הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו 20 מתוך 25 חוות בודדים בנגב


משרד החקלאות דיווח היום בכנסת, כי הוועדה הבין משרדית לעניין הסדרת חוות הבודדים אישרה 20 בקשות עד כה. 4 בקשות נפסלו ואחת נמצאת בתהליכי אישור. יו''ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי: ''נשקול לקדם הסדרה מאוזנת שתתייחס לכלל ההתיישבות בנגב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-06-2020



חוות נאות בנגב, מאת: ד''ר אבישי טייכר  - נוצר על ידי מעלה היצירה CC BY 3.0, ויקיפדיה

משרד החקלאות הודיע היום (ב') במסגרת דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, כי הוועדה הבין-משרדית להסדרת חוות הבודדים בנגב, אישרה 20 מתוך 25 הבקשות שהוצגו לפניה. הוועדה בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה היום ישיבת מעקב אחר הסדרת חוות הבודדים, בהמשך לתיקון חוק הרשות לפיתוח הנגב אותו אישרה בכנסת ה-20.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התיקון נועד להסדיר את מעמד החוות, עשרות שנים אחרי שהמדינה עצמה שלחה את בעליהן להתיישבות הבודדים בנגב. היו"ר מרגי פתח את הדיון ואמר כי לפי החוק מחויב שר החקלאות לדווח לוועדה על הסדרת החוות, שנועדו להביא לנגב תיירות, חקלאות ותעסוקה. הוא הוסיף כי ידרוש התייחסות גם להסדרת התיישבות הבדואים בנגב.

ממלאת מקום מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות, רותי פרום, אמרה כי הוועדה הבין משרדית להסדרת החוות, בה חברים גם נציגי משרדי המשפטים, הגנת הסביבה, פיתוח הנגב והגליל והתיירות, החלה לפעול באפריל 2018, ומאז קיבלה 25 בקשות לאישור חוות בודדים. לדבריה, הוועדה קיימה 10 ישיבות, בהן אושרו 20 בקשות, בקשה נוספת נמצאת בהליכי אישור ועוד 4 בקשות נפסלו לאחר שלא עמדו בתנאי הסף להגשת הבקשה.

יו"ר הוועדה להסדרת חוות הבודדים ונציג המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אלי וקנין, אמר כי כ-90% מהחוות הוסדרו וכי הוועדה פעלה להסדיר כמה שיותר חוות ולמצוא כמה שיותר פתרונות.

לעומת זאת, סגן מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, טל פודים, אמר כי המינהל לא חבר בוועדה ולא יוכל לקדם תכניות לחוות בודדים שלא תואמות את תמ"א 35 ואת מדיניות המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ח"כ בצלאל סמוטריץ, שיזם את התיקון לחוק שאושר בשנת 2017, אמר כי לו הייתה התאמה למדיניות המועצה הארצית לא היתה נדרשת חקיקה. "המחוקק הורה לכם להסדיר את החוות למרות שהן לא תואמות את השקפתכם", אמר ח"כ סמוטריץ. הוא הוסיף כי הוא מקווה שרשויות התכנון לא יתקעו מקלות בגלגלים ויקדמו הסדרת החוות שקיבלו את אישור הוועדה הבין משרדית.

ח"כ סעיד אלחרומי אמר מנגד כי הסדרת החוות כיא אישור בדיעבד של הפרת חוק, כאשר תיקון החוק מהווה אפליה מתמשכת נגד היישובים הלא מוכרים בנגב. "מינהל התכנון מקבל עסקה גמורה וחוות הבודדים מקבלים מסלול עוקף ועדות תכנון, בעוד שעל הכפרים הלא מוכרים חלים כללי התכנון – זו אפליה זועקת לשמים", אמר. ח"כ אנטאנס שחאדה הוסיף כי מדובר בחוק שנועד לתת אישור לפלישה לקרקע ועבירה על החוק בעידוד המדינה.

היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הוא חי בנגב מאז שנת 1962 ולא מכיר איזה חוק שכן חל בנגב. באשר להסדרת יישובי הבדואים אמר ח"כ מרגי, כי הממשלה מוכנה להסדיר אך יש קבוצות שלא מאפשרות זאת. ח"כ יבגני סובה הוסיף כי הרושם המתקבל הוא שאין ריבון בנגב, ואם אפשר יהיה להסכים שמדינת ישראל היא הריבון בנגב אז אפשר יהיה להתקדם להסדרה.

בתום הדיון סיכם היו"ר מרגי ואמר כי משרד החקלאות קיים את חובת הדיווח, וציין לחיוב את עבודת הוועדה הבין משרדית. עם זאת הוא הוסיף כי "הוועדה תובעת מנציגי משרדי הממשלה לפעול לאישור חוות נוספות, בהתאם לחוק ותכליתו, וממליצה לתקן את החוק ולקבוע כי את הדיווח לוועדה ימסור השר לפיתוח הנגב והגליל". עוד אמר היו"ר מרגי כי לאחר הדיווח הבא תשקול ועדת הכלכלה אם להוסיף את נציגי מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל כחברים בוועדה הבין משרדית. "אם ניווכח שאכן הם רוצים לתרום מכוחם ומרצם לגמר התכנון – נתקן את החוק", הוא סיים בכך שהודיע כי יקיים ישיבת עבודה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, כדי להביא מוצר מוגמר שייתן התייחסות לכלל ההיבטים של ההתיישבות בנגב, ולא רק לחוות הבודדים.

פורסם בחדשות