הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עונת הליצ'י בשיאה - אל תפספסו את טעם גן העדן


עצי הליצ'י הראשונים ניטעו בישראל כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וחלקות התצפית הראשונות בראשית שנות הששים. החל מסוף שנות השבעים החלו בארץ הנטיעה נרחבת של הפרי - ומאז הוא מצוי בשפע בשווקים. בישראל גדלים שני זנים עיקריים שמתאימים לאקלים הארץ ישראלי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-07-2020



מטע ליצ'י בגליל המערבי, צילום: חברת מילופרי

עונת הליצ'י החלה השבוע בגליל המערבי, ואת הפרי הטרופי והמתקתק תוכלו למצוא בשווקים, ולתקופה של שמונה עד עשרה שבועות בלבד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחברת מילופרי ממפעלי תשלובת מילואות מעדכנים כי בשנה שעברה יבול הליצ'י היה כ-300 טון, והשנה צפוי ככל הנראה יבול דומה. בעשור האחרון אין בענף זה גידול משמעותי ביבולים, בשל אירועי מזג אוויר קיצוניים שרבים מהם מתרחשים סביב חודש מאי מידי שנה, ופוגעים בחנטים הצעירים של הפרי - מה שמונע מהיבול להגיע אל שיאים חדשים.

מנכ"ל מילופרי תמיר פורת: "תהליך הליצ'י בגליל המערבי תמיד מרגש, זהו תהליך כה קצר לפרי בעל טעם ייחודי.  בדרך כלל הפרי מגיע אלינו ממספר מגדלים מקיבוצים ומושבים בגליל המערבי. הוא נקטף במהלך שלושה עד ארבעה שבועות, מאוחסן, ממוין, נארז ומשווק עד סוף חודש אוגוסט, ובתחילת ספטמבר תוכלו למצוא את האריזות האחרונות של פרי הליצ'י מאזור הגליל המערבי".

מקורו של הליצ'י הוא מסין, שם יש מאות זנים של הפרי, אך בישראל גדלים שני זנים - מאוריציאני, שהוא הזן העיקרי ומוצאו מהאי מאוריציוס שבאוקיינוס ההודי, ופלורידאני שמוצאו מפלורידה. למרות שזהו פרי טרופי, ניתן לגדלו באזורים סוב-טרופיים, כמו ישראל, שבהם הטמפרטורה בחודשי האביב והקיץ נעה בין 23 ל-40 מעלות.


מטע ליצ'י בגליל המערבי, צילום: חברת מילופרי

עצי הליצ'י הראשונים ניטעו בישראל כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת. חלקות התצפית הראשונות ניטעו בראשית שנות ה-60, והחל מסוף שנות ה-70 החלו בארץ בנטיעה נרחבת למדי של הפרי - ומאז הוא מצוי בשפע בשווקים. רוב מטעי הליצ'י מצויים באזור החוף, אך גם בבקעת הירדן, בדרום רמת הגולן, בעמק הירדן ובאזורים חמים נוספים.

יש הטוענים כי פרי הליצ'י הוא פרי של מותרות, אך חשוב לציין כי הוא מכיל כמות גבוהה של ויטמין C גבוהה אפילו מהתפוז, והוא מכונה מלך הוויטמין C, ויטמין אידאלי לחיזוק מערכת החיסון. בנוסף הוא עשיר בזרחן ובוויטמינים מקבוצת B.

בגליל המערבי החלו הנטיעות הראשונות בתחילת שנות ה-80, כאשר הפרי היה נארז במטע ויוצא לשיווק דרך חברת מילופרי. בסוף שנות ה-90 החל מערך אריזה במילופרי, בעזרת מערך ישן שנקנה והופעל בבית האריזה בהתאם לכמויות היבול. "הפרי שלנו גדל ומשווק באיחור ביחס לאזור סובב כנרת, הוא מגיע לבשלות מאוחר בשל מזג האוויר באזורנו. רוב הפרי משווק בדרך כלל לשוק המקומי בעיקר מהסיבה שישנו מעט פרי בארץ, וליצוא בחו"ל נשלחות כמויות קטנות יותר בכדי לשמר לקוחות קבועים, הכמויות ליצוא גדלות כאשר כמות הפרי הכוללת בארץ גדלה" אומר תמיר פורת.

תמיר מספר כי 'ימי קורונה הערימו קשיים בבית האריזה במילופרי, שם נערכנו למשמרות בקפסולות מיד עם פרוץ המגפה. ובנוסף נוצר קושי רב לשיווק בשווקים, תושבי ישראל חוששים מאוד ומוותרים על מותרות, שבניהם פרי הליצ'י. כולי תקווה שלא יהיו קשיים נוספים ושמגפת הקורונה תעלם במהירות וכולנו נוכל לחזור לשגרה".

פורסם בחדשות