנפתח קטיף האבוקדו פיזרנו המלצות לכל עבר והקבוצה תפחה לממדים של 20 איש. השילוב של טיול בטבע הישראלי עם פעילות שיש בה ערך לחקלאות האזורית גרמה לנו להבטיח את מקומנו גם בקטיף התפוחים שיבוא".

רון יצחקי, מנכ"ל תאגיד 'צמח ניסיונות': "לכלל התאגידים ב'צמח' יש עיקרון מנחה משותף: הפרי שמגיע למדף בחנות אינו יש מאין - הוא תוצר של חקלאות ישראלית מאומצת, שעדיין חיה ובועטת וצריך לשמר ולפתח אותה. לכן כשיהודה, מנכ"ל שירוחן פנה אלינו לא הייתה כלל התלבטות בנוגע לתיאום ההגעה ואפילו מיהרנו לשריין מדריך שיעביר סיום מקדים טרם הקטיף עצמו. עבור מנהלי המטעים מדובר בעוד ידיים עובדות וחרוצות, ועבור המבקרים זוהי חוויה שככל הנראה הייתה זרה להם וגורמת להרגיש חלק ממערך שבסופו של דבר תורם לכלל החברה הישראלית. ביום שלמחרת חלקם אף שלחו לי תמונות מהסופר והתגאו שהם אלו שקטפו את האבוקדו שמונח על המדף".

פורסם בחדשות