הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאגר תחמושת ירדני ממלחמת ששת הימים נמצא ליד הכותל המערבי


התחמושת שהוסתרה ככל הנראה ע''י חיילי הליגיון הירדנית התגלתה בקרקעיתו של בור מים מתקופת המנדט הבריטי. ''לרוב אנחנו מוצאים בחפירות ממצאים עתיקים מלפני אלף או אלפיים שנה, אבל הפעם, זכינו לדרישת שלום בת 53 שנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2020



מחסנית שבורה עם קליעים של מקלע ברן. צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

מצבור נשק מימי מלחמת ששת הימים, נחשף אתמול (ה') בחפירה ארכיאולוגית שמתבצעת מתחת ללובי של אתר ממנהרות הכותל המערבי. התחמושת הוסתרה בקרקעיתו של בור מים מתקופת המנדט הבריטי. בין הפריטים שנמצאו - מחסניות מלאות בכדורים, כידון וחלקי רובה נוספים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החפירות במקום מתקיימות בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, לקראת הכשרת כניסת מבקרים לסיור חדש ומרתק, בנוסף לסיור הקלאסי של מנהרות הכותל. חבלני משטרת ישראל הגיעו למקום ובדקו את הפריטים.


מתחם חפירת בית שטראוס, צילום: שי הלוי - רשות העתיקות

לדברי ד"ר ברק מוניקנדם-גבעון ותהילה שדיאל, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "במהלך חפירת בור המים חיכתה לנו הפתעה: כעשר מחסניות מלאות של מקלעי ברן וחלקים מרובה לי אנפילד הבריטי. לרוב אנחנו מוצאים בחפירות ממצאים עתיקים מלפני אלף או אלפיים שנה, אבל הפעם, זכינו לדרישת שלום שהוקפאה בזמן, בת 53 שנים''.


בור המים בו הוסלקה התחמושת, צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

''ככל הנראה, זהו מצבור נשק שהוטמן במכוון על ידי חיילי הליגיון הירדני במהלך מלחמת ששת-הימים, אולי בזמן שצה"ל שחרר את העיר העתיקה. בור המים שחפרנו שימש את מבני המגורים של שכונת המוגרבים שהיתה בנויה באזור רחבת הכותל של היום", הוסיף מוני קנדם-גבעון.


אוסף התחמושת שנמצא בסליק, צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

אסף פרץ מרשות העתיקות, שזיהה את התחמושת, סיפר כי מדובר בתחמושת שיוצרה בבריטניה במפעלי Greenwood and Batley LTD, שנמצא בלידס, יורקשייר. ''לפי הסימנים על כרכוב (החלק האחורי) הכדורים, התחמושת יוצרה בשנת 1956 והגיעה לידי הליגיון הירדני. חשיפת סליק התחמושת למקלעי ברן, מתאימה לשני מקלעים אחרים שנמצאו לפני כעשר שנים בבור מים אחר ברחבת הכותל המערבי, בחפירתה של ד"ר שלומית וקסלר-בדולח מרשות העתיקות." הוסיף פרץ.

מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר כי: "בצד החשיפות המפוארות של עמנו מתקופת בית שני, אנו שמחים על מציאת שרידים גם מהמלחמה של הדור האחרון להשבת ליבו של העם היהודי להתרפק על אבני הכותל המערבי. הגילוי מזכה אותנו בעלי הנס- להכיר בניסיו של בורא עולם במקום הזה."

לפני כחודש, פרסמו רשות העתיקות והקרן למורשת הכותל המערבי כי בחפירה הארכיאולוגית נחשפה מערכת תת קרקעית מסקרנת חצובה בסלע מימי בית שני, למרגלותיו של מבנה ציבור מרשים בן 1400 שנה.

פורסם בחדשות