הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם נחשף 'ארמון הנציב' מתקופת בית ראשון ?


שרידים מפוארים ונדירים של מבנה מלכותי מתקופת מלכי יהודה התגלו בחפירה של רשות העתיקות בטיילת הירושלמית המפורסמת. הארכיאולוגים: ''כותרות העמודים - המזוהות עם הבנייה המלכותית של ימי הבית הראשון, הן היפות והמרשימות ביותר שנחשפו עד היום. התגלית מעידה על ה'יציאה מהחומות' של ימי הבית הראשון בעקבות תחושת הביטחון שחזרה לירושלים לאחר המצור האשורי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-09-2020



הדמית האחוזה המלכותית שעמדה בארמון הנציב. איור: שלום קוולר - ארכיון עיר דוד

מי זכה לגור במבנה המפואר אשר השקיף בתקופת בית ראשון אל הנוף המרהיב של עיר דוד ובית המקדש, מנקודת התצפית הידועה כיום כטיילת ארמון הנציב ? האם היה זה אחד ממלכי יהודה, או אולי היה זה אחד מעשיריה הגדולים של ירושלים ?

» רוצים לקבל עדכונים נוספים הצטרפו אלינו לפייסבוק

אוסף נדיר, מרשים ומיוחד ביותר של כמה עשרות פריטי אבן אדריכליים מעוטרים, אשר שולבו במבנה מפואר, התגלה בחפירות רשות העתיקות בטיילת ארמון הנציב, במקום שבו שכן בעבר ביתו של הצייר שאול שץ.


מנהל החפירה יעקב ביליג עם הכותרות. צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

החפירות במקום נערכו לקראת הקמת מרכז מבקרים במימון משרד התיירות, עיריית ירושלים ועמותת אל עיר דוד (אלע"ד). אתמול (ה') נחשפו לציבור הממצאים המרגשים באירוע חגיגי בעיר דוד שבגן הלאומי סובב חומות ירושלים, במעמד שר התרבות והספורט חילי טרופר, ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות ד"ר יובל ברוך, ומנכ"ל עמותת אל עיר דוד (אלע"ד), דוד בארי.

פריטי אבן אלו עשויים מאבן גיר רכה, הם מגולפים מעשה ידי אומן, וביניהם כותרות בגדלים שונים בסגנון האומנותי המכונה במחקר 'פרוטו-איאולי' - ממאפייני הבנייה המובהקים המלכותיים של ימי הבית הראשון, ומסמליה החזותיים של התקופה.


רגעי חשיפת הכותרת. צילום: שי הלוי - רשות העתיקות

חשיבותו של מוטיב אומנותי זה כסמל המייצג את ממלכות יהודה וישראל, אף הביאה את בנק ישראל לבחור אותו כעיטור שמקשט את מטבע חמשת השקלים של מדינת ישראל.


מטבע 5 שקלים מהיום, על רקע הכותרת שנתגלתה. צילום: יניב ברמן - רשות העתיקות

האוסף שנחשף כולל, בין היתר, שלוש כותרות-אבן שלמות בגודל בינוני ופריטים של חלונות מפוארים שבהם שולבו מעקות. אלה הורכבו מעמודונים מסוגננים שעל גביהם סדרת מיני-כותרות  – כותרות בגודל זעיר בסגנון הפרוטו-איאולי.


כך נראה אחד מעמודוני מעקה החלון העתיק. צילום: שי הלוי - רשות העתיקות

לדברי יעקב ביליג, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "מדובר בתגלית מרגשת ביותר. זו הפעם הראשונה שמתגלים דגמים מוקטנים של כותרות הענק הפרוטו-איאוליות מהסוג שנמצא עד כה בממלכות יהודה וישראל, שם הן שולבו מעל שערי ארמונות המלכים. רמת הביצוע בעבודה על הכותרות הנוכחיות היא הטובה ביותר שנראתה עד היום, ורמת השתמרותם של הפריטים נדירה".


הדמית חלון האחוזה המלכותית. אור רוז - רשות העתיקות

היה מפתיע לגלות, ששתיים מתוך שלוש כותרות העמודים נטמנו באופן מסודר, זו על גבי זו. "בשלב זה עדיין קשה לומר מי הטמין את הכותרות באופן שבו הן התגלו, ומדוע הוא עשה זאת, אך אין ספק שזוהי אחת התעלומות באתר המיוחד הזה ונשתדל להציע לה פתרון", מוסיף ביליג.


הוטמנו זו על גבי זו - כותרות האבן מהאחוזה המלכותית. צילום: שי הלוי - רשות העתיקות


מיני כותרות שעמדו בראש העמודונים של מעקה חלון הוילה,  צילום: שי הלוי - רשות העתיקות

בשונה מהכותרות, שהתגלו במצב השתמרות מעולה, שאר המבנה נחרב, ככל הנראה בחורבן הבבלי של ירושלים בשנת 586 לפני הספירה, או בסמוך למועד זה. שרידי המבנה נהרסו ופורקו לטובת שימוש משני בפריטים היקרים.

חשיפת המבנה המפואר, שנבנה בפרק הזמן שבין ימיו של המלך חזקיהו ועד לימיו של המלך יאשיהו, מעידה, להערכתו של ביליג, על השתקמותה של ירושלים לאחר המצור האשורי על העיר בימי המלך חזקיהו, בשנת 701 לפנה"ס, מצור שממנו העיר בקושי ניצלה.


שברי פריטים צבעוניים שנחשפו בחפירה. צילום: שי הלוי - רשות העתיקות

"התגלית הזו, לצד הארמון שנחשף בעבר ברמת רחל והמרכז המנהלי שחשפה רשות העתיקות לאחרונה במורדות ארנונה, מעידים על תחייה חדשה בעיר ו"יציאה מהחומות" של ימי הבית הראשון לאחר המצור האשורי. אנחנו מגלים וילות, בתי אחוזה ומבני שלטון באזור הפרוז שמחוץ לעיר ויש בכך כדי להעיד על ההקלה שחשו תושבי העיר לאחר שהוסר המצור". מציין ביליג.

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אמר: "אני שמח ונרגש עם חשיפת השרידים מתקופת מלכי יהודה. חשיפת שרידי המבנה משקפת את השורשים המפוארים של העם היהודי ואת העבר העשיר שלנו כאן בעיר הבירה ירושלים. אני רואה חשיבות גדולה בעבודתה של רשות העתיקות ובעבודתה של עיר דוד בגילויים שלהם לאורך השנים, אשר חושפים חלקים מתוך העבר היהודי המפואר. זו הזדמנות להודות לעמותת אל עיר דוד (אלע"ד) שמימנה את החפירה החשובה. העבר הוא אבן יסודו של עם, וגם אבן יסודה של תרבות וגילויו משפיעים גם על ההווה והעתיד. משרד התרבות והספורט ימשיך לתמוך במפעל חשוב זה של מורשת, היסטוריה ותרבות".


השר חילי טרופר באירוע חשיפה הכותרות. צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

ההכרה באיכויותיו האסטרטגיות והנופיות של האזור, באו לידי ביטוי גם כ-2600 שנה מאוחר יותר, כשממשלת המנדט הבריטי בנתה במקום את בית השלטון המרכזי שלה, המכונה בשם "ארמון הנציב". כמה עשרות שנים מאוחר יותר, הוכשרה במקום אחת הטיילות המפורסמות במדינת ישראל, היא טיילת 'ארמון הנציב' ממנה נשקף עד היום הנוף המרהיב אל עבר עיר דוד והר הבית.

 


פורסם בחדשות