הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים לממשלה: ''פתיחת השוק לייבוא חופשי של ירקות קפואים תפגע בחקלאים''


הפנייה מגיעה לאור המלצתה של רשות התחרות, לפתוח את שוק הטוגנים והירקות הקפואים לייבוא. החקלאים טוענים כי הרשות מתעלמת מהסכנה להמשך קיומם של גידולים רבים בישראל. ''סביר שמהלך כזה לא יועיל לצרכנים ולא יוריד את מחירי המוצרים, אלא רק יגדיל את הרווח של היבואנים, הסיטונאים והקמעונאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-12-2020



צילום: אורן אדלשטיין - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

''מסמר נוסף בארון הקבורה של החקלאות הישראלית'': מגדלי הירקות פנו ביום חמישי האחרון לשרי החקלאות, האוצר והכלכלה בקריאה לעצור את הכוונה לפתוח את השוק לייבוא מסיבי של ירקות קפואים מחו"ל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הפנייה מגיעה בעקבות ההמלצה שפרסמה השבוע רשות התחרות וטעונה את אישורם של השרים, לפתוח את שוק הטוגנים והירקות הקפואים לייבוא.

המגדלים פנו לשר יחד עם התאחדות חקלאי ישראל, מועצת הצמחים וארגון עובדי הפלחה והם מדגישים במכתבם כי רשות התחרות מתעלמת מהניסיונות להורדת מכסים שנכשלו בעבר והביאו לתוצאה הפוכה של עליית מחירים לצרכן. כך היה בפתיחת השוק של שימורי הטונה שהביא לעליית מחירים וכך לניסיונות הסרת החסמים ב 2016 על ירקות קפואים שנכשל.

לטענת המגדלים, הרשות מתעלמת בקריאתה מהסכנה הטמונה בהחלטה זו להמשך קיומם של גידולים רבים בישראל, המשמשים בשוק הירקות הקפואים וכי הרשות מתייחסת אך ורק להיבט של התעשייה.

''במכתבה העלתה רשות התחרותיות בעיתויות בחשש לקיום מונופול בשוק הירקת הקפואים, עצם העובדה שהרשות לא הזכירה את הרובד של החקלאות כספקית חומר הגלם לתעשיה מעידה על הליקוי התפיסתי בכל הניתוח האמור. כך למשל, ההצעה לביטול המכס, נוגעת על פניו (ולפי מכתבה של הרשות) לתעשיה בלבד תוך התעלמות מוחלטת מהשלכות רוחב אפשריות לא רק על – הריכוזיות בענף, אלא על הסכנה בהמשך קיומם של גידולים רבים בישראל המשמשים לשוק הירקות הקפואים''

שטחי הגידול של הירקות המיועדים לשוק המוצרים הקפואים (תפוחי אדמה, עגבנייה, תירס, אפונה ושעועית) נפרשים על פני כ- 150 אלף דונם ועיקרם בפריפריה, וכך גם מפעלי המזון שמעבדים את התוצרת החקלאית.

זאת ועוד, בימים אלו ענף גידולי השדה, שכולל גם חלק משוק הירקות הקפואים, נמצא בצומת קריטית של המשך דרכו. ''הצעת הרשות לתחרות תוביל את הענף לצמצום נוסף ולהקטנה של השטחים המעובדים, תוך התעלמות מערכי החקלאות ובכלל זה פיזור גיאוגרפי ודמוגרפי ולא רק בעיה בתחום בטחון המזון של מדינת ישראל''

המגדלים קוראים למשרד החקלאות לדחות את המסקנות העולות ממסמך רשות התחרות, תוך התמקדות במציאות פתרונות לצמצום הריכוזיות מבלי לשפוך את התינוק עם המים.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן : "המלצת רשות התחרות תביא לחיסול ענף משמעותי בחקלאות. מדינת ישראל צריכה להבין את השלכות הרוחב של המלצה זו- עוד אנשים שיצטרפו למעגל האבטלה בפריפריה, משקים חקלאים שנסגרים ולאור תוצאות העבר ללא הורדת מחירים. אנו קוראים לשרים לדחות את ההמלצות"

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, פנה אף הוא במכתב נוסף לשר האוצר בשם חקלאי ישראל, והבהיר את התנגדותו הנחרצת להמלצת רשות התחרות לפתוח את שוק הירקות הקפואים והטוגנים לייבוא מאסיבי מחו"ל.

אלון טען במכתבו כי אין קשר בין כשלים הקיימים בתחרות בשוק הישראלי והצורך בריבוי שחקנים בשוק זה, לבין המכס שמגן על היצרן המקומי. ממכתבו של אלון לשר האוצר עולה החשש כי במידה והמהלך יצליח, הוא יגרום לפגיעה משמעותית בחקלאי ישראל ובתעשייה המקומית, ולאור ניסיון העבר – סביר שמהלך כזה לא יועיל לצרכנים ולא יוריד את מחירי המוצרים החקלאיים שנמצאים על המדפים או יפחית את יוקר המחיה, אלא רק יגדיל את הרווח של היבואנים, הסיטונאים והקמעונאים.

בפנייתו, התייחס אלון לנעשה בענף הטואלטיקה ובשוק הקפה המקומיים שאין עליהם מכס, והזכיר כדוגמא כי למרות שהמכס על קפה הוא אפס – הדבר לא הוביל לתחרות בשוק הקפה הישראלי. אלון אף אמר לשר האוצר כי בהחלט ראוי שמשרד האוצר יבחן צעדים לשיפור התחרות במשק – אך לא זו הדרך.

פורסם בחדשות