הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סקר לסגר: 57% מהצרכנים ענו כי לא יאגרו ביצים


סקר צרכנים מקיף של משרד החקלאות מצא כי כמחצית מהציבור סומכים על הממשלה שתדאג למלאי ביצים מספיק במקרה של סגר נוסף. 18% מהנסקרים ציינו שהם חוששים שיהיה מחסור בביצים בסגר הבא אם יהיה, 57% חושבים שלא יהיה מחסור, 25% לא הביעו דעה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-08-2020



צילום: Rattankun Thongbun - IStock

כמחצית מהציבור בישראל (55%) מאמין כי המדינה תדאג למצאי ביצים מספיק בשוק במידה ויוכרז על סגר בשל משבר הקורונה. כך עולה מסקר צרכנים מקיף שערך משרד החקלאות במטרה להבין מה הניע את הישראלים לאגור ביצים בסגר בחודשים מרץ ואפריל. הסקר אף ניסה להעריך מה יעשו הצרכנים בסגר נוסף, אם יהיה. עם זאת, כשליש מהציבור עדיין יאגור ביצים, למרות הביטחון כי יוכל למצוא אותן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת באמצעות מכון "סמית" במסגרת המעקב ההדוק שמנהל משרד החקלאות על שוק מוצרי המזון הטרי, בכדי לסייע בקבלת החלטות סביב סוגיית הביצים, ולמנוע ככל הניתן מצב של מחסור בביצים במקרה של סגר נוסף.

לאור ממצאי הסקר, הוחלט במשרד החקלאות לאשר יבוא ביצים לישראל במכסות פטורות ממכס, לקראת חגי תשרי בהם עולה הביקוש המקומי לביצים. שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר: "אנחנו עוקבים כל העת אחר התנהגות השוק כדי לוודא שגם היצרן וגם הצרכן אינם נפגעים בתקופת הקורונה. האמון שמפגין הציבור הוא עדות לעבודה הנכונה שנעשית במשרד החקלאות ביצירת ביטחון מזון ושמירה על אספקה רציפה של מזון טרי ובריא לציבור"

בשלב ראשון אושרו מכסות יבוא בהיקף של 20 מיליון ביצים. ובמקביל גורמי המקצוע במשרד ממשיכים לעקוב אחר השוק באופן קבוע ועל בסיס יומי אל מול לולנים, משווקים, יבואנים ורשתות השיווק, ויגדילו את מכסות הייבוא ככל שיתעורר בכך הצורך.

70% מהנסקרים ציינו שקנו יותר מוצרי מזון בתקופת הסגר (מאמצע מרץ ועד תחילת מאי) מאשר בתקופות "רגילות" כאשר מבין סוגי המזון שקנו יותר, בולט האחוז שציינו שקנו "יותר ביצים" (40%), במקומות השני והשלישי ציינו הצרכנים מוצרי חלב (34%) ומוצרי בשר (33%).

על פי תוצאות הסקר ניתן לראות כי צרכנים מעידים ששינו את הרגלי קניית הביצים בתקופת הסגר, תופעה שבמשרד החקלאות כינו "אגירה" – כשני שלישים מהציבור (64%) ציינו שקנו יותר ביצים בתקופת הסגר מאשר בתקופה רגילה (26% הרבה יותר ביצים, 38% קצת יותר ביצים). נתונים אלה מסבירים את תופעת המחסור על המדפים, אך כפי שעולה מתשובות הנסקרים, תופעה דומה של מחסור אינה צפויה לחזור על עצמה במקרה של סגר נוסף.

אחוז הצרכנים שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" עולה ככל שיש יותר נפשות במשפחה, קרי תופעת ה"אגירה" אופיינית יותר למשפחות (18% במשפחות של עד 2 נפשות לעומת 33% במשפחות עם 5 נפשות או יותר). אחוז גבוה (מעל 70%) יותר של מי שהגדירו עצמם בסקר כחרדים ודתיים ציינו שאגרו ביצים בהשוואה לחילונים. בקרב אלו שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" בתקופת הסגר, 15% ציינו שנאלצו לזרוק ביצים בשל חיי המדף המוגבלים של המוצר תוצאה של אגירה ואי שימוש.

58% ציינו שהיה להם קושי למצוא ביצים בתקופת הסגר באזור מגוריהם. על פי הסקר עולה כי הקושי הורגש במיוחד באזור ירושלים, בעיקר בקרב חרדים ודתיים ובעיקר במשפחות עם 5 נפשות או יותר. הנסקרים ציינו כי הסיבה למחסור בביצים בנקודות המכירה נבעה מהעובדה שאנשים קנו יותר ביצים ממה שהיה צריך, קרי קניית יתר שבאה לידי ביטוי באגירה (44%), 30% חושבים שאנשים קנו יותר ביצים בגלל התחושה שנוצרה בציבור למחסור. 22% חושבים שחג הפסח גרם להצטיידות יתר. בציבור החרדי בולט האחוז שציינו שקנו יותר ביצים בגלל חג הפסח (51%).

נמצא קשר משמעותי בין תחושת הקושי למצוא ביצים בתקופת הסגר לבין שינוי הרגלי הקנייה באותה התקופה. בקרב אלו שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" 75% ציינו שהרגישו קושי להשיג ביצים ולכן אגרו ביצים, בקרב אלו שקנו "קצת יותר ביצים" 63% ציינו שהרגישו קושי, ואילו בקרב אלו שלא שינו את הרגלי הקניה, 61% ציינו שלא הרגישו קושי כלל. הקושי הניכר על פי הסקר היה בקרב הצעירים עד 34 ובקרב גילאי הביניים 54-35 בקרב יהודים חרדים ודתיים, בעלי משפחות בנות 5 נפשות ויותר בירושלים וסביבתה.

הסקר בדק את מידת האמון של הציבור בממשלה בהתנהלות בסגר ויכולתה להעניק לו ביטחון מזון בהקשר של אספקת ביצים, ובעתיד, במידת ההסכמה שהממשלה תוכל למנוע מחסור בביצים אם יהיה סגר נוסף. על פי התוצאות בסגר הקודם 58% מהציבור הרגישו ביטחון שהמדינה תמצא פתרון מהיר למחסור בביצים כאשר אחוז דומה, 55% חושבים שהמדינה תוכל למנוע מחסור בביצים בסגר הבא אם יהיה.

במשרד החקלאות מציינים כי הסקר יכול להעיד על דפוסי קניית הביצים אפשרית בתקופת סגר נוסף, אם יהיה. נראה אפוא שצפוי ביקוש מתון יותר לביצים. אולם במשרד החקלאות מסייגים ואומרים, כי התמונה בפועל תלויה במשך ובעיתוי הסגר. בהקשר זה, רק 18% מהנסקרים ציינו שהם חוששים שיהיה מחסור בביצים בסגר הבא אם יהיה, 57% חושבים שלא יהיה מחסור, 25% לא הביעו דעה.

כשנשאלו הצרכנים מה בכוונתם לעשות בפועל בסגר נוסף, אם יהיה, 29% ציינו שיקנו יותר ביצים ויאגרו, כאשר גם בקרב אלו שחושבים שלא יהיה מחסור, 23% עדיין ציינו שבכל זאת יאגרו ביצים.

במונחים של כלל הציבור, 27% גם קנו יותר ביצים (הרבה או קצת יותר) וגם בעתיד יאגרו יותר. הנתון בולט בעיקר בקרב נשים, צעירים עד גיל 34 וגילאי הביניים 54-35, בעלי רמת הכנסה נמוכה מהממוצע, ובקרב דתיים בעלי משפחות עם 5 נפשות או יותר.

והיכן קנו הצרכנים את הביצים בתקופת הסגר, רוב הציבור ציין שקנה את הביצים בסופרים גדולים (68%) או במכולת או מינימרקט באזור מגוריהם (36%), 15% ציינו שקנו במקומות אחרים כמו לול, משווק או מפיץ פרטי, מכירה ביתית וכדומה.

פורסם בחדשות