הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


3 שנים אחרי שזוהם, נחל אשלים נפתח לציבור הרחב


הנחל היה סגור מאז 2017 בעקבות קריסת בריכת הפוספוגבס של חברת רותם אמפרט, ממנה פרץ זרם אדיר של מי בוצה אל מורד נחל אשלים לאורך יותר מ- 20 ק''מ. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: ''אני שמחה לבשר על הפתיחה המחודשת של נחל אשלים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-06-2020



הזיהום בנחל אשלים בשנת 2017, צילום: ג'ורגי נורקין - רשות הטבע והגנים

נחל אשלים שבשמורת מדבר יהודה, ייפתח מחדש למטיילים בהנחיית השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל. הנחל שמוגדר ברובו כשמורת טבע, נסגר בשנת 2017 בשל זיהום קשה בעקבות אירוע קריסת בריכת הפוספוגבס של חברת רותם אמפרט מקבוצת כימיקלים לישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות קריסת הקיר המזרחי של בריכה מס' 3 קרס, החלה גלישה מסיבית של 100-200 אלף קוב של מי בוצה מהבריכה לסביבה. תכולת הבריכה פרצה בזרם אדיר במורד נחל אשלים במשך כ-48 שעות ולאורך יותר מ- 20 ק"מ, תוך גרימת נזק רב לחי ולצומח בנחל ותוך חשש ממשי לפגיעה בציבור ובסביבה.  המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה מנהלת חקירה פלילית לבדיקת נסיבות האירוע וחשדות לעבירות על חוקי הסביבה בנושא זה.



הזיהום בנחל אשלים בשנת 2017, צילום: עודד נצר - המשרד להגנת הסביבה

בתום עבודה מקצועית ממושכת, נציגי המשרד להגנת הסביבה ונציגי רשות הטבע והגנים השלימו באחרונה בחינה מעמיקה של סקר סיכונים מורכב ומקיף שגובש על-ידי מומחים בתחום, בהם של חברה בין-לאומית, על מנת לבחון את הסיכון האפשרי למטיילים ועובדי רשות הטבע והגנים. הליך זה הסתכם בביצוע סדרת דיגומי קרקע ולמי הגבים בנחל אשלים שנערכו בשבועות האחרונים, במטרה להשוות את הערכים העדכניים בנחל, לערכים המחושבים בסקר סיכונים – לשם בדיקת האפשרות לפתוח שוב את הנחל למבקרים. במסגרת זו, ניטלו דגימות קרקע מרובות לאורך הנחל ונדגמו מי הגבים. התהליך לווה בשטח על-ידי צוותי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים.


צילום: עודד נצר - רשות הטבע והגנים

מהבדיקות שנערכו, נמצא כי ריכוזי המזהמים לאורך הנחל הם נמוכים מהערכים המחושבים. לאור תוצאות אלה, ולאחר התייעצות במשרד הבריאות, עולה כי אין סיכון למבקרים בשמורה וכי אין מניעה לאפשר כניסת מבקרים לנחל.

נחל אשלים, בגבול מדבר יהודה וצפון-מזרח הנגב, נחשב אחד היפים במרחב זה. הוא מתהדר בקניוני סלע יפהפיים, במפל נישא ומרשים, ואחרי שיטפונות גם בגבי מים חיים. זהו נחל קצר ותלול שמנקז שטח של כ-80 קמ"ר בין מישור רותם במערב לכיוון דרום ים המלח במזרח. בנחל נקיק עמוק ובו גבים האוצרים מים במשך מספר חודשים בשנה. מעבר לחשיבותו כבית גידול למגוון בעלי חיים וצמחים שנהנו מזמינות מים באזור צחיח, היווה נחל אשלים משך שנים רבות מוקד לטיולים אתגריים לבודדים וקבוצות, כאשר בכל שנה טרם פריצת הבריכה וזיהום הנחל, הגיעו אליו אלפי מטיילים.


השרה גילה גמליאל, צילום: המשרד להגנת הסביבה

כחלק מהליכי הניטור והבקרה על איכות המים בגבי הנחל, המשרד להגנת הסביבה דרש מחברת כי"ל לגבש תכנית לניטור ולבקרה אחר איכות המים בגבים, שתגובש בתיאום עם רשות הטבע והגנים.

השרה להגנת הסביבה, ח"כ גילה גמליאל: "אני שמחה לבשר על הפתיחה המחודשת של נחל אשלים! עלינו לשים בראש סדר העדיפויות את השמירה על הטבע. המדיניות ברורה - אפס סובלנות כלפי חברות הפוגעות בסביבה. נעשה הכול כדי לוודא שהטבע והנחלים בארצנו נשמרים''.

פורסם בחדשות