הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצה אזורית גזר: מרחב תיירותי עם חקלאות מגוונת


ראשת המועצה רותם ידלין ארחה אתמול את שר החקלאות אלון שוסטר וצוות משרדו שהגיעו לביקור באזור הכפרי המיוחד במרכז הארץ. ידלין: ''יש לגזר פוטנציאל אדיר להיות מרכז תיירותי המבוסס על תוצרת חקלאית מקומית, יין מצוין וטיולים במרחבים שיחברו את האדם לאדמה. זה אינטרס של המדינה לשמור על טוסקנה הישראלית, החקלאות הישראלית והטבע הישראלי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-12-2020



שר החקלאות אלון שוסטר וראשת מועצה אזורית גזר רותם ידלין, קרדיט צילום: אופיר עלווה

שר החקלאות אלון שוסטר סייר אתמול (ג') במועצה אזורית גזר יחד עם ראשת המועצה רותם ידלין. לסיור הצטרפו מנכ''ל משרד החקלאות נחום איצקוביץ' ובכירי המשרד, מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מועצה אזורית גזר נוסדה בקיבוץ נען בשנת 1949, ונקראה על שם העיר המקראית גזר ששרידיה הם אחד מאתרי העתיקות החשובים בארץ ישראל - תל גזר, וכיום היא משתרעת על פני שטח של 130 אלף דונם, חיים בה כ-29 אלף תושבים המאכלסים 25 יישובים, מהם 15 מושבים, 5 יישובים קהילתיים, ו-5  קיבוצים. המועצה שוכנת במקום אסטרטגי במרכז הארץ, על אם הדרך בין ירושלים לתל אביב ובמרחק קצר מנמל התעופה בן גוריון. ברחבי המועצה, השומרת על המרחב הכפרי והירוק בשטחה, שזורים שדות כותנה, כרמים ופרדסים, נופים מרהיבים, אתרים היסטוריים ייחודיים ואטרקציות מגוונות.

חקלאי גזר שמגדלים גידולי שדה, ענבי יין וענבי מאכל, פרדסנים, בעלי מחלבות ולולים ועוד, הגיעו לפגוש את שר החקלאות, להציג את התוצרת שלהם ולשוחח איתו על האתגרים איתם מתמודדים חקלאי האזור.

את הסיור החלו בתל גזר, האתר ההיסטורי שצופה על כל המרחב החקלאי של המועצה, שם חשו מקרוב את החשיבות שיש לשמירה על מרחב כפרי-חקלאי במרכז הארץ. אחר כך המשיכו ליקב ברבדו, יקב בוטיק בשטחים הפתוחים, שם הציגו להם חקלאי גזר את התוצרת שלהם וקיימו פגישה אישית עם השר ואנשי משרדו. ביקב הוצגה תכנית דרך היין, אשר תמתג את גזר כטוסקנה של ישראל, תכנית שמובלת יד ביד בידי מועצה אזורית גזר, בתמיכת משרד החקלאות.


סיור השר שוסטר במועצה אזורית גזר, קרדיט צילום: גלעד שרון - לע''מ

לאחר מכן המשיכו למושב כפר ביל"ו שמתמודד עם איום על השטחים החקלאים, בעקבות תוכנית בנייה שאושרה על ידי הותמ"ל. חקלאי כפר ביל"ו הביעו בפני השר את התחושות הקשות שלהם בעקבות הפגיעה הבלתי מידתית באדמות חקלאיות, והדגישו כי זו לא בעיה מקומית אלא בעיה לאומית שמצריכה מדיניות מערכתית שתדאג מצד אחד לפיתוח בנייה תוך שמירה על המרחב הכפרי והחקלאות, שמשרתת בסופו של יום את כל תושבי המדינה.

ראשת מועצה אזורית גזר, רותם ידלין, הודתה לשר החקלאות על הגעתו למועצה ועל ההזדמנות להיפגש עם החקלאים ולשמוע מהם על מצב החקלאות המרחב הכפרי במרכז הארץ: "אני רואה בתפקידה של מועצה אזורית גזר תפקיד היסטורי בשמירה על החקלאות והמרחב הכפרי במרכז הארץ. במשך שנים אנו מנהלים מאבקים מסביבנו נגד הניסיונות לפגוע באדמות חקלאיות ואתרי מורשת במועצה''.

''התפקיד שלנו זה לשמור על הירוק, הטבע והחקלאות למען הדורות הבאים'' הוסיפה ידלין. ''התפקיד שלכם בממשלה הוא להתוות מדיניות שתאפשר לאזן בין הצרכים של בנייה והרחבת הערים לבין שמירה על השטחים החקלאים, איזון שהופר בשנים האחרונות בתכנון חסר פרופורציה שיהווה בכייה לדורות. השטחים החקלאיים הם ביטחון המזון של ישראל, אך גם מרחב הנשימה של מרכז הארץ. גזר היא פוטנציאל אדיר למרכז תיירות-חקלאי המבוסס על תוצרת מקומית, יין ושבילי טיולים במרחבים שיחברו בין האדם לאדמה. זה אינטרס של המדינה לשמור על החקלאות הישראלית, המרחב הכפרי והטבע הישראלי – גם במרכז הארץ".


מימין: נחום איצקוביץ, רותם ידלין, אלון שוסטר ועמית יפרח, קרדיט צילום: אופיר עלווה

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "כאן במועצה האזורית גזר, יחד עם ראשת המועצה המצוינת רותם ידלין, אנחנו מבקשים להציג חזון למרחב הכפרי, כמו שמקובל באירופה. מדינת ישראל צריכה להוביל מתווה שבבסיסו ההחלטה מהו כפר, ומה ראוי שיהיה בכפר. המרחב הכפרי לא יכול להיות רק 'האזור הזה שמחוץ לעיר'. ראוי שנתייחס לכפר כמרחב שמבטיח לכל אזרחי ישראל את האפשרות לצאת מתחום בנייני העיר ולהנות מנופים ירוקים וסביבה טבעית למען הרווחה הנפשית. בנוסף, עלינו לתכנן את המרחב הכפרי ככזה שמבטיח לאנשי המרחב עצמו במושבים, בקיבוצים ובמושבות גם חקלאות משגשגת וגם ערוצי פרנסה נוספים, אופק כלכלי בהיר ואפשרויות לצמיחה דמוגרפית."

מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״אזור גזר הינו ההוכחה לקיומה של חקלאות מגוונת במרכז הארץ מכרמי יין ועד גידולי שדה. מהצד השני האזור מתמודד עם לחצי עיור המאיימים על שטחי החקלאות. תפקידנו לחזק באזור את החקלאים ואת יכולתם להתפרנס מאדמתם ולייצר הגנה ארוכת טווח על הקרקעות על מנת להבטיח זאת. ראש המועצה האזורית, רותם ידלין בעזרת התוכנית הכוללנית לאזור יצרה באזור תפיסת עולם חקלאית וכפרית משולבת. אני מודה לשר החקלאות, אלון שוסטר ולצוות משרדו על הסיור המשמעותי ועל נכונותו לתת כתף מול האתגרים הרבים של האזור״.


סיור שר החקלאות במועצה אזורית גזר, צילום: גיא אנטו


פורסם בחדשות