הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' שמחון: צריך לסגור את מפעלי בז''ן עד 2025


שמחון אמר בוועדת הפנים והגנת הסביבה כי האלטרנטיבה היחידה היא סגירת מפעלי בזן ויבוא תזקיקים. רשות מקרקעי ישראל הציגה את התכנית לפיתוח מפרץ חיפה והקמת כ-100,000 יח''ד וכ-2 מיליון מ''ר של שטחי תעסוקה. השרה להגנת הסביבה גמליאל: ''נוביל את המהלך של סגירת בז''ן ונציב יעדים סביבתיים ברורים לשיקום הקרקע ולחיזוק המטרופולין''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2020



מפרץ חיפה, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"אפשר וצריך לסגור את מפעלי בז"ן שבמפרץ חיפה עד סוף 2025", כך אמר אתמול (ב') פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, בדיון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה על מפרץ חיפה והתוכניות לפינוי המפעלים המזהמים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''התשלובת הזו מונעת את קידום מטרופולין חיפה. הוא מידרדר כבר 30 שנה, ובלי סגירת התשלובת הוא ימשיך להידרדר'' הוסיף שמחון ודחה אפשרות להעתיק את המפעלים למקום אחר בהסבירו כי לצעד הזה אין היתכנות כלכלית.

הדיון נערך ביוזמת יו''ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ, על רקע פרסום דוח מקינזי. בדיון השתתפה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, ורשות מקרקעי ישראל שהציגו בו לראשונה את פרויקט שער המפרץ, פיתוח מפרץ חיפה והקמת פרויקט לאומי של כ- 100,000 יח"ד וכ- 2 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה במקום.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "אני מלווה באופן צמוד את המאבק של תושבות ותושבי חיפה והקריות זה תקופה ארוכה. האנשים שחיים בזיהום אוויר מתמיד, באזור שתחלואת הסרטן בו היא מהגבוהות בארץ. הנושא הזה עבורי הוא לא רק נושא סביבתי ובריאותי . אני רואה מול עיני את האנשים, את הילדים, את תושבי העיר היפהפיה שמגיע להם לגדול ולצמוח בביטחון ולכן השאיפה היום בדיון היא קביעת לוח זמנים מוגדר לקידום החלטת ממשלה לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה''.

''לפני מספר שבועות היינו עדים לקריסת "הלבניה" שהייתה אחד הסמלים של העיר. ואכן יש משהו סמלי בקריסה הזו שממחיש את השינוי מאז הקמת המפעלים הללו בימי המנדט הבריטי. מפעלים שהיוו מקור לגאווה, לאנרגיה ועבודה בעבר, הפכו בחלוף הזמן לקריה פטרוכימית עצומה בלב אוכלוסייה אזרחית" הוסיפה חיימוביץ'.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה בדיון כי ''ישראל תיגמל משימוש בדלקים מזהמים. תזקיקי הנפט יצטמצמו. תם עידן הדלקים הפוסיליים. לא צריך בתי זיקוק בחיפה. זה לא יקרה ביום אחד. צריך לתת מענה להעסקת העובדים, לאחסון. צריך להוביל זאת בשותפות עם התושבים ועם בעלי העניין. זה פרויקט לאומי שיבוסס על אנרגיות מתחדשות וחיזוק מטרופולין חיפה. אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות, קלינטק, טכנולוגיות סביבה חדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים. זה לא חלום! בקרוב זו תהיה המציאות''.

ד"ר ליהי שחר, ראש צוות המתכננים: "במפרץ חיפה יש היום כ-200 מפעלים. אין כוונה לגלח את כל השטח. יש קבוצת מפעלים שמתכוונים לסגור ולא להעתיק. את השאר יש להעביר תהליך התחדשות. מי שיבקש לעבור לדרום, נתמוך בו. אין כוונה להקים קריה פטרוכימית בנגב, בטח לא תעשיות מיושנות. מקורות מזהמים ייסגרו. כל הקריות שמסביב למפרץ מנותקות היום. זו אינה סביבה לבני אדם. אי אפשר ללכת ולנסוע באזור. האזור יהפוך ללב המטרופולין ויחבר את כל הצפון לאזור הזה".

ח"כ תמר זנדברג: "אני שומעת את הצהרות השרה להגנת הסביבה, ואת דברי אבי שמחון, היינו כחולמים. לשמוע שב-2025 תיסגר התעשייה המזהמת לטובת אוויר, קרקע ומים ותושבי חיפה והצפון, זה לא פחות מהיסטוריה. למרות שהדרך ארוכה, ואנחנו עוד נחזור לפרוטוקולים לבדוק מה הובטח. שנים ניסינו להסביר כמה התעשייה הזו לא נחוצה למדינה יחסית לנזק שהיא גורמת".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "התוכנית פנטסטית, מתכללת הכל. השאלה כמה מצליחים להופכה למציאות". ד"ר ליהי שחר: "יש בתוכנית אתגרים: ליצור חלופות למשק האנרגיה, לעבות את ייבוא התזקיקים. זה אומר שיותר אניות יעגנו. אנו בוחנים זאת מול כל הנמלים בישראל. מתכננים שהנמל החדש במפרץ חיפה ישרת רק ייבוא תזקיקים".

ברוך בורוכוב, רמ"י: "במתחם החדש יתגוררו 350,000 איש. הכוונה שזה לא יפגע ביישובים אחרים באזור, אלא יהווה חלק מפתרון מלא במשיכת אוכלוסייה חדשה. הפרויקט ייצור מקומות עבודה הרבה מעבר לאוכלוסייה, זה יהווה מנוף לגידול. במפעלים המזהמים מועסקים כיום כ-5000 איש במעגל ראשון ושני.

עלות ניקוי הקרקע בשטחי המפעלים מוערכת במיליארד ₪. המקור הכספי לא מתבסס על תקציב המדינה, אלא מקרקעות שיימכרו, ששוויין 13.5 מיליארד ₪. יוקמו 100,000 יחידות דיור ו-2.1 מיליון מ"ר לתעסוקה. השיווק יחל ב-2026, 1500-2000 יחידות דיור בשנה, וזה יימשך כ-40 שנה".

ראש עיריית נשר, רועי לוי: "חייבים להכביד תקנים, להקשות על בז"ן. לגרום להם לסגור. שיפנימו שהם לא רצויים. שיבינו שהם יוצאים מהמפרץ. יש אחדות דעים בין ראשי הערים באזור, שבז"ן צריכים להתפנות, ולמצוא תעסוקה למאות עובדים שחרדים לפרנסתם. לא ניתן לתוכנית לעבור בלי למצוא חלופה תעסוקתית".

ראש עיריית חיפה, עינת קאליש: "זה אירוע היסטורי מרשים ביותר. במרץ 2019 זה אושר בוועדה המקומית פה אחד. עיריית חיפה והוועדה מקומית לחלוטין אתכם. התוכנית מציגה חזון יוצא דופן. העיר הולכת להיות הכי אטרקטיבית בישראל".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "הצגת הפרויקט הלאומי של מפרץ חיפה היום בוועדה הינו ציון דרך במאבק רב שנים של הוצאת מזהמים מהמפרץ, נמשיך ללוות בדיוני המשך את קידום התוכניות לצעדי מימוש בפועל. הוועדה מבקשת מהמועצה הלאומית לכלכלה להעביר לידיה את דו"ח מקנזי המלא, ללא השחרות".

פורסם בחדשות