הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לא רק במסעדות: החל שיווק ישיר של פטריות כמהין


מגפת הקורונה האיצה את הליך השיווק הישיר של פטריות הכמהין, שפותחו ואוקלמו בארץ במשך מספר שנים על ידי חוקרי מו''פ צפון. ''שיווק הכמהין מוגבל לתקופה קצרה, שכן הן עונתיות ובעלות חיי מדף קצרים, אך כמובן שהן שוות את הטעימה והמחיר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-07-2020



פטריות כמהין, צילום: מכון המחקר מיגל

עשרות שנים שחוקרים בישראל מנסים לגלות את סוד גידול פטריית הכמהין היקרה והמבוקשת בעולם ולהביא אותה לפיתוח גידול מסחרי בארץ. בתום מחקר שארך מספר שנים, הצליחו חוקרי מו''פ (מחקר ופיתוח) צפון לאקלם את הפטריה בישראל, וכעת היא משווקת גם בשיווק ישיר לצרכנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשל מגבלות הקורונה והעובדה שהישראלים שוהים יותר בבית וגם מבשלים יותר, נוצר ביקוש לפטריות הכמהין מהגליל, שמחירן עדיין נחשב יקר - כמאות דולרים לקילוגרם אחד. כאשר השיווק הישיר הפך לפופולארי, אנשי חוות מתיתיהו של מו''פ צפון ומכו מיג"ל החלו לשווק את הפטריה באמצעות האינטרנט.

פטריות הכמהין נחשבות לאיכותיות והן מבוקשות מאוד במסעדות יוקרה ברחבי העולם - ובשנים האחרונות, גם בישראל. הפטריות מטופחות כיום על גבי שורשי עצי אלון בשטחים חקלאיים, שניטעו במיוחד למטרת גידול הכמהין באזורים הגבוהים בגליל ובגולן וכבר יכולה להעניק מענה ראשוני למסעדות בארץ ולאפשר שימוש בה גם במסעדות הכשרות.

המחקר נערך בהובלתו של ד"ר עופר דנאי במכון המחקר מיג''ל שבבעלות החברה לפיתוח הגליל, בשיתוף קק"ל וקיבוץ ברעם. במחקר בו השתתפו יורם לוצאטי ורפי הלל מברעם, בליווי והדרכה של צוות החוקרים ממכון המחקר מיגל ומו"פ צפון וחוקרים מאוניברסיטת בן גוריון, פותח זן פטריה איכותי ברמה בינלאומית, המוכר גם בשם 'הכמהה הקיצית השחורה' או 'הכמהין של בורגונדי'.


איתור פטריות הכמהין בעזרת כלבים מאומנים, צילום: מכון המחקר מיגל

יובל עוגני, מנהל תחנת המחקר 'חוות מתתיהו' של מו"פ צפון: "מגפת הקורונה שפקדה את העולם כולו והביאה לסגירת ענף הקולינריה בארץ לזמן מה, האיצה את הליך השיווק הישיר ללקוח הפרטי, כולל פטריות הכמהין שגדלות בחוות המחקר ובשטחי הגליל העליון, בגובה של מעל 750 מטרים מעל פני הים. בזמן שיא עונת מלאכת האיתור והאיסוף שלהן, נוצר ביקוש אדיר, מאחר ואנשים החלו לבשל בבית ורצו לגוון תבשילים ולטעום, בזכותם התחלנו בשיווק באופן ישיר, לאו דווקא לשפים, אלא לאנשים פרטיים חובבי בישול. שיווק הכמהין מוגבל לתקופה קצרה, שכן הן עונתיות ובעלות חיי מדף קצרים. אך כמובן שהן שוות את הטעימה והמחיר, אני שמח שהייתה הזדמנות להנגיש את הכמהין לציבור הרחב" אומר עוגני.

ד"ר עופר דנאי, מנהל תחום פטריות במכון המחקר מיגל: "גידול פטריית הכמהין, בתנאי האקלים של ישראל, נחשב להצלחה ויביא להצבת ישראל על מפת הקולינריה העולמית, יחד עם פיתוחים חקלאיים משמעותיים נוספים. פיתוח גידול זה במדינת ישראל הצריך שנים רבות להכשרת הקרקע, נטיעת האלונים ותחילת שתילת הפטריות במחקר והתאמות, כולל סוגי הקרקע המתאימים, תנאי גובה ואקלים וסוג העצים המתאימים לגידול הפטרייה המיוחדת בין שורשיהם. שלא כמו פטריות יומיומיות כמו שמפיניון, שניתן לגדל בקלות יחסית, פטריית הכמהין צומחת בעצמה וקשה מאוד לגדל אותה באופן מסודר ועקבי".


ד"ר עופר דנאי מוביל המחקר והפיתוח של פרטיות הכמהין, צילום: מכון המחקר מיגל

הפטריות נאספות בדרך כלל בחודשים מאי עד אוגוסט ובמידה והטמפרטורות גבוהות עד יולי בלבד. לאיתור פטריות הכמהין נעשה שימוש בכלבים, המאומנים במיוחד לתפקיד איתור הפטרייה הבשלה, מתחת לאדמה בין שורשי העצים, באמצעות חוש הריח. מלאכה הנחשבת מורכבת ומאתגרת.

כעת מתבצע איתור שטחי גידול נוספים בצפון הארץ, בתנאי קרקע ואקלים מתאימים לגידול פטריות הכמהין על פי המחקר. בנוסף, ישנן חברות מסחריות שהחלו להיכנס לתחום הגדול בעיקר בגולן.

מכון המחקר מיגל בקרית שמונה, הינו מכון מחקר יישומי בינלאומי רב תחומי, המתמחה במדעי הביוטכנולוגיה, מדעי המחשב, מדעי הצומח, חקלאות מדויקת, מדעי הסביבה, מזון, תזונה ובריאות, ומקדם את תחום הפודטק, תוך שילוב מחקרים חדשניים על מנת לתת פתרונות תזונתיים, לצורך העתידי, עקב האתגרים הגלובליים הקיימים והצפויים, לאספקת מזון לאוכלוסייה גדלה של בני אדם ובעלי חיים, פיתוח גידולים בתנאי אקלים משתנים, ההתדלדלות בקרקעות ובמקורות מזון אחרים, מחסור במים ועלייה בצריכת החלבון.

פורסם בחדשות