הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה מזה 23 שנה: רוב מקורות המים של ישראל נמצאים מעל לקו הירוק


כמו כן, נרשם שיפור משמעותי במצב הביולוגי של הכנרת. ''יחד עם זאת, הצפי לחורף הקרוב, עם 90% משקעים מהממוצע השנתי, מחזיר את כולנו לשינויי האקלים המשפיעים לרעה על אזורנו ולחובת כולנו לשמור על המים כאורח חיים קבוע'' אומרים ברשות המים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-09-2020



הכנרת קיץ 2020, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר שני חורפים יוצאי דופן, לראשונה מזה 23 שנה מאז 1997, רוב מקורות המים הטבעיים של ישראל נמצאים מעל לקווים הירוקים. הקו הירוק הוא המפלס ההידרולוגי התפעולי המומלץ לסוף שנה הידרולוגית כדי שמקור המים ינוהל באופן סביר. אירוע דומה של שני חורפים רצופים כאלה אירע רק לפני כ-30 שנה.

''לנתונים אלו תרמה גם התנהלות נכונה של משק המים'' אומרים ברשות המים, ומציינים כי ''יחד עם זאת, התחזיות לחורף הבא נכון לעכשיו – מדברות על חורף עם משקעים של כ-90% מהממוצע. נתון זה מחזיר את כולנו לשינויי האקלים המשפיעים לרעה על אזורנו ולחובת כולנו לשמור על המים כאורח חיים קבוע''.

ביום חמישי התכנסה וועדת התפעול של משק המים הבוחנת את מצב מקורות המים ומשק המים ובהתאם ממליצה על תפעול מקורות המים לשנה הקרובה.

''רשות המים שואפת לשמר את הכנרת, שהתאוששה משמעותית ב-2 החורפים האחרונים, בריאה מבחינה אקולוגית כך שתוכל לשמש כאוגר אסטרטגי למשק המים'' אומרים ברשות
 

שיפור משמעותי בביולוגיה של האגם


לעומת השנים האחרונות, מדד הקיימות של הכנרת (KSI – Kinnert Sustainability Index), המורכב מ-9 פרמטרים שונים (חנקן, זרחן, כלורופיל, ייצור ראשוני, פרידיניום, כחוליות, זואופלנגטון, עומק סקי וחומר מרחף) ובוחן את הערכים האקולוגיים באגם רשם ערך מעל 60 לחצי השנה הראשונה של 2020, דבר המצביע על "יציבות" בערכים האקולוגים באגם.

ב- 30 השנים האחרונות היו רק 5 שנים בהם מדד ה- KSI היה מעל ל-60 (ערכים חצי שנתיים שהתקבלו מעל 60 בעבר היו בשנים 1993, 1999, 2007, 2008, 2015).

גם אם נקבל ערכים דומים במחצית השניה של השנה, יהיה זה מדד שהתקבל בפעם האחרונה לפני 27 שנה (1993).

ויחד עם זאת, כמות המלחים בכנרת, שירדו משמעותית (מ- 325 מיג"ל בנובמבר 2018 לכ- 267 מיג"ל בספטמבר השנה) גבוהות יחסית, בעיקר נוכח הורדה מכוונת של רשות המים ברמת המליחות של המים המסופקים לשימושים השונים בישראל, כדי למנוע המלחה איטית וארוכת טווח של הקרקע והאקוויפרים.

פורסם בחדשות