הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות ישקיע 146 מיליון ₪ בשיפור תשתיות ניקוז


בין הערים שיזכו לתקציבים - נהריה, יבנה, אילת, חיפה והקריות, נוף הגליל, אופקים, ירושלים, חדרה וערים נוספות. ''התקציב יאפשר לנו להתקדם בכיוון הנכון לקראת מניעת שיטפונות והצפות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-08-2020



תעלת הגנה תוקם בפאתי העיר אילת כדי למנוע שטפונות מהערבה, צילום: רבקה אופנבך

למנוע את השיטפון הבא: משרד החקלאות יעביר לרשויות הניקוז תקציב של 146 מיליון ₪ לפרויקטים של ניהול סיכוני שיטפונות, מתוכם כ-96 מיליון ₪ לטובת ביצוע עבודות תשתית כבר בשנה הקרובה, לביצוע עד לחודש דצמבר הקרוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בין הערים שיזכו להגנה מפני שיטפונות: נהריה, יבנה, אילת, חיפה והקריות, נוף הגליל, אופקים, ירושלים, חדרה ורבות נוספות. ''המשרד פועל לאישור תקציבים נוספים לנושא'' אומרים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר

בשנים האחרונות גורמי המקצוע במשרד השקיעו מאמצים רבים להציף את הצורך בהסדרת הנושא, מה ששיכנע את משרד האוצר להעביר את התקציבים לטובת העניין. גם החורף הגשום האחרון סייע בעניין. בנוסף, גופי התכנון דורשים מגורמי תכנון תשתיות לאומיות לכלול כבר עכשיו את פתרונות הניקוז בתהליך התכנון , וכך תוכניות הפיתוח בשנים האחרונות כוללות התייחסות למרכיב זה.

במסגרת התקציב שישקיע המשרד, יזכו שבע תוכניות למימון מלא של המדינה (100%) במסגרת התוכנית הממשלתית להאצת פרויקטים בתחום התשתיות הכוללים מרכיב של הסדרת הניקוז. התוכנית נועדה לעודד מימוש מהיר לפרויקטים בביצוע, או כאלה שתכנונם הסתיים, בכדי לסייע בידם להתבצע במהירות, ולכל היותר עד סוף שנת 2020. המימון המלא נועד בעיקר עבור פרויקטים יקרים שבמצב רגיל מתקדמים בקצב איטי יחסית. בזכות התקציב של המשרד הם יואצו, ותוכנית שהיתה עתידה להימשך מספר שנים תקוצר באופן מהותי.

מעבר לתוכניות המימון המלא, יעניק המשרד מימון ל-61 פרויקטים נוספים, בהיקף של בין 60-90 אחוזים מעלות הפרויקט, על סמך היותו מקדם צרכים לאומיים, כדוגמת פתרונות דיור ותחבורה, לצד קריטריונים סוציו-אקונומיים ופריפריאליים, באופן בו רשויות ניקוז בפריפריה אשר להן רקע סוציו-אקונומי נמוך יותר יזכו לתמיכה גבוהה יותר. התקציב יועבר לטובת תכנון הפרויקט וביצועו בפועל לפי התוכניות השונות.

בין הפרויקטים הנתמכים תינתן הגנה לעיר חיפה על ידי הגדלת מאגר ברוך, כך שיוכל לקלוט יותר מים מנחל הקישון, ולהגן על מפרץ חיפה מפני הצפות באירועי קיצון.

גם העיר אילת תזכה להגנה מהצפות מנחל הערבה ומירדן ע''י הקמת תעלת הגנה בפאתי העיר, שתמנע הצפות באירועי גשם קשים.

העיר יבנה נהנית בשנים האחרונות מפיתוח ובינוי נרחבים, ועל כן מחויבות פעולות להגנה על העיר מנחל שורק שעובר בתוכה, גם בכדי למנוע עיכוב בתוכניות פיתוח וכן למנוע הצפה.

תוכנית נוספת שתצא לפועל בזכות התקציב היא תוכנית "נהריה במעלה", במסגרתה תוכננה בניית מאגרי ויסות מים במרחב מעלה כביש 70 תוך פינוי מחצבת יחיעם. בהמשך יבוצע איסוף נגר הנוצר באגן שבמורד כביש 60 על ידי בניית מאגר נוסף. כל זאת על מנת לדאוג לכך שהמים לא יגרמו נזקים ללב העיר. את תהליך התכנון והביצוע מלווה ועדה ממשלתית, והכוונה היא לבצע כבר לפני החורף הקרוב עבודות שיסייעו לצמצום ההצפות בעיר נהריה.

דוגמה נוספת היא נחל בית לחם, אשר זורם במועצה אזורית עמק יזרעאל באזור גבעות אלונים עובר בסמוך לרמת ישי, כפר יהושע ושדה יעקב. הנחל הציף שטחים חקלאיים וגרם להצפות וסחיפת קרקע בשטחי המשקים. מטרת התקצוב היא להסדיר את תוואי הנחל לכל אורכו ולמנוע הצפות, לצד ניצול ההזדמנות לבצע שיקום נופי אקולוגי בנחל ויצירה של דרך אופניים ומטיילים לאורכו.

באופן דומה יוסדר גם נחל הבשור, אשר זורם במועצה אזורית רמת נגב סמוך לקיבוץ אשלים. פיתוח האזור סמוך לנחל גרם לזרימות חזקות בנחל ולהצפות בשטחים המפותחים. פרויקט ההסדרה יביא לפתרון במעלה הנחל ולאורכו, וכן במורד השטחים הפתוחים בכדי לצמצם את ההצפות לצד יצירת הסדרה נופית.

''משרד החקלאות ימשיך לתמוך ולקדם פרויקטים שונים לטובת הניקוז הכלל ארצי וכן ניקוז מי הנגר, כך שבחורפים הבאים נוכל למנוע חלק גדול מהנזקים הנגרמים על ידי מזג האוויר'' אומרים במשרד ומדגישים, כי היקף התקציבים מחייב את רשויות הניקוז להתגייסות ולמאמץ יוצא דופן בכדי לממש ולבצע את התוכניות ולנצל את התקציב שהעמיד המשרד לטובתם.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "התקציב של 146 מיליון ש"ח יאפשר לנו להתקדם בכיוון הנכון לקראת מניעת שיטפונות והצפות. יש להגדיל אותו ונדרשת לנו עוד תוספת משמעותית כדי לעמוד במטרה. אני סומך על אנשי משרד האוצר שהם מבינים את חשיבות העניין ויפעלו בהתאם כדי לסייע"

פורסם בחדשות