הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוף צמח בכנרת ישוקם וייפתח שוב לציבור


חוף צמח המשתרע על שטח של 25 דונם בדרום הכינרת סבל מהזנחה קשה במשך השנים האחרונות, ונותר שומם ממתרחצים. ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה היום את העברתו לאיגוד ערים כנרת שישקם את החוף ויהיה אחראי לאחזקה ולתפעול שלו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-11-2020



צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' החליטה היום (ג') על הוספת חוף צמח לתחום איגוד ערים כנרת. בכך יתאפשר שיקומו והפעלתו של החוף, שהיה סגור ושומם בשלוש העונות האחרונות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

חוף צמח משתרע על שטח של 25 דונם, בדרום הכינרת, אורך חזית חוף הים 550 דונם, קיבולת הנופשים תעמוד לאחר השיקום על 1250 איש. החוף היה בתחום המוניציפאלי של מועצה אזורית עמק הירדן ותופעל במשך שנים על ידי קיבוץ אלומות במסגרת הסכמים מול רמ"י ומועצה אזורית עמק הירדן.

בשנים האחרונות עבר חוף צמח מקיבוץ אלומות לאחריות מועצה אזורית עמק הירדן, אשר קיבלה החלטה מקצועית משותפת עם איגוד ערים כינרת, להעביר את החוף לתחום האחריות של האיגוד אשר יהיה אחראי לניהול, האחזקה ותפעול החופים שבתחום פיקוחו.

עידן גרינבאום, ראש מועצת עמק הירדן: "מברכים על החלטת שר הפנים וועדת הפנים של הכנסת להעברת האחריות לטיפול בחוף צמח לאיגוד ערים כינרת, אשר בטיפולו כבר 16 חופים שקטים סביב הכינרת, במטרה להנגיש את כל חופי הכינרת לציבור הרחב. החוף שהיה סגור מזה שלוש שנים, זקוק לשיקום מאסיבי עקב ההרס הרב שנוצר בשטח ובאיגוד מקווים שיוכלו להכשירו במהרה לבילוי לציבור''.


עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, צילום: ארז ביטון

"אנו מחכים לשינוי הזה שנתיים. חוף צמח היה בעבר אבן שואבת לציבור גדול'' הוסיף גרינבאום.'' עם החלת חוק החופים והכניסה החופשית, קיבוץ אלומות החזיר את החוף למועצה, שביקשה להעביר את החוף לטיפול איגוד ערים כנרת, הגוף היחיד שיודע לתת שירות מעולה. בשנה האחרונה 2,300,000 איש ביקרו בחופי האיגוד, כולם חופים שקטים ונקיים. אנו נשקם את החוף, נסיר את המטרדים המסוכנים ונפתח אותו לציבור. הלוואי ובעונה הבאה יהיה עוד חוף לכינרת".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ': "עכשיו בידיכם לחוקק חוק עזר שיאסור הכנסת כלים חד פעמיים לחופי הכינרת". גרינבאום: "קיבלנו החלטה עקרונית על כך. אני מזכיר שאנשים באים לכינרת לכמה ימים, לא כמו בתל אביב שבאים לשעתיים וחוזרים הביתה". היו"ר חיימוביץ': "צריך להקים עמדות לשטיפת כלים. כשהייתי ילדה טילנו עם כלים רב פעמיים שהבאנו מהבית והחזרנו הביתה".

שר הפנים אריה מכלוף דרעי אמר עם קבלת ההחלטה בדיון בוועדה: "זוהי בשורה משמעותית לתושבי הצפון ולנופשים. שיקום חוף צמח יסייע גם לעסקים במרכזים המסחריים הסמוכים לחוף, זאת מעבר להחזרתו ולפעילותו כאתר רחצה מן המניין".

דנה בכר, מנהלת אגף מינהלת הכינרת, באיגוד ערים כינרת: "אנו שמחים כי טיפולו של החוף הועבר באופן חוקי לידי איגוד ערים כינרת. מצבו התשתיתי של החוף קשה והוא למעשה אינו כשיר כעת לקבלת קהל וזאת לאחר הזנחה של כשלוש שנים שהיה סגור ללא תחזוקה כלשהיא. נדרש ביצוע עבודות נרחבות ביותר של שיקום ושיפוץ, על מנת שיוכל לקלוט קהל בצורה נאותה ובטיחותית, כגון: כיסוח וטיפול בצמחיה, פירוקים ופנוי פסולת מהאתר. בנוסף, יש צורך בשיפוץ מבנים קיימים הנמצאים במצב קשה, הקמת הצללות, שיקום חוף הרחצה, עבודות חשמל וכריזה, עבודות מים וכיבוי אש, עבודות ביוב, אמצעי בטיחות, הקמת תשתיות לאצירת אשפה, שילוט ועוד". אומרת בכר.

עוד מוסיפה בכר, כי לכשתושלם העברתו הפורמאלית של החוף לאחריות איגוד ערים כינרת, תידרש קבלת תקציב לשיקומו והסדרתו וכן הערכות בשלבים לכל הקשור לאופן הטיפול בחוף. שלב א'- עבודות שיקום ושיפוץ על מנת להשמיש את החוף, שכאמור נמצא כעת במצב שאינו מאפשר קליטת קהל. שלב ב'- תכנון מפורט לפיתוח חוף צמח, המאפשר פיתוח הדרגתי, תוך דיון מעמיק בראיה עתידית של התכנון המוצע, כולל הליך שיתוף הציבור במתכונת שעוד תקבע.

פורסם בחדשות