הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות אלון שוסטר: ''עמק המעיינות הוא גאווה למרחב הכפרי''


השר וצוות משרדו ביקרו היום במפעל ביו-בי בשדה אליהו, מרכז המו''פ בחוות עדן ונפגשו עם ראשי ארגון מגדלי הדגים. ''עמק המעיינות היא מועצה שיש בה מרכז מחקר ופיתוח חקלאי מרשים, חקלאות מתקדמת ופיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך להתפאר בהם'' אמר שוסטר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-11-2020



מימין: שר החקלאות אלון שוסטר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים אלי שריר, מנכ"ל משרד החקלאות נחום איצקוביץ', צילום: חורחה נובומינסקי - לע''מ

שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר, מנכ"ל משרדו נחום איצקוביץ' וצוות מקצועי של משרד החקלאות, הגיעו היום לסיור בעמק העיינות. זו לא הפעם הראשונה שהשניים מבקרים באזור, אולם זהו ביקורם הראשון בתפקידיהם במשרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

"המועצה האזורית עמק המעיינות היא גאווה למרחב הכפרי'' אמר השר שוסטר ''מועצה בה חיים בצוותא דתיים עם חילונים, ובה קיבוצים ומושבים הגיעו להסכם ייחודי בתחום הקרקע, המים והפיתוח הכלכלי. זו מועצה שיש בה מרכז מחקר ופיתוח חקלאי מרשים, חקלאות מתקדמת ופיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך להתפאר בהם. שמחתי לקבל את הזמנת ראש המועצה, יורם קרין, להכיר את ההישגים הנפלאים וכן ללמוד את האתגרים, על מנת לסייע ככל שניתן''.

הסיור נפתח במפעל ביו-בי בשדה אליהו הנמצא בחזית החדשנות החקלאית בארץ ובעולם, אותו הציגו בפני האורחים מנכ"ל המפעל רן גנאל ומנהל הפיתוח והחדשנות ד"ר שמעון שטיינברג, שגם ערכו לשר וצוותו סיור בחממות.


סיור במפעל ביו-בי בקיבוץ שדה אליהו, צילום: חורחה נובומינסקי - לע''מ

בהמשך הגיע הצוות לחוות עדן, מרכז המחקר והפיתוח החקלאי בעמק המעיינות, ללמוד ולשמוע על האתגרים מול חדקונית הדקל האדומה, החיפושית אשר פוגעת בעצי הדקל וגורמת להשמדתם. כמו כן, התרשמו מבית הספר "חווה בעדן" הפועל במקום כבר מספר שנים, ונפגשו עם עשרות התלמידים אשר הגיעו ליום לימודים שגרתי בחווה.

במפגש עם הנהגת האזור, שמעו על הסכם הקרקעות והמים המסדיר את חלוקת הקרקעות ונחתם לאחרונה בין יישובי העמק, ועל פרוייקטים חדשים הנמצאים בפיתוח. לסיום – ביקרו בחממת החלומות המשמשת חממה ניסיונית לגידול זני ירקות ותבלינים חדשים בעמק.

את סיורם בעמק סיימו במעבדה לבריאות הדג בעמק המעיינות וסקרו את תמונת המצב בענף המדגה הישראלי. במפגש עם הנהגת ארגון מגדלי הדגים דנו בתמונת המצב בענף דגי הבריכות, אל מול אתגרים ופתרונות עתידיים, בדגש על מחקר ופיתוח.

בארגון מגדלי הדגים ציינו כי בניגוד לתעשיות אחרות במשק, המגדלים נמנעו מהעלאת מחירים במהלך משבר הקורונה, אך ספגו ירידה ניכרת במכירות בשל סגירת השווקים הפתוחים וענף התיירות, בדגש על תיירות סובב כנרת.


שר החקלאות במעבדה לבריאות הדגים בעמק המעיינות,  צילום: חורחה נובומינסקי - לע''מ

"ענף גידול הדגים ספג מכות לא פשוטות בשנים האחרונות, ואני חש מחוייבות גדולה לסייע למגדלים המסורים, כאן בעמק המעיינות ובמקומות אחרים. במהלך שלנו לסימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית, נדאג לשלב גם את הדג הישראלי האיכותי." אמר השר שוסטר.

ארגון מגדלי הדגים יזם ומוביל בשנתיים האחרונות את נושא סימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית טרייה הנמכרת בתפזורת. כענף הנמצא בחשיפה גבוהה מאוד ליבוא, נושא זה הוא קריטי להמשך קיומו של המדגה הישראלי. אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים, הודה לשר שוסטר ולמנכ"ל איצקוביץ' על החלטת המשרד ליזום חקיקה ממשלתית בעניין: "החלטתכם לקדם חקיקה מחייבת בנושא סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה, מיובאת ומקומית, ובכלל זה דגים, פירות, ירקות, בשר ועוד, היא אחד הצעדים המשמעותיים והחיוניים ביותר לחקלאות הישראלית ואני מאמין שאני מדבר בשם החקלאים כולם כשאני מודה לכם על היוזמה החשובה הזו. אנו מאמינים ביתרונות התוצרת שלנו, בכל הנוגע לאיכות וטריות, וכך גם הצרכן הישראלי. החוק לסימון ארץ מקור ייתן בידי אזרחי ישראל את הזכות לבחור, מתוך שקיפות מלאה, מה הם מעדיפים לקנות".

שריר ברך את השר שוסטר ומנכ"ל המשרד איצקוביץ' ואמר: "כאנשי שטח שהגיעו לתפקיד עם אסטרטגיה ברורה של פעילות ועשייה, שניכם מעורים לעומק במה שקורה בכל ענפי החקלאות כיום וניתן לראות זאת היטב בהתנהלות המשרד. רצינו לשים דגש בביקור זה על חשיבותה הרבה של עבודת המעבדה לבריאות הדג של המשרד, הפועלת בעמק המעיינות שבו נמצא הריכוז הגבוה ביותר של בריכות הדגים בארץ. מאחר והמעבדה בניר דוד נותרה היחידה הנותנת כיום מענה בלעדי למדגים, בכל הנוגע לבריאות הדגים, איכותם ורווחתם, וכן בתשתית ידע למחקר ופיתוח וגיבוש נהלים ופרוטוקולים לעבודה השוטפת ולעתיד הענף, אנו רואים חשיבות עליונה בחיזוק והרחבה של פעילותה, באמצעות הוספת תקנים חיוניים".


סקירת ארגון מגדלי הדגים, צילום: ארגון מגדלי הדגים

נושא נוסף שהוצג בסיור הוא פעילות קרן המחקר והפיתוח שהקים ארגון מגדלי הדגים כתשתית יזמות והטמעת טכנולוגיות מתקדמות שיתרמו להתייעלות הענף ויבטיחו את עתידו בתנאי התחרות בשוק. הקרן משקיעה במחקרים ומיזמים ברי יישום, הנבחרים בהתאם לצרכים העולים מהשטח ומהמגדלים, בין היתר בפיתוח מנים חדשים, חיזוק העמידות של זנים קיימים, איתור שיטות טיפול וגידול חדשניות ומתקדמות, תשתית רבייה עצמאית ויציבה של דגים לאורך כל השנה ועוד. "משאבי הקרן מגיעים מכספי התמיכה הישירה לענף, במסגרת הסכם הורדת המכס על יבוא דגים מתחרים לארץ, והם דוגמא מצוינת לחשיבות של מעבר לתמיכות הישירות בחקלאות והמטרות החיוניות שתמיכה זו יכולה לקדם". אמר אלי שריר.


ראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין ושר החקלאות אלון שוסטר, צילום: חורחה נובומינסקי - לע''מ

יורם קרין ראש המועצה האזורית עמק המעיינות בירך את שר החקלאות ומנכ''ל משרדו ואמר: "אני שמח לארח כאן בעמק שני חברים ותיקים, ראשי מועצות לשעבר שמכירים היטב את המגזר הכפרי והחקלאי משרד החקלאות הוא שותף מצוין שלנו לפיתוח החקלאות וההתיישבות בעמק לאורך השנים, וכך יהיה גם בעתיד. אנחנו עוסקים במרץ בחינוך לחקלאות, ובפיתוח החקלאות הקיימת וחקלאות חדשנית שמתאימה לשינויים בחלים במרחב. בימים אלו ממש השלמנו גם הסדר היסטורי בתחום הקרקעות והמים שיחזק את הסולידריות האזורית בין הישובים החקלאיים והתושבים."

פורסם בחדשות