הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר סופית: חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים - בעוד שנה


חוק הפיקדון יחול על בקבוקי ליטר וחצי ומעלה, זאת בנוסף לחובת הפיקדון על הבקבוקים הקטנים הקיימת כיום. השרה גילה גמליאל: ''חברות המשקאות שתו לאורך כל השנים הרבה מאוד כסף שמגיע לציבור. היום - אנחנו משחררים את הפקק ועושים צדק חברתי וסביבתי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-12-2020



צילום: הפורט לחקלאות טבע וסביבה

בתום דיון סוער אישרה ועדת הכלכלה את הצו שיחיל את חוק הפיקדון על מכלי המשקה הגדולים החל מ-1 בדצמבר 2021. בכך ישראל תצטרף רשמית לשורה גדלה והולכת של מדינות אשר החילו חובת פיקדון על כלל מכלי המשקה, בין השאר כדי להתמודד עם בעיית הפלסטיק החד-פעמי במרחב הציבורי. הדיון היה במעמד השרה להגנת הסביבה; מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי וגורמי המקצוע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

החוק קובע כי יוטל פיקדון בסך 30 אגורות על מכלי משקה בנפח של יותר מליטר וחצי. על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה, בשנה הקרובה יפונו מתקני המחזור המוצבים בערים וביישובים ברחבי הארץ, ובמקומם יוצבו מכונות אוטומטיות לקבלת מכלים ריקים והחזרת דמי פיקדון לצרכן.

הדיון בוועדת הכלכלה התקיים בעקבות החלטתה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להרחיב את חוק הפיקדון לבקבוקים קטנים - גם לבקבוקים גדולים. השרה נתבקשה להציג את עמדתה בעקבות עתירה בנושא של ארגון אדם טבע ודין לבג''ץ, והחליטה בסופו של דבר בהתאם להמלצות המקצועיות שגובשו במשרד להגנת הסביבה.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "אנחנו מחדדים את המשוואה שלפיה יצרניות הבקבוקים הגדולים ובתי העסק אחראים על הזיהום שהם מייצרים. בזכות חוק הפיקדון נוביל לניקיון המרחב הציבורי, להורדת יוקר המחיה לצרכנים ולרווח ישיר של כ-60 מיליון שקל לצרכנים. אנו רואים את הבקבוקים הגדולים בשמורות הטבע, בנחלים ובמרחבים הפתוחים – החל ב-1 בדצמבר 2021 המצב ישתנה. חוק הפיקדון הוא למען הצרכנים ויש לו תועלות רבות מוכחות – בריאותיות, סביבתיות וכלכליות. כך ישתפר ניקיון השטחים הציבוריים ונצמצם את הפגיעה בסביבה ובחיות הבר"

בעקבות אי-עמידת יצרניות הבקבוקים ביעדי חוק הפיקדון ובסיום עבודת מטה מעמיקה שנערכה בחודשים האחרונים, החליטה בחודש אוקטובר 2020 השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, להחיל לראשונה בישראל פיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים. זאת, בנוסף לחובת הפיקדון על הבקבוקים הקטנים הקיימת כיום.

השרה להגנת הסביבה פרסמה ברשומות הודעה על אי-עמידה ביעדים, ובמקביל הגישה לוועדת הכלכלה צו, אשר יאפשר תקופת היערכות של שנה. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה אתמול (ג') בצו זה, הוחלט לאשר אותו, ולקבוע בהתאם להחלטת השרה, כי חוק הפיקדון יוחל בישראל החל מה- 01 בדצמבר 2021.

מניתוח עלות-תועלת ובדיקות שבוצעו עבור המשרד להגנת הסביבה, עולה, כי החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל.

מסקר של גיאוקרטוגרפיה עבור המשרד להגנת הסביבה שבוצע בחודש נובמבר 2020 עולה כי משקי הבית בישראל בעד מיחזור: כ-87% ממשקי הבית מעידים שמיחזור חשוב במידה רבה או במידה רבה מאוד.

עוד עולה מהנתונים של הסקר החדש כי צריכת בקבוקי משקה היא כ-40 בחודש בממוצע למשק בית, 19 מהם של מכלי משקה גדולים. 80% נקנים בסופרים הגדולים.

כמו כן מתברר כי ישנו קונצנזוס בציבור הישראלי בנושא: כ-84% תומכים בחוק הפיקדון והרוב הגדול "מאוד תומכים".

כבר היום, כ-50% מהציבור מעידים שהם מחזירים בקבוקים קטנים לסופרים בתמורה לפיקדון. באשר להרחבת חוק הפיקדון למכלי המשקה הגדולים - מהסקר עולה כי יש קונצנזוס בציבור הישראלי: כ-84% תומכים בחוק הפיקדון והרוב הגדול "מאוד תומכים".

פורסם בחדשות