הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזהרה מפני הידבקות במחלת קדחת הכתמים הים-תיכונית


המשרד להגנת הסביבה מודיע כי התגלו מספר מקרים של תחלואה באזור חיפה. המחלה מועברת על-ידי קרציות על גבי חיות מחמד ומשק, אך יכולות להימצא גם בחצרות, בגינות ציבוריות, פינות חי וגם בטבע. הרשויות המקומיות נקראות לבצע פעולות מניעה בשטחים הציבוריים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-07-2020



הקרציה נמצאת על בעלי חיים וגם בחצרות ובגנים ציבוריים, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות דיווחים שהתקבלו במשרד להגנת הסביבה מלשכת הבריאות של מחוז חיפה על מקרים של תחלואה בקדחת הכתמים הים-תיכונית (Mediterranean spotted fever - MSF), המשרד מזהיר את הציבור, כי המחלה מועברת לבני אדם באמצעות קרציות, וכי יש לטפל בכלבים ובעשבייה כדי למנוע התפרצות שלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה מסבירה, כי קדחת הכתמים נגרמת על ידי הטפיל ריקציה קונורי (Rickettsia conorii) ומועברת לבני אדם באמצעות עקיצת קרציית הכלב החומה. הקרציות חיות לרוב על כלביים (כלבים, תנים ושועלים), או מתחת לעשביה.

הידבקויות בקדחת כתמים ים תיכונית מתרחשות בעיקר בחודשים החמים, כאשר הקרציות פעילות ובני אדם נוטים לבלות מחוץ לבית. חשיפה לקרציות מתרחשת ברוב המקרים בהקשר של קרבה לחיות מחמד ומשק, אך לעיתים גם ללא קשר כזה. חשיפה יכולה להתרחש בבית, בחצר, בגינות ציבוריות, בפינות חי וגם בטבע. ברוב המקרים אדם שנחשף לקרציות יהיה מודע לחשיפה, אולם בחלק מהמקרים חשיפה לקרציות יכולה להיות לא מורגשת. גם כאשר נחשפים לקרציות נגועות, המחלה תתפתח רק בחלק קטן מאוד מהנחשפים.

המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות המקומיות באזור חיפה לבצע פעולות מניעה לטיפול ודילול עשביית הפרא בשטחים הציבוריים, בפרט במקומות שבהם מסתובבים כלבים וחיות בר.

יש לציין, כי פיזור של תכשירי הדברה תברואיים כנגד קרציות אינו מומלץ בשטחים פתוחים, וכי יש להדביר רק בסביבת מרבץ בעל החיים בתכשירים מתאימים, בהתאם להוראות התוויות.

המשרד להגנת הסביבה פנה לשירותים הווטרינריים, כדי שיקראו לציבור בעלי הכלבים באזור לבצע טיפול כנגד קרציות לכלב באמצעות תכשירים וטרינרים מאושרים, והנחה את הרשויות לבצע טיפול כנגד קרציות רק בתחומי ישוב בעזרת תכשירי הדברה תברואיים מאושרים.

עוד על קדחת הכתמים / הבהרות באתר משרד הבריאות -בקישור כאן

פורסם בחדשות