הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוף חכם : טכנולוגיה ישראלית חדשנית תסייע למצילים בחופי הים


מערכת סייטביט תזהה ותתריע בפני המצילים על מצבי סכנה למתרחצים בחופי הים - כמו ילד שנמצא לבד, סחף או אדם טובע. המערכת שהוצבה בשיתוף רשות הטבע והגנים תהפוך את הגן הלאומי חוף פלמחים ל'חוף החכם' הראשון בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-05-2020



גן לאומי חוף פלמחים. צילום יניב כהן רשות הטבע והגנים

מציל שפוקח עיניים בו זמנית על כלל המתרחצים ומזהה סיכונים מתקרבים כמו זרמי מים או ילד ששוחה לבדו במעמקי הים- הם לא בגדר מדע בדיוני עתידני. לאחר שבקיץ שעבר גבתה עונת הרחצה 46 קורבנות נוספים בחופי הים בישראל, רובם יש לומר בחופים לא מוכרזים ושלא בשעות הרחצה המותרות, עם פתיחת עונת 2020 תציב חברת סייטביט (Sightbit), פיילוט של מערכת חדשנית ראשונה מסוגה לצמצום סכנת טביעות וזיהוי מצבי סיכון בגן הלאומי חוף פלמחים, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שירותי ההצלה בעולם כולו מתמודדים מדי קיץ עם אתגרים רבים מול איתני הטבע והסכנות האורבות בחופי הים, ועתה פתרון חדשני פרי פיתוח ישראלי מאפשר לרתום שימוש בטכנולוגיות מתקדמות למען ביטחונם ובריאותם של המתרחצים, מעבר למשקפת המציל.


מערכת סייטביט בגן הלאומי חוף פלמחים. צילום יניב כהן רשות הטבע והגנים

הטכנולוגיה החדשנית פותחה בחברת סייטביט, סטארט-אפ ישראלי חדש שהקימו ארבעה סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון. החברה קיבלה השקעה מקקטוס קפיטל, קרן ההון-סיכון הסטודנטיאלית שהקים מרכז יזמות 360 באוני' בן-גוריון להשקעה בסטארט-אפים של סטודנטים ובוגרים טריים, כחלק ממעטפת הכשרה וליווי לסטודנטים יזמים.

המערכת המתקדמת של סייטביט שפיתחו נתנאל אליאב, גדי קובלר, מינה שיזף ואדם ביסמוט, רותמת כלים של בינה מלאכותית וטכנולוגיית עיבוד תמונה לטובת מניעת מקרה הטביעה הבא ושמירת חיי המתרחצים. המערכת שתוצב לתקופת ניסיון החל מה-1.6 בגן הלאומי חוף פלמחים, המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים , תנטר ותנתח בזמן אמת נתונים מסביבת החוף ותסייע טכנולוגית לשירותי ההצלה בחוף עם קבלת תמונה מצב רחבה עוד יותר של גורמי סיכון עבור המתרחצים בחוף . המערכת ממפה את מיקומי הרוחצים, מתריעה מפני סכנת טביעה אפשרית, שינויים בנתוני ים - כמו גלים וזרמים בלתי צפויים, ומספקת שליטה על תנועת אוכלוסיות שונות בכלל, וילדים בפרט.


הגן הלאומי חוף פלמחים הוא מהחופים הפופולריים בישראל. הוא משתרע על פני רצועה בת קילומטר ופוקדים אותו כמיליון רוחצים ומטיילים מדי שנה. ביום ממוצע בעונה, עשויים להגיע 10,000 רוחצים לחוף. במסגרת הפיילוט סייטביט תסייע להרחיב את טווח התצפית והתגובה של שירותי ההצלה ותאפשר למצילים לתת מענה מהיר יותר לסכנות הקיימות במרחב החוף והים. הפיילוט יקיף שטח של מאות מטרים ובמסגרתו תפרש מערכת מצלמות שתכסה את השטח המוגדר ותשדר את המידע בזמן אמת לתחנת ההצלה על בסיס מוניטור.

"במקרה של טביעה כל דקה היא קריטית", אומר נתנאל אליאב CEO החברה, "המערכת מסנכרנת נתונים רבים התורמים לזיהוי מקדים של מצבי סכנה אפשריים. כאשר המערכת מזהה מצב שעלול להוביל לפגיעה ברוחץ היא מתריעה לשירותי ההצלה בצורה ויזואלית על גבי מסך על מצב הסכנה האפשרי וכך כוחות ההצלה יוכלו לפעול במהירות רבה שעשויה להציל חיים".

לדברי אמיר חן, מנהל מרחב חוף ברשות הטבע והגנים: "הפתרון החדשני של חברת סייטביט עומד בקנה אחד עם השאיפה של רשות הטבע והגנים להבטיח עד כמה שניתן את בטיחות המטיילים והמבקרים בשמורות ובגנים הלאומיים תוך שימוש בין היתר בטכנולוגיות מתקדמות וחדשניות. המערכת תסייע טכנולוגית למצילים המוצבים בחוף בעונת הרחצה ואנו שמחים על כך שהצבתה בחוף בשלב זה לתקופת ניסיון תסייע לקידום טכנולוגיה פרי פיתוח ישראלי בארץ ובעולם".

דנה גביש, מנהלת מרכז יזמות360 באוני' בן-גוריון: "תפקידו של מרכז יזמות 360 להעצים את כישורי היזמות של הסטודנטים שלנו ולהעניק להם את הכלים היישומיים הטובים ביותר שיכינו אותם לשוק העבודה. לצורך כך הקמנו את קרן קקטוס קפיטל– קרן המנוהלת ע"י סטודנטים ומשקיעה במיזמי סטודנטים. אנו גאים מאוד בצוות סייטביט ושמחים בהחלטה של צוות הסטודנטים של קרן קקטוס לתמוך במיזם טכנולוגי מבטיח שעשוי לסייע באופן ממשי להצלת חיי אדם ".

פורסם בחדשות