הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אורח במתחם הכנסת: דורבן הודי


בחברה להגנת הטבע שאנשיה נקראו למקום, אומרים כי הדורבן ככל הנראה חיפש מקור מים להרוות את צמאונו, או פשוט תר אחרי מקום מחבוא לשעות היום. דלת השירותים בהם התבצר הושארה פתוחה ובמהלך הלילה הוא עזב את המקום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-06-2020



הדורבן ההודי בשירותי הכנסת, צילום: חיים בר - באדיבות החברה להגנת הטבע

דורבן הודי מפוחד התגלה אתמול בלילה (א') בשירותים הציבוריים מול משכן הכנסת. בסופו של דבר, במהלך הלילה הוא יצא מהמקום ונעלם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתחנה לחקר ציפורי ירושלים על שם נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, התקבלה אמש שיחת טלפון ממשמר הכנסת על דורבן ש''מתבצר" בשירותים. אמנם עובדי ומתנדבי התחנה כבר התרגלו להקפצות על בעלי-חיים ברחבי העיר, אולם לשיחה כזו לא ציפו. אנשי משמר הכנסת שלחו אותם לשירותים הציבוריים שמול המשכן, שם גילו את הדורבן המפוחד.

חיים בר, מתנדב בתחנה לחקר ציפורי ירושלים מספר: "עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, התקשר אליי ואל אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי הטבע העירוני בחברה, וסיפר שיש דורבן שנמצא בתוך השירותים של הכנסת ושנלך לראות מה איתו ולנסות להוציא אותו. הלכנו לשם ומצאנו בתוך תא שירותים דורבן יושב ומחכה. אמרנו לנציגי הכנסת להשאיר את השירותים פתוחים למשך הלילה, והוא יצא לבד. לפי דעתי, הדורבן חיפש מקום לשתות או סתם להתחבא בזמן היום, והוא מצא את השירותים של הכנסת כמקור מחבוא טוב וכנראה גם מקור מים לשתות".

במהלך הלילה, מצא הדורבן את דרכו החוצה והבוקר, הוא כבר לא היה נוכח במתחם קריית הלאום. "לדורבן ולמבקרים שלום", מוסיף עמיר בלבן.

דָּרְבָּן מצוי או דָּרְבָּן הודי (Hystrix indica) הוא המכרסם הגדול ביותר ביבשת אסיה והיחיד מבני משפחת הדרבניים המצוי באופן טבעי בישראל. הוא נקרא כך בשל הדָּרְבָּנוֹת (קוצים ארוכים) המכסים את גופו. אורכו כ-60–70 סנטימטרים, ובמקרים חריגים הוא יכול להגיע גם לאורך של מטר ויותר. משקלו של זכר בוגר הוא כ-17 קילוגרמים. זנבו קצר, ואורך קוצי גבו כ-30 סנטימטרים.


הדורבן ההודי בשירותי הכנסת, צילום: חיים בר - באדיבות החברה להגנת הטבע

במחקר שערך פרופ' צבי סבר, זואולוג וחוקר בתחום האקולוגיה ההתנהגותית מאוניברסיטת אינדיאנפוליס, נמצא שהדרבנים שוכנים במשך היום במחסות הנמצאים מתחת לפני הקרקע (מחילה, מאורה, סבך צמחייה או מערה), ואחרי שקיעת השמש יוצאים לעבר האזור שבו יאכלו במשך הלילה. לפני הזריחה מקפידים הדרבנים לחזור אל מקום המחסה הקבוע, אלא אם התגלו על ידי טורף, שאז יברחו אל מחסה חלופי כדי שלא לגלות את מיקומו של המחסה הקבוע. זכר ללא בת זוג נוהג לשטט בחופשיות, כשהוא מחפש נקבה להקים עמה משפחה.

התחנה לחקר ציפורי ירושלים על שם נילי ודוד היא אתר הטבע העירוני הראשון מסוגו בארץ, ומהווה מוקד משיכה למאות אלפי ציפורים צבעוניות ואלפי מטיילים וקבוצות בכל עונות השנה. התחנה, הצמודה לכנסת, שומרת על אחד מאתרי הטבע המיוחדים בירושלים, והיא מציעה למבקרים, בודדים וקבוצות, הזדמנות להגיע אל מרחק נגיעה מתופעות טבע מרתקות ומיוחדות, בצורה פשוטה ומתאימה לכל הגילאים, ומעניינת הן לילדים צעירים, הן למבוגרים וגם למומחים לטבע.

התחנה מציעה פעילויות בתיאום לקבוצות תיירים, תלמידים, ומשפחות: טיבוע ציפורים בביתן ע"ש אריאל ויסמן, בו ניתן לפגוש אותן מקרוב; סיורים מודרכים בעמק הצבאים, גן הוורדים, ואתרי טבע עירוני אחרים; סיור תצפית במסתור ובשטח התחנה; נטיעות; גלריה לאומנות ע"ש גייל רובין, בתוך המבנה החי הראשון בארץ; סרט "יומן שדה" של עמיר בלבן, המתאר את הטבע שבתוך העיר, כחלק מהביקור.

פורסם בחדשות