הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''טיוטת חוק ההסדרים נראית כמו פח אשפה סביבתי''


בעמותת שומרי הבית טוענים כי חוק ההסדרים פוגע באיכות הסביבה ובבריאות הציבור, מפקיע מהמשרד להגנת הסביבה את תחום הרגולציה ומותיר בידיו את תחום הפיקוח והאכיפה. למעשה, הוא יהפוך את גילה גמליאל לשרה בלי תיק. העמותה הגישה למשרד האוצר התנגדויות לחוק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-07-2020



מפרץ חיפה, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

גילה גמליאל נכנסה למשרד להגנת הסביבה, כשהיא מציגה עמדה ברורה וסביבתית בתחומים הבוערים שעל הפרק - ממשבר האקלים, דרך קידום אנרגיות מתחדשות בישראל ועד לסגירת התעשייה הפטרוכימית המזהמת במפרץ חיפה ובחינת המודל לניהול פסולת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

''למרות כל ההצהרות הללו, שיש לומר ביושר עדיין מחכות לפירעון, לא בטוח שהשרה להגנת הסביבה לקחה בחשבון שאישור חוק ההסדרים החדש יהפוך אותה למעשה לשרה בלי תיק'' אומרים ב'עמותת שומרי הבית'. ''חוק ההסדרים, שיובא לדיון בממשלה בשבוע הבא, מכיל שורה של סעיפים בלתי סבירים לחלוטין, המסוכנים לבריאות הציבור ולסביבה בישראל''.

חוק ההסדרים מובא לאישור הכנסת לצד חוק התקציב, ובו תיקוני חקיקה רבים שהממשלה רואה צורך באישורם בכנסת על מנת ליישם את מדיניותה ותוכניותיה הכלכליות.

''החוק ממחזר מהלכים אנטי סביבתיים, שעלו לא פעם בעבר, בצורה זו או אחרת, אבל זה ההיבט "הסביבתי" היחיד שבו'' אומרים בשומרי הבית. ''מאידך, הוא פוגע בכמה נקודות סביבתיות מרכזיות, בעיקר בתחום הרגולציה והפיקוח הסביבתיים, כשהמסר הוא הקלות ליזמים ולתעשיינים במחיר של פגיעה באיכות הסביבה ובבריאות הציבור. לדוגמה, החוק מעלה שוב את נושא הרגולציה החכמה, כלומר ייעול תהליכי הרגולציה במשרד להגנת הסביבה, נושא שמשרד ראש הממשלה ניסה לקדם בעבר ונבלם. הבעיה היא שבאמתלה של ייעול תהליכים וחיסכון כספי לגופים השונים במשק, שני תחומים חשובים המקובלים על כולם, האוצר מבקש למעשה להפחית את הרגולציה, ולא רק מבחינה כמותית, אלא בעיקר מבחינה איכותית''.

העמותה הגישה למשרד האוצר מסמך התנגדויות, בו נטען כי החוק שיובא לדיון בממשלה בשבוע הבא, מכיל שורה של סעיפים בלתי סבירים לחלוטין,  המסוכנים לבריאות הציבור ולסביבה בישראל. בין היתר:

• קנסות ועיצומים למפעלים מזהמים מכוח חוק אוויר נקי יופחתו ב- 50%, בבחינת "משתלם לזהם".

• מפעלים המחזיקים בחומרים מסוכנים יקבלו היתר לעשר שנים, במקום לשנה כיום.

• מזהם יוכל לפנות ישירות לעובד בכיר ואז למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כדי לערער על הגבלות, אך לציבור לא תהיה כל זכות לערער על כך. נזכיר כי מנכ"ל המשרד הוא מינוי פוליטי והחלטותיו עלולות להישען על אינטרסים פוליטיים יותר מאשר על בריאות הציבור.

• מפעלים יוכלו לבחור בעצמם את הטכנולוגיה למניעת זיהום אוויר. האם הם יבחרו בטכנולוגיה הטובה ביותר או שמא בזו הזולה ביותר?

• יבוטל דה-פקטו שיקול הדעת של המשרד להגנת הסביבה בהקשר לתנאים נוספים לרישיון העסק.

• יופחת הסכום המוגדר כ"השלכה כלכלית" בגינו מפעל יכול לערער על הכבדה רגולטורית, מ- 200 מיליון ש"ח ל- 10 מיליון ש"ח בלבד.

• מפעלים שיוגדרו כבעלי חשיבות לאומית, תופקע הסמכות של הרשות המקומית ליתן להם רשיון עסק וזו תוענק לוועדה החסרה את הידע המקצועי המצטבר במשרד להגנת הסביבה.

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית": "על פי ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר בישראל עולה לנו 27 מיליארד שקלים בשנה. זה לא מפריע לממשלה לדון בשבוע הבא בחוק ההסדרים, במסגרתו יאושרו שורה של צעדים שיפגעו באופן אנוש בסמכויותיו ובתפקודו של המשרד להגנת הסביבה, ירוקנו מתוכנו את חוק אוויר נקי ויחזקו את פוטנציאל המזהמים לפגוע בבריאות הציבור. חוק אוויר נקי הוא "מסיכת הפנים" המגינה עלינו מפני מחלות ומוות. על הממשלה לפעול לייעול הרגולציה באוריינטציה של דאגה לבריאות העם, לא לרווחי המפעלים המזהמים. טיוטת חוק ההסדרים נראית כמו פח אשפה סביבתי, לתוכו הושלכו כל החוקים בעלי ההשלכות הסביבתיות החמורות, שהממשלה לא הצליחה לקדם בשנים האחרונות''.

''במידה ואכן יתקיים מחטף לטובת התעשייניים ונגד האינטרס הציבורי, נשקול פנייה לבית המשפט בבקשת סעד". אומר ספיר.

פורסם בחדשות